نوشته شده توسط : ذهن نو

لباس نپوشیدن کودک و مقاومت های بی دلیل مادر را خسته می‌کند. اما این مقاومت ها امری طبیعی است. والدین برای رضایت کودکان باید برای لباس پوشیدن کودک حق انتخاب به آنها بدهند. کودکان هر لباسی را بر تن نمی‌کنند و نسبت به برحی از لباس ها واکنش شدیدی تری نشان می‌دهند. در این شرایط نیز داد و فریاد کودکان بلند می‌شود. اغلب والدین نیز با این موضوع مشکل دارند و تصور می‌کنند که فرزندشان علاقه ای به لباس پوشیدن ندارد. اما باید والدین به سلیقه، نوع پارچه لباس و … کودک دقت داشته باشند.

 

در این شرایط باید والدین به سلیقه و خواسته کودکان خود نیز اهمیت بدهند. با این بحران ها بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. روانشناس کودک به شما کمک می‌کند تا روش های مناسب برخورد با کودکان را بدانید و از دلیل لباس نپوشیدن کودک آگاه شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لباس نپوشیدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: لباس نپوشیدن کودک | 7 راه مقابله با لباس نپوشیدن کودک

لباس نپوشیدن کودک چگونه است؟

یکی از دغدغه های والدین، لباس نپوشیدن کودک است. اغلب کودکان لباس هایی را دوست دارند که برای آنها گشاد و نرم باشد. به همین دلیل معمولا برای هر لباسی بهانه جدید می‌آورد. لجبازی کودکان از لباس پوشیدن و لباس در نیاوردن است. و آنها این کار را خوشایند نمی‌دانند. به دلیل اینکه 3 سال اول زندگی کودکان به دنبال کسب استقلال هستند، علاقه ای به کارهایی که به کمک والدین انجام می‌شود ندارند. حتی زمانی که والدین برای تعویض لباس کودک عصبانی شوند؛ لجبازی کودک بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است که حتما با صبر و حوصله با فرزندان خود رفتار کنید. شیوه تربیتی والدین کودکان را شکل می‌دهد. به همین دلیل برای تربیت کودک از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت مقابله با لباس نپوشیدن کودک؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

راه های مقابله با لباس نپوشیدن کودک

همانطور که گفته شد، لباس نپوشیدن کودک یک معظل بزرگ برای والدین است. اما راهکارهایی وجود دارد که والدین می‌توانند با آنها کودکان را قانع کنند. تا در مقابل لباس نپوشیدن کودک مقاوت و مقابله ای وجود نداشته باشد. در این بخش مقاله به این راهکارها اشاره کرده ایم.

???? صبور باشید

یکی از راه های مفید در مقابل لباس نپوشیدن کودک؛ این است که والدین باید صبور باشند. زمانی که پدر و مادر با خشم و عصبانیت با کودک برخورد داشته باشند، کودک بیشتر به سوی لجبازی کشیده می‌شود. به همین دلیل صبر و حوصله اولویت تربیت کودک است. حتما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تربیت کودک نیازمند صبوری است. برای تربیت کودک نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

???? لباس های کودک را جدا کنید

جداسازی لباس های فرزند یکی از روش های مقابله با لباس نپوشیدن کودک است. هنگام بیرون رفتن باید از شب قبل لباس های کودک را آماده کنید. بهتر است که به شیوه ای باشد کودک لباس های دگیر خود را مشاهده نکند و تنها لباسی که برای او آماده کرده اید را در دسترس داشته باشند.

???? به کودک حق انتخاب بدهید

برای مقابله با لباس نپوشیدن کودک، بهتر است که به فرزند خود حق انتخاب بدهید. اجازه دهید کودک در انتخاب لباس خود حق داشته باشد. اما نباید این انتخاب ها متعدد باشد. بهتر است که شما به سلیقه خود 3 دست لباس انتخاب کنید؛ سپس به کودک بگویید که از این 3 دست لباس، یکی را انتخاب کند.

???? زمان کافی در نظر بگیرید

برای مقابله با لباس نپوشیدن کودک باید زمان کافی در نظر بگیرید. برخی از مادران لباس پوشیدن کودک را به لحظه های آخر موکول می‌کنند. که همین امر باعث عجله و عصبانیت مادر می‌شود. به همین دلیل باید زمان کافی برای کودک در نظر داشته باشید. 

???? تشویق را فراموش نکنید

یکی از راه های مقامت برای لباس نپوشیدن کودک، این است که کودک را مورد تشویق قرار دهید. استفاده مکرر از بازی و تشویق هنگام لباس پوشیدن، باعث آرامش و افزایش همکاری کودک می‌شود. در این شرایط می‌توانید برنامه ریزی و مسابقه با کودک داشته باشید. مثلا به او بگویید که در 10 دقیقه زمان باید لباس های خود را بپوشد. با این وضعیت هم بازی دارید و هم کودک شروع به لباس پوشیدن می‌کند.

???? به کودک مسئولیت پذیری را آموزش دهید

یکی از کارهایی که باید در مقابل لباس نپوشیدن کودک انجام دهید، این است که به کودک مسئولیت پذیری را آموزش دهید. کودکانی که بالای 4 سال دارند باید مسئولیت پذیری را بدانند. حتما باید از لباس های ساده و راحت استفاده کنید. تا به لباس های سخت و آموزش بستن دکمه برسید. در این شرایط نیز باید او را مورد تشویق قرار دهید. و قدم به قدم آموزش های بیشتری بدهید. 

???? از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید

برای جلوگیری از لجبازی کودکان و لباس نپوشیدن کودک، باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس کودک به شما آموزش می‌دهد که روش های تربیتی اصولی را آموزش ببینید و کودک را تربیت کنید. روانشناس به والدین کمک می‌کند تا علت رفتارهای کودک را شناسایی کنید و روش مناسب برخورد با آنها را بدانید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد لباس نپوشیدن کودک امر طبیعی و البته معظل است. به همین دلیل والدین همیشه با این موضوع درگیر هستند. برای رهایی از لجبازی کودکان بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لباس نپوشیدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: لباس نپوشیدن کودک | 7 راه مقابله با لباس نپوشیدن کودک



:: برچسب‌ها: لباس نپوشیدن کودک | 7 راه مقابله با لباس نپوشیدن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیماری های روانی آن‌قدر همه‌گیر شده‌ است که به‌ احتمال‌ زیاد یکی از آن‌ها را در اطراف خود دیده‌اید یا دیر یا زود خواهید دید. گاهی اوقات آن‌قدر این نشانه‌ها برایمان عادی شده که آن‌ها را به‌عنوان یک بیماری روانی به‌حساب نمی‌آوریم. این موضوع می‌تواند خطر پیشرفت کردن این بیماری‌ها را چندین برابر کند. یا در بیماری‌هایی مثل آلزایمر اگر به نشانه‌های اولیه توجه داشته باشید تا حد زیادی می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

 

حتی گاهی اوقات ما اصلاً متوجه نیستیم که بیماری‌های جسمانی مثل سردردهای عصبی یا مشکلات گوارشی درواقع مشکلات عصبی هستند. به همین خاطر بهتر است همه ما بیماری های روانی شایع را بشناسیم و با دیدن این نشانه‌ها در خود یا هریک از اطرافیان برای درمان آن‌ها اقدام کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: بیماری های روانی

بیماری های روانی

بیماری های روانی در دسته های متفاوتی قرار دارند. و هر کدام از آنها بیماری های مختلفی را در بر می‌گیرد. برای تشخیص نوع این بیماری ها باید علائم را بررسی کرد و با معیارهای DSM-5 مطابقت داد. این بیماری های روی خلق و خو، رفتار و ادراک شخص اثر می‌گذارد. این اختلالات به کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود. برای درمان بیماری های روانی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. در این مقاله به کل راجع به بیماری های روانی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شایع‌ ترین بیماری های روانی

بیماری های روانی و اعصاب طیف بسیار گسترده ای دارند. که به کل روی رفتار، خلق و احساسات فرد اثر می‌گذارد. این بخش مقاله را به آشنایی با بیماری های روانی اختصاص داده ایم.

✨ افسردگی (depression)

افسردگی، از بارز ترین بیماری های روانی به شمار می‌رود. افسردگی آن‌قدر بیماری شایعی شده که نام‌هایی مثل بیماری قرن یا سرماخوردگی روحی به آن می‌دهیم. اضطراب و تنش‌های زندگی در جامعه کنونی، در کنار زندگی‌های انفرادی بسیاری از مواقع باعث افسردگی می‌شوند. برخلاف تصور بسیاری از ما افسردگی همیشه هم با احساس غم و گریه شروع نمی‌شود. از دست دادن علاقه به موضوعات مختلف، بی‌توجهی به نظافت شخصی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس ازجمله نشانه‌هایی هستند که خبر از افسردگی می‌دهند.

مشکل اینجاست که افسردگی آن‌قدر در اطراف ما زیاد شده که دیگر توجهی به درمان بیماری های روانی مانند افسردگی نداریم. این درحالیست که این بیماری هرگز به‌خودی‌خود خوب نمی‌شود. بی‌توجهی به درمان باعث مزمن شدن افسردگی یا برگشت دوره‌های دیگری از آن می‌شود. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های این بیماری را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

✨ بیماری های روانی | اضطراب فراگیر

یکی از بیماری های روانی، اضطراب فراگیر است. تنش‌های زندگی روزمره بیش از هر چیز می‌تواند باعث بروز اضطراب باشد. اضطراب می‌تواند به هر شکلی خودش را نشان بدهد؛ اما بیماری اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. مهم‌ترین نشانه این بیماری درگیری ذهنی با اکثریت مسائل روزمره است. شما در طول روز بارها و بارها و بدون اینکه خودتان بخواهید درگیر افکار منفی راجع به مسائل مختلف می‌شوید. این مسائل ساده‌ترین اتفاقات زندگی روزمره هستند. اتفاقاتی که شاید اطرافیان حتی به آن فکر نکنند اما هر چیز ساده‌ای تبدیل به یک دغدغه فکری در شما خواهد شد.

✨ فوبیا یا ترس‌های مرضی

فوبی به معنای ترس شدید و غیرمنطقی از یک پدیده است که در دسته بیماری های روانی قرار دارد. رایج‌ترین فوبی‌ها ترس از حیوان، ارتفاع، پرواز، خون و جراحت هستند. فوبی معمولاً به دلیل یک خاطره بد و یا نگاه کردن به رفتار دیگران شکل می‌گیرد. گاهی اوقات این بیماری به‌تدریج پیشرفت می‌کند و بیمار از هر چیزی که مربوط به موضوع اصلی ترسش باشد یا حتی شبیه آن باشد خواهد ترسید.

✨ بیماری های روانی | وسواس فکری-عملی

وسواس‌ها را به‌جرئت می‌توانیم یکی از شایع‌ترین بیماری‌ های روانی بدانیم. به‌طورکلی وسواس به معنای تکرار شدن غیرارادی یک فکر یا رفتار است. بیمارانی که درگیر وسواس هستند معمولاً نمی‌توانند در مقابل افکاری که وارد ذهنشان می‌شود و یا وسوسه‌ای که برای انجام یک رفتار دارند مقاومت کنند و بیشتر زمان روزشان را درگیر این افکار و رفتارها می‌شوند.

به همین خاطر شاید بتوان وسواس را یکی از فلج‌ کننده‌ ترین بیماری‌ های روانی دانست. با این‌ حال مشکل اینجاست که بسیاری از ما نشانه‌های وسواس را نمی‌شناسیم یا حتی آن‌ها را تشویق می‌کنیم. برای مثال وسواس نظافت برای بسیاری از خانم‌ها به معنای باسلیقگی است. یا وسواس‌های مذهبی در یک بیمار به معنای مذهبی بودن شناخته می‌شوند. به‌طورکلی این قانون را در ذهن داشته باشید که اگر فردی نتواند در مقابل انجام یک رفتار مقاومت کند به‌احتمال‌زیاد درگیر وسواس شده است.

✨>بیماری‌های جسمانی سازی شده

از بیماری های روانی می‌توان به بیماری هی جسمانی سازی شده اشاره کرد. گاهی اوقات اضطراب خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. این شرایط بیشتر برای بیمارانی پیش می‌آید که نمی‌توانند احساسات خود را به‌راحتی بیان کنند. در این حالت مشکلات جسمانی درواقع فریاد کمک خواهی آن‌ها از اضطرابی است که در درون خود احساس می‌کنند. سردردهای عصبی، مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و به‌خصوص آلرژی‌ها در بسیاری از مواقع به دلیل اضطراب ایجاد می‌شوند؛ یا حداقل با اضطراب شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

✨ بیماری های روانی | اضطراب اجتماعی

کمرویی، خجالت یا نداشتن اعتمادبه‌نفس نام‌هایی هستند که به این بیماری های روانی (اضطراب اجتماعی) داده می‌شود. اضطراب اجتماعی همان‌طور که از نام آن مشخص است بیماری است که باعث می‌شود موقعیت‌های اجتماعی برای شما اضطراب‌آور باشد. برای مثال دوست ندارید در جمع‌های جدید شرکت کنید. در میان اطرافیان به‌سختی می‌توانید حرف زدن را شروع کنید یا در پیدا کردن دوست و شروع یک رابطه ضعیف هستید.

اگرچه بسیاری از ما اضطراب اجتماعی را با ترس از سخنرانی کردن در یک جمع بزرگ می‌شناسیم اما این بیماری های روانی می‌تواند در بسیاری از اتفاقات ساده زندگی ما رخ بدهد. با همه این‌ها اضطراب اجتماعی به‌راحتی و در چند جلسه قابل‌درمان است. به همین خاطر اگر نشانه‌های این بیماری را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

✨ ضعف در جرئت‌ مندی

ناتوانی در جرئت‌ مندی بیشتر اوقات با اختلال اضطراب اجتماعی بروز پیدا می‌کند، ولی گاهی اوقات هم ممکن است به‌تنهایی اتفاق بیافتد؛ و در دسته بیماری های روانی قرار دارد. بیمارانی که در این موضوع ضعیف هستند نمی‌توانند به‌راحتی حق خود را از دیگران بگیرند. آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی (نه) بگویند یا زمانی که بحثی پیش می‌آید از حقوق خود دفاع کنند.

✨ بیماری های روانی | اختلالات رفتاری

اختلالات رفتاری از دیگر دسته های بیماری های روانی است. بسیاری از ما رفتارهایی داریم که می‌خواهیم از آن‌ها خلاص شویم. پرخاشگری بیش‌ازحد، گوشه‌گیری و انزواطلبی یا رفتارهای پرخطر و ناگهانی؛ اختلالات رفتاری به معنای مشکلاتی هستند که خود را در رفتار شخص نشان می‌دهند و مشکلات بسیاری را برای او ایجاد می‌کنند. معمولاً گفته می‌شود که رفتاردرمانی بهترین روش برای درمان این بیماری است. در این روش سعی می‌شود تا راه‌هایی برای کنترل احساسات به بیمار آموزش داده شود.

✨ اختلالات خواب

شاید پس از افسردگی و اضطراب مشکلات خواب در دسته شایع‌ ترین بیماری های روانی باشد. اختلالات خواب گاهی اوقات در زمان یا کیفیت خواب پیش می‌آید؛ گاهی اوقات هم ممکن است مشکلاتی مانند راه رفتن در خواب، حمله خواب یا مشکلاتی ازاین‌دست برای بیمار پیش بیاید. ویژگی مشترک تمام این اختلالات این است که آرامش بیمار را از بین می‌برند و نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشد. اما بسیاری از اختلالات خواب به‌خصوص بی‌خوابی یا پرخوابی به دلیل سایر بیماری‌های روانی مثل اضطراب یا افسردگی اتفاق می‌افتند. به همین خاطر بهتر است برای درمان مشکل اصلی اقدام کنید. 

✨ بیماری های روانی | سوءمصرف دارو یا مواد مخدر

اعتیاد به داروها یا انواع مواد مخدر در سال‌های اخیر تبدیل به یک بیماری بسیار رایج شده است. شاید برایتان عجیب باشد که اعتیاد را در بین بیماری‌ های روانی قرار می‌دهیم. اما نکته اینجاست که اعتیاد علاوه بر جسم، ذهن و روان بیمار را هم درگیر می‌کند. تا وقتی‌که وابستگی روانی از بین نرفته باشد خطر مصرف مجدد باقی خواهد ماند. به‌علاوه بعضی از مخدرها معمولاً فقط وابستگی روانی به همراه دارند و بیمار هیچ وابستگی جسمانی احساس نمی‌کند. به همین خاطر است که در کتاب راهنمای اختلالات روانی هم اعتیاد یکی از بیماری‌های روانی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تعریف اعتیاد کلیک کنید. در کل چند نشانه وجود دارد که خبر از بیماری روانی اعتیاد می‌دهند:

???? پس از مدتی مقدار مصرف سابق برای فرد کافی نیست و برای او لذتی به همراه ندارد.

????بیمار برای رسیدن به لذت سابق مجبور است مدام میزان مصرف را افزایش دهد.

???? زمان زیادی در طول روز صرف پیدا کردن و استفاده از مخدر خواهد شد.

✨ بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

دسته دیگری از بیماری های روانی، بیش فعالی و نقص توجه نام دارد. بیش فعالی بیماری است که به دلیل بدکاری در مغز ایجاد می‌شود. این شرایط که در سال‌های اخیر افزایش بسیاری هم پیدا کرده است؛ باعث می‌شود بیماران همواره در حال تحرک و فعالیت باشند. در کنار این جنب‌وجوش بیش‌ازحد و غیرعادی کودکان معمولاً درگیر مشکلاتی مانند بی‌توجهی به مسائل یا فراموش کردن خیلی سریع آن‌ها هستند. توجه داشته باشید که این اختلال می‌بایست حداقل در دو محیط از سه محیط (خانه، مدرسه یا جمع دوستان) اتفاق بیفتد. در غیر این صورت نمی‌توانیم از تشخیص بیش فعالی برای کودک استفاده کنیم.

✨ بیماری های روانی | اوتیسم

اوتیسم در دسته بیماری های روانی است که در سال‌های اولیه کودکی مشخص می‌شود. این بیماری مشکلات بسیاری را برای فرد و به‌خصوص خانواده وی به همراه خواهد داشت. رایج‌ترین مشکل در تمامی اختلالات طیف اوتیسم این است که بیمار توانایی صحبت کردن بسیار محدودی دارد. علاقه به انجام رفتارهای تکراری، بی‌میلی به برقراری ارتباط به‌خصوص لمس شدن توسط دیگران از مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم هستند.

✨ زوال عقل

زوال عقل یا دمانس نام یکی از بیماری های روانی است که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد می‌شنویم. این بیماری انواع مختلفی دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها آلزایمر و پارکینسون هستند. در زوال عقل بخش‌های مختلف قشر خاکستری مغز از بین می‌روند و به‌تدریج این تخریب به بخش‌های دیگر زیر قشری هم می‌رسد. تا جایی که بیمار به‌طورکلی توانایی‌های ذهنی و بعد قدرت مراقبت از خود را از دست می‌دهد و درنهایت دچار مرگ می‌شود.

✨ کم توانی ذهنی

یکی از بیماری های روانی، کم توانی ذهنی است. این اختلال قبل از 18 سالگی مشخص می‌شود و این افراد در عملکرد عقلانی دچار مشکل هستند. سطح IQ این افراد زیر 70 است. و در رفتار های انطباقی دچار مشکل هستند.

✨ تاخیر کلی رشد

اگر کودک زیر 5 سال توسط روانشناس به ناتوانی رشدی تشخیص داده شد؛ کودک در دسته اختلالات تاخیر کلی رشد قرار می‌گیرد. در این اختلال کودک در گفتار، شناخت، مهارت های حرکتی و عملکرد اجتماعی دچار مشکل می‌شود. بنابراین تاخیر کلی رشد در دسته بیماری های روانی قرار می‌گیرد.

✨ اختلالات ارتباطی

از دیگر بیماری های روانی، اختلالات ارتباطی است. این اختلال روی توانایی های درک، گفتار و تشخیص زبان اثر می‌گذارد. این اختلال به تنهایی در 4 دسته اختلال صدای گفتار، اختلال زبان، ارتباط اجتماعی و لکنت تقسیم می‌شود. این بیماران در زمینه های زیر با مشکل روبرو هستند.

???? شنیدن

???? صحبت کردن

????درک زبان

???? نشانه های اجتماعی

???? حرکات

????حالات چهره

???? ادراک عاطفی

✨ اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی از دیگر بیماری های روانی است. این افراد دوره افسردگی و شیدایی را به شیوه متوالی تجربه می‌کنند. گاهی در این دوره انرژی افراد افزایش می‌یابد اما گاهی نیز فرد غمگین می‌شود.

✨ تروما و اختلالات مرتبط با استرس

یکی از دسته های بیماری های روانی، تروما است. افراد مبتلا به تروما، استرس های زیادی را تجربه می‌کنند که این استرس در دسته های مختلفی قرار دارد. اختلال استرس حاد، اختلالات سازگاری، استرس پس از سانحه و دلبستگی واکنشی در این دسته از اختلالات روانی قرار دارند.

✨ اختلالات جنسی

از دیگر بیماری های روانی می‌توان به اختلالات جنسی اشاره کرد. این نوع اختلال بر عملکرد، میل و رفتار جنسی فرد اثر می‌گذارد. این اختلال علائمی مانند موارد زیر دارد.

???? مهار میل جنسی

???? تمایلات جنسی به اشیاء

???? تضاد با جنسیت تعیین شده و هویت جنسی

???? اجتناب از فرصت های جنسی به دلیل ترس از شکست

✨ اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای یکی دیگر از بیماری های روانی است. در این اختلال بیمار از احساسات، افکار و خاطرات خود جدا است. این بیماری در دسته های گوناگونی قرار دارد که شامل موارد زیر است.

???? اختلال مسخ شخصیت

????اختلال هویت تجزیه ای

???? فراموشی تجزیه ای

✨ اختلالات مخرب، سلوک و کنترل تکانه

از دیگر بیماری های روانی می‌توان به اختلال سلوک، کنترل تکانه و مخرب اشاره کرد. این افراد در کنترل احساسات و رفتار اختلال دارند. و ممکن است که اموال تخریب کنند یا به دیگران حمله کنند. این اختلالات شامل اختلال سلوک، اختلال انفجاری متناوب، پیرومانیا و کلوپتومانیا می‌باشد.

✨ اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت از دیگر بیماری های روانی است. اختلالات شخصیت به روابط شخص آسیب وارد می‌کند و انواع مختلفی دارد. در ادامه به انواع این دست اختلال اشاره کرده ایم.

➰ اختلال شخصیت ضد اجتماعی

➰ اختلال شخصیت مرزی

➰ اختلال شخصیت دوری گزین

➰ اختلال شخصیت وابسته

➰ اختلال شخصیت نمایشی

➰ اختلال شخصیت خود شیفته

➰ اختلال شخصیت وسواسی- جبری

➰ اختلال شخصیت پارانوئید

➰ اختلال شخصیت اسکیزوئید

➰ اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

بیماری های روانی نادر اما عجیب

در کنار بیماری های روانی که از آن‌ها صحبت کردیم مشکلات دیگری هم وجود دارند که اگرچه به این اندازه شایع نیستند اما می‌توانند زندگی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهند. برای مثال بیماران دوقطبی، در کنار افسردگی گاهی اوقات هم شادی بیش‌ازحد یا مانیا را تجربه می‌کنند. این حالت باعث می‌شود آن‌ها تا حد زیادی ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست بدهند. برای آشنایی با برخی از بیماری های نادر تا ادامه مقاله همراه ما باشید.

???? انواع اسکیزوفرنی

یکی از بیماری های روانی نادر، اسکیزوفرنی است. این اختلال مغزی پیچیده معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شود. افراد مبتلا در تفکر و احساسات با مشکل مواجه هستند. و علائم گوناگونی را تجربه می‌کنند. 

???? اختلالات خوردن

اختلالات خوردن در دسته بیماری های روانی نادر قرار دارد. اما این بیماری بسیار جدی است و به مرور تعداد افراد مبتلا در حال افزایش است. رژیم غذایی، نارضایتی از بدن و افسردگی از دلایل بروز این اختلالات است. اختلالات خوردن در دسته بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پیکا، اختلال نشخوار و پرخوری قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خوردن کلیک کنید.

???? انواع دیگر اختلالات نادر

انواع جنون و اختلالات هذیانی از دیگر بیماری های روانی هستند که نادر اتفاق می‌افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک های زیر کلیک کنید.

انواع اختلالات شخصیت صفات و ویژگی‌های غیرمعمولی هستند که در نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کند و تا پایان عمر با بیمار باقی خواهد ماند. در کنار همه این‌ها شاید نام اسکیزوفرنی برای شما بیشتر نگران‌کننده باشد. در این بیماری های روانی ارتباط بیمار با محیط اطراف تا حد زیادی قطع می‌شود و نشانه‌هایی مثل توهم و هذیان در وی دیده می‌شوند. به‌طورکلی راجع به بیماری‌های روانی باید گفت هر زمان که خود بیمار احساس ناراحتی می‌کند بهتر است با یک روانشناس راجع به شرایط خود صحبت کند.

علت بیماری های روانی چیست؟

علت مشخصی برای بیماری های روانی وجود ندارد. اما بیشتر این اختلالات به دلیل مسائل ژنتیکی است. اما برخی نیز ریشه در کودکی یا اتفاقات تلخ گذشته باز می‌گردد.

درمان بیماری های روانی

برای درمان بیماری های روانی ابتدا باید به نوع و شدت این اختلال نگاه کرد. سپس روش درمانی مناسب را انتخاب کرد. در ادامه به درمان بیماری های روانی اشاره کرده ایم.

❌ درمان روانشناختی

❌ درمان دارویی و پزشکی

❌ روانکاوی و دوره های مشاوره

کلام آخر

بیماری های روانی انواع مختلفی دارد و با دوز های متفاوتی وجود دارد. برای اینکه بیماری تشخیص داده شود حتما باید توسط روانشناس و روانپزشک مورد بررسی قرار بگیرید. برای درمان نیز از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شایع‌ترین بیماری های روانی کدام است؟

افسردگی و بیماری‌های اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی هستند.

منبع: بیماری های روانی



:: برچسب‌ها: بیماری های روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

همه افراد تا به حال در مورد عوارض سیگار کشیدن چیزهایی شنیده‌اند. اما بسیاری از افراد هستند که همچنان در مورد اینکه واقعا سیگار می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند شک و تردید دارند. از جمله عللی که در این شک و تردید نقش دارد، می‌توان به تبلیغ گسترده سیگار در صنعت سینما و نمایش الگوهای جهانی که با وجود استعمال سیگار از سلامت برخوردارند اشاره کرد. با این حال مطالعه روی عموم مردم و بررسی بیمارانی که سالانه جان خود را در پی استفاده از سیگار از دست می‌دهند چیز دیگری را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم از دید محققان و با استناد به پژوهش‌های علمی عوارض سیگار کشیدن را بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عوارض سیگار کشیدن | سیگار و انواع مشکلات مرتبط با سلامتی

نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند. از جمله شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه اشاره کرد. به طور دقیق‌تر باید گفت افراد سیگاری 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می‌شوند. همچنین مردان سیگاری 25 برابر و زنان 7 برابر بیشتر در معرض سرطان ریه قرار دارند. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد ارتباط هرکدام از این مشکلات با سیگار کشیدن پرداخته‌ایم.

????ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های قلبی عروقی

برخی افراد فکر می‌کنند تنها کسانی که در طول روز تعداد نخ زیادی سیگار مصرف می‌کنند به مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بروز علائمی از بیماری‌های قلبی حتی در کسانی که روزانه کمتر از 5 نخ سیگار می‌کشند نیز دیده می‌شود. چرا که سیگار به عروق خونی آسیب رسانده، دیواره آن را ضخیم کرده و باعث نازک شدن رگ‌های خونی می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار خون بالا رفته و تعداد ضربان قلب شما نیز افزایش یابد. در این شرایط احتمال تشکیل لخته‌های خونی تا حد زیادی وجود دارد. اگر لخته خونی در مغز تشکیل شود و جریان خون در مغز را مسدود کند در نهایت در اثر عوارض سیگار کشیدن، سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

????عوارض سیگار کشیدن | ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های تنفسی

سیگار کشیدن با آسیب رساندن به مجاری تنفسی و کیسه‌های هوایی موجود در ریه می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد. همچنین سیگار کشیدن تا حد زیادی احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها اگر شما به مشکلاتی نظیر آسم مبتلا باشید سیگار کشیدن می‌تواند تعداد دفعات بروز حمله تنفسی را افزایش دهد.

????ارتباط سیگار با بروز انواع سرطان

عوارض سیگار کشیدن تنها با سرطان ریه ارتباط ندارد بلکه می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن منجر به گسترش سلول‌های سرطانی شود. مطالعات آماری در کشورهایی نظیر آمریکا نشان می‌دهد که از هر 3 نفر که از سرطان فوت می‌کنند یکی از آن‌ها سیگاری است. از جمله سرطان‌هایی که ارتباط زیادی با سیگار کشیدن دارند می‌توان به سرطان دهان، حنجره، ریه، نای، کلیه، معده، دهانه رحم، روده و پانکراس اشاره کرد.

????ارتباط سیگار کشیدن با باروری

مطالعات بیانگر این هستند که عوارض سیگار کشیدن بر اسپرم مردان تاثیر گذاشته و در نتیجه قدرت باروری را کاهش می‌دهد. همچنین بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین و نقایص مادرزادی نیز تحت تاثیر این عامل قرار دارند. بسیار اهمیت دارد که مادران در طول بارداری مصرف سیگار را کنار بگذارند یا تا حد امکان آن را محدود کنند. چراکه استعمال دخانیات سلامت کودک را نیز تهدید کرده و خطر زایمان زودرس، مرده زایی، حاملگی خارج از رحم و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. 

????عدم بهبودی زخم های بدن

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، یکی از عوارض سیگار کشیدن، عدم بهبودی یا تعویق در بهبودی، زخم های بدن است. برای مثال افراد سیگاری که تحت عمل های جراحی یا آسیب های پوستی قرار می‌گیرند؛ دیرتر خوب می‌شوند.

????ابتلا به زگیل تناسلی

همچنین یکی دیگر از عوارض سیگار کشیدن بالا رفتن احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی است. با اینکه این ویروس از طریق تماس جنسی یا پوست به پوست منتقل می‌گردد؛ اما له دلیل اینکه سیگار کشیدن، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، احتمال ابتلا به آن بالاتر می‌رود.

????زرد شدن انگشتان

نیکوتین موجود در سیگار رنگ دندان ها، لب ها، انگشتان و ناخن را تغییر می‌دهد. حتی تغییر رنگ دیوار های خانه نیز ناشی از حضور یک فرد سیگاری در آن است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز این عوارض سیگار کشیدن، مصرف آن را ترک نمایید.

????شل شدن شکم و افتادگی

با اینکه سیگار کشیدن منجر به کم اشتهایی و لاغر شدن افراد می‌گردد؛ اما بازهم چربی درونی بدن افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری هاست. این موضوع منجر به جمع شدن چربی در شکم شده و آن را شل می‌کند. در واقع حالت شکم افتاده می‌شود و خطر ابتلا به بیماری های مختلف نیز افزایش می‌یابد.

????بیماری واریس

از آنجایی که عوارض سیگار کشیدن در بروز بیماری های قلبی عروقی هم موثر است؛ به همین دلیل ابتلا به واریس نیز دور از انتظار نیست. در این حالت جدار رگ های خونی آسیب دیده و فرد حتی با اینکه در بیشتر ساعات روز نیز نشسته است؛ اما مبتلا به واریس می‌گردد.

????پوکی استخوان

پوکی استخوان از شایع ترین عوارض سیگار کشیدن است. نیکوتین موجود در سیگار بر بافت استخوانی تاثیر گذاشته و همچنین مانع از جذب کلسیم می‌گردد. از طرفی میزان هورمون ها را نیز تغییر داده، از همین رو افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

????بروز مشکلات بینایی و شنوایی

عوارض سیگار کشیدن اعصاب بینایی و شنوایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. افراد سیگاری علاوه بر رنج کشیدن از مشکلات شنوایی، بیشتر احتمال دارد که به آب مروارید، گلوکوم، تباهی لکه زرد و… مبتلا شوند.

عوارض سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان

نباید از عوارض سیگار کشیدن بر کودکان و نوجوانان نیز غافل شد. اگر آنها خود به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا نکنند؛ قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز دقیقا همین عوارض را برای آنان ایجاد می‌کند. این موضوع مخصوصا بر تکامل ریه های آنان تاثیر داشته و آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند. 

سایر عوارض سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور کلی تهدیدی برای سلامت عمومی بدن محسوب می‌شود و می‌تواند عملکرد هر ناحیه‌ای را با اختلال مواجه کند.از جمله دیگر عوارض سیگار کشیدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز تغییراتی در ظاهر نظیر زرد شدن دندان‌ها و تیره شدن پوست

– ضعیف شدن استخوان‌ها در زنان و بالا رفتن احتمال پوکی استخوان

– افزایش خطر ابتلا به آب مروارید

– افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت نوع 2

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی

– بروز آرتریت روماتوئید

عوارض سیگار کشیدن | رابطه سیگار و مرگ

مطالعات انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد در این کشور سالیانه بیش از 48 هزار نفر جان خود را در اثر استفاده از سیگار از دست می‌دهند. این آمار بیانگر این نکته است که از هر 5 نفری که جان خود را از دست می‌دهند یکی از آن‌ها به خاطر عوارض ناشی از سیگار کشیدن فوت کرده است. جالب است بدانید آمار مرگ و میر ناشی از سیگار از آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس HIV، مصرف الکل وتصادفات بیشتر است. همچنین داده‌های پژوهشی نشان می‌دهند که تلفات ناشی از مصرف سیگار 10 برابر از کشته‌های کل جنگ‌های آمریکا بیشتر است!

مطالعات تخصصی‌تر حاکی از این هستند که 90 درصد افرادی که سالانه در اثر سرطان ریه فوت می‌کنند سیگاری بوده‌اند. این بدان معناست که از هر 10 نفر که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند 9 نفر آن‌ها تجربه سیگار کشیدن دارند. همچنین 80 درصد افرادی که سالیانه در اثر انسداد ریوی مزمن فوت می‌کنند نیز کسانی هستند که سیگار می‌کشند.

دانستنی‌های جالب در مورد مزایای ترک سیگار

به محض اینکه شما سیگار را کنار می‌گذارید اثرات مثبت بر سلامت کلی بدنتان آغاز می‌شود. از جمله این اثرات باید به موارد زیر اشاره کرد:

– تنها با گذشت 1 سال از ترک سیگار خطر حمله قلبی و بروز عوارض سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

– در بازه زمانی 2 تا 5 سال بعد از ترک سیگار احتمال بروز سکته مغزی همانند افراد غیر سیگاری خواهد شد.

– پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه در عرض 5 سال نصف خواهد شد.

– 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به نصف می‌رسد.

سخن پایانی

برخی تصور می‌کنند که عوارض سیگار کشیدن تنها ریه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اینطور نیست و همه بدن با سیگار کشیدن دچار مشکلاتی می‌گردد. ترک آن نیز آسان نیست و معمولا افراد در آن شکست می‌خورند. به همین دلیل برای پیشگیری از عوارض جانبی سیگار کشیدن و همچنین ترک سیگار، افراد بهتر است از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای ترک سیگار باید از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید در قدم اول از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مشاوره گرفته و بر اساس نیازها و شرایط جسمانی خود یک برنامه ترک مناسب دریافت نمایید.

منبع: عوارض سیگار | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب



:: برچسب‌ها: عوارض سیگار | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دارو یا قرص نورتریپتیلین ، یکی از داروهایی است که برای درمان مشکلات روحی و روانی همچون افسردگی تجویز می‌شود. این دارو با نام تجاری آونتیل، پاملور و نام رایج نورتریپتیلین “Nortriptyline ” شناخته می‌شود. داروی نورتریپتیلین نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. تاثیر داروهای اعصاب و روان بعد از چند روز تا چند هفته مشخص می‌شود، بنابراین بدون نظر متخصص دارو را مصرف و یا قطع نباید کرد. برای اجتناب از عوارض دارو بسیاری از درمانگران روش‌های غیردارویی را به کار می‌برند که می‌توانید در مقاله درمان افسردگی با این روش‌ها آشنا شوید. در ادامه عواض، دوز، موارد و نحوه مصرف و تداخلات دارویی با نورتریپتیلین را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص نورتریپتیلین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟

داروی یا  قرص نورتریپتیلین چیست ؟

قرص نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی روانی همانند افسردگی و تسكين دردهای عصبی از سوی پزشک تجویز می‌شود. داروی نورتریپتیلین از دسته داروهای سه حلقه‌ای است و مصرف آن حس خوبی در فرد ایجاد کرده و ضمن کم کردن اضطراب و تنش روانی باعث تقویت روحیه او می‌شود.

داروی نورتریپتیلین در جهت جلوگیری از خودکشی بیمار مبتلا به افسردگی نیز کاربرد دارد و دارای مزایای زیادی است. اما طبق آمار که در اثر مصرف نادرست و در افراد کمتر از 25 سال این دارو باعث شدیدتر شدن افسردگی نیز شده است.

موارد مصرف داروی نورتریپتیلین

مهم‌ترین موارد مصرف داروی نورتریپتیلین، درمان بیماری افسردگی است. این دارو گاها برای شب ادراری در کودکان، درد نوروپاتی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، متوقف کردن سیگار و اضطراب نیز تجویز می‌گردد. داروی نورتریپتیلین در کاهش علائم افسردگی، کم خوابی و کمبود اشتها موثر است. 

در نظر داشته باشید، چنانچه به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید و دارو مصرف می ‌نید، حتما در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین با پزشک خود مشورت کتید.

  • الكلسيم‌حاد
  • آسم
  • اختلالات دوقطبی
  • اختلالات خونی و گوارشی
  • گلوكوم با زاويه باريک
  • افزايش فشار داخل كره چشم
  • پركاری تيروئيد
  • هيپرتروفی پروستات
  • عيب‌كار كليه
  • اسكيزوفرنی
  • حملات تشنجی
  • حساسيت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • احتباس ادرار

نحوه مصرف قرص نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین با تاثیر بر روی انتقال دهنده‌های عصبی بیمار باعث بهبودی می‌شود. میزان و دوز مصرفی داروی نورتریپتیلین توسط پزشک بایستی تعیین شود. می‌توانید پیش از شروع مصرف راهنمای دارویی داخل جعبه این دارو را به دقت مطالعه نمایید.

دوز مصرفی قرص نورتریپتیلین

درمانگر پس از ارزیابی با توجه به شرایط بیمار و عوارض احتمالی این دارو، دوزهای مختلفی از آن را تجویز می‌کند.

اما به طور معمول قرص نورتریپتیلین برای افراد بین ۱۳ تا ۱۸ سال، ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز در ۳ تا ۴ وعده و گاهی یک دوز در روز، برای بزرگسالان ۲۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز در دوزهای جداگانه یا به صورت متوالی و برای سالمندان نیز ۱۰ تا ۷۵ میلی گرم در روز در وعده‌های جداگانه یا یک دوز کلی در یک روز تجویز می‌شود.

برای افزایش کیفیت رویه درمان بهتر است که این دارو را در زمان‌های معینی در طول روز استفاده کنید. نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید این است که به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و یا در اثر رو به بهبودی به یکباره مصرف دارو را قطع ننمایید. چراکه قطع خودسرانه این دارو باعث ایجاد عوارضی همچون تغییرات خلقی، بی ثباتی روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب می‌شود.

چه زمانی دارو تاثیر خود را می‌گذارد؟

لازم است توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید تاثیرات قرص نورتریپتیلین را ببینید بایستی به طور مداوم و پیوسته در ساعات معین، دوزهای تجویز شده توسط پزشک را متناسب با شرایطی که دارید، دریافت نمایید.

معمولا قرص و داروی نورتریپتیلین پس از گذشته یک تا چهار هفته تاثیر خود را بر روی بیمار نشان می‌دهد. بهتر است در این بازه زمانی چنانچه علائمی را دیدید که موجب بدتر شدن‌تان شده، به پزشک خود اطلاع دهید.

مسمومیت ناشی از قرص و داروی نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین سطح سروتونین را در بدن فرد بیمار افزایش می‌دهد. احتمال بروز یک بیماری بسیار جدی به نام سندروم _ مسمومیت سروتونین بسیار کم است. مسمومیت‌های دارویی‌ وقتی ره می‌دهد که با سایر داروهایی که موجب افزایش سطح سروتونین می‌شوند، مصرف گردد.

بنابراین بهتر است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر عوارضی مثل تپش قلب، توهم، ناهماهنگی در حرکات، سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و اسهال شدید، لرزش ماهیچه‌ای، تب بی‌دلیل، آشفتگی و بی‌حوصلگی را مشاهده کردید.

عوارض دارو یا قرص نورتریپتیلین

برخی عوارض قرص یا داروی نورتریپتیلین طبیعی است که می‌توانید با اطلاع از آن‌ها در جهت رفعشان اقدام نمایید.

  • خشکی دهان
  • یبوست و سوهاضمه
  • اسهال یا تهوع
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید
  • در اویل مصرف امکان سرگیجه با تغییر وضعیت بدن

عوارض غیر معمول

چنانچه پس از مصرف قرص نورتریپتیلین عوارض زیر را داشتید، بایستی که به پزشک خود اطلاع دهید.

  • اضطراب و پریشانی
  • اختلال در خواب
  • مشکل در دفع ادرار
  • احساس گز گز انگشتان
  • تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن
  • تغییر طعم ها در دهان
  • زنگ زدن گوش
  • لکه های قرمز پوستی خارش دار
  • ریزش مو
  • تعریق شدید
  • ضربان قلب نامنظم

عوارض جانبی جدی و خطرناک

برخی از عوارض قرص نورتریپتیلین جدی و خطرناک هستند، اگر عوارضی همچون موارد زیر مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

  • سرگیجه شدید
  • تپش قلب سریع یا نامنظم
  • غش کردن
  • تشنج
  • درد یا تورم یا سرخی چشم
  • گشادی مردمک چشم
  • تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب

تداخلات دارویی با قرص نورتریپتیلین

یکی از مواردی که چندین بار تاکید کرده‌ايم این است که پیرامون داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا عوارض جانبی این دارو را کاهش دهید. به طور مثال مصرف داروی نورتریپتیلین با داروهای خواب آور، عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهد. همینطور داروهای تسکین دهنده عضلانی و داروهای ضد اضطراب و سرگیجه، داروهای ضد افسردگی مثل سیتالوپرام، اس‌سیتالوپرام، فلوکسیتین، فلووکسامین یا سرترالین و … دارای تداخل دارویی با داروی نورتریپتیلین می‌باشد که بهتر است از تمامی آن‌ها قبل از مصرف دارو نامبرده مطلع گردید.

  • مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند مثل کدئین
  • الکل
  • ماری‌جوآنا
  • داروهای خواب یا ضد اضطراب شامل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  • شل کننده عضلانی شامل کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
  • آنتی هیستامین‌ها شامل سیتریزین، دیفن هیدرامین

دیگر تداخلات دارویی

برخی از داروهایی که با قرص نورتریپتیلین تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین
  • دسولفیرام
  • مکمل‌های تیروئید
  • داروهای آنتیکولینرژیک‌ مانند بنزتروپین، آلکالید‌های بلادونا
  • برخی از داروهای درمان فشار خون مانند و موثر در مغز شامل کلونیدین و گوانابنز
  • داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند آیزوکروبوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • داروهای موثر بر روند خروج نورتریپتیلین از بدن شامل سایمتیدین، تربینافین
  • داروهای درمان تپش قلب نامنظم مانند کوینیدین، پروپافنون و فلکاینید

این تداخلات دارویی لیست کاملی نیست و بهتر است تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع پزشک خود برسانید.

روش قطع مصرف قرص نورتریپتیلین

به طور کلی شروع مصرف یا حتی قطع مصرف داروهای روان، می‌تواند عوارض جدی برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است افراد برای توقف مصرف قرص نورتریپتیلین نیز با متخصص مشورت کند. مصرف نکردن این قرص به صورت ناگهانی خودسرانه منجر به برگشت علائم به صورت شدیدتر می‌گردد. متخصص معمولا برای اینکار به تدریج دوز مصرفی افراد را کاهش می‌دهد.

فواید قرص نورتریپتیلین

قرص برای درمان افسردگی به کار رفته و قطعا یکی از اصلی ترین فواید آن کاهش علائم افسردگی است. اما مصرف قرص نورتریپتیلین، فواید دیگری نیز دارد که افراد را برای مصرف خودسرانه آن ترغیب می‌کند. در واقع این دارو با افزایش میزان سروتونین مغز بر بیماری افسردگی تاثیر دارد. به همین دلیل موجب شادی و سرخوشی افراد شده و بر خلق و خوی آنها موثر است. از طرفی از لاغری و کاهش وزن نیز جلوگیری کرده حتی باعث افزایش وزن نیز می‌شود.

موارد احتیاط قرص نور تریپتیلین

در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین، مواردی وجود دارد که باید در مورد آنها احتیاط کرد. در واقع در صورت وجود این شرایط افراد باید با پزشک خود صحبت کرده و براساس آن مصرف دارو را آغاز و یا آن را متوقف کنند. حساسیت به داروهای ضدافسردگی و یا هر گونه داروی دیگری جزو این موارد است. این قرص دارای ترکیبات غیرفعالی است که در شرایطی افراد را دچار حساسیت و مشکلات دیگری می‌کند. همچنین اگر مصرف آن را در یک نوبت فراموش کردید؛ نیازی به خوردن دو عدد از آن در نوبت بعدی نیست. از طرفی بهتر است این دارو را در سفر و شرایط مختلف همراه داشته و آن را در دسترس نگه دارید.

سوابق پزشکی مرتبط با این قرص

بهتر است افراد اگر مستعد یا مبتلا به برخی از بیماری هستند در مورد مصر این دارو با پزشک خود مشورت کنند. این بیماری ها شامل سابقه مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید، سابقه تشنج، مشکلات دفع ادرار و… می‌شود.

شیوه نگهداری قرص نورتریپتیلین

بهتر است قرص نورتریپتیلین را دور از نور خورشید و مکان های گرم نگه دارید. با اینکه مصرف این ماده منجر به مسمویت نمی‌گردد بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید. همچنین به طور مرتب تاریخ انقضای آن را چک کرده و از مصرف بیش از حد آن در مدت زمانی کوتاه نیز پرهیز نمایید.

نشانه های اوردوز با قرص نورتریپتیلین

فراموش نکنید که که اگر نشانه هایی مانند از هوش رفتن و یا مشکلات تنفسی را در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین تجربه کردید؛ حتما سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. این نشانه ها بسیار خطرناک بوده و به معنای اوردوز با این قرص است.

آیا این قرص مورفین دارد؟

قرص نورتریپتیلین، حاوی مورفین نیست. برخی تصور می‌کنند به دلیل اینکه این قرص خاصیت خواب آوری دارد؛ دارای مورفین است. اما اینگونه نیست. همچنین بهتر است با قرص هایی که حاوی مورفین هستند نیز مصرف نشود. در برخی موارد از این قرص به عنوان مسکن استفاده می‌شود که اگر کارساز نباشد؛ می‌توان از مورفین استفاده کرد.

سخن آخر

  • یکی از تاثیراتی که این دارو بر روی بیمار می‌گذارد این است که در اوایل مصرف ممکن است، تمایل به خودکشی را افزایش دهد، به همین دلیل بهتر است در هفته‌های اولِ درمان، بیمار تحت نظر باشد.
  •  در صورتی که باردار هستید، فقط در صورت ضرورت و با تجویز پزشکی این دارو را مصرف کنید.
  • قرص نورتریپتیلین، به صورت شربت نیز وجود دارد، که در این صورت حاوری مقداری الکل است، در صورتی که مبتلا به بیماری دیابتی، وابستگی الکل، بیماری کبدی هستید و یا در شرایطی که نیاز به محدود کردن یا عدم مصرف الکل دارید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف داروی نورتریپتیلین، در بیماران مبتلا به دیابت باعث می‌شود که کنترل قند خون دشوارتر شود که در این مورد نیز نظر پزشک حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص نورتریپتیلین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

موارد مصرف داروی نورتریپتیلین چه می باشد؟

درمان بیماری افسردگی، شب ادراری در کودکان، درد نوروپاتی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، متوقف کردن سیگار و اضطراب از مهم‌ترین موارد مصرف داروی نورتریپتیلین است که باعث کاهش کاهش علائم افسردگی، کم خوابی و کمبود اشتها و … می گردد.

منبع: قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟



:: برچسب‌ها: قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمپ ترک اعتیاد اصفهان به صورت خصوصی و دولتی قابل دسترس می‌باشد. در ادامه این مقاله برای سهولت حال شما آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان و استان اصفهان را جمع آوری کرده‌ایم. کمپ های ترک اعتیاد اصفهان مراکز نگهداری هستند که افراد تلاش می‌کنند دوره سم زدایی را در آنجا بگذرانند. با این حال بسیاری از این کمپ‌ها غیر قانونی بوده و از روش‌های منسوخ شده‌ای برای ترک دادن بیماران استفاده می‌کنند.

از همین رو باید با ویژگی‌های یک کمپ استاندارد آشنا باشید و اگر یکی از عزیزان‌تان به مشکل اعتیاد دچار شد، برای درمان او به هر مرکزی اعتماد نکنید. در ادامه به توضیحات کامل‌تری در مورد کمپ ترک اعتیاد اصفهان پرداخته‌ایم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کمپ ترک اعتیاد اصفهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان

آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان

در این مقاله به منظور رفاه حال مراجعینی که به دنبال کمپ ترک اعتیاد اصفهان می‌گردند، لیستی از این مراکز را گردآوری کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند.

1- کمپ اسارت تا رهایی زنده رود – اصفهان، جاده فرودگاه، روستای آمرزید آباد

2- مرکز سعادت گستر – اصفهان، مقابل شهرک صنعتی جی، روستای آمرزید آباد، کوچه کیمیا

3- مرکز امید – اصفهان، فلکه دانشگاه صنعتی کیلومتر5جاده محمود آباد

4- مرکز ترک آسمان – اصفهان، اتوبان معلم، بعد از پل شریعتی، پشت پمپ بنزین کیمیا

5- مرکز آرمان سبز رهایی – فریدونشهر نرسیده به شهر برف انبار

6- کلینیک نگین – اصفهان، خیابان آبشارسوم کیلومتر25جاده زیار، شهرزیار(میدان امام رضا ) به طرف جاده ورزنه، کیلومتر10 جاده ورزنه ابتدای روستای تاریخی برسیان، طبقه فوقانی درمانگاه سوم شعبان

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | در این مراکز چه کاری انجام می شود؟

کمپ ترک اعتیاد اصفهان به مرکزی گفته می‌شود که برای افراد در حال ترک اقامتگاهی فراهم می‌کند. در این اقامتگاه‌ها بیماران دوره سم‌زدایی خود را می‌گذرانند تا بدن‌شان از هرگونه مواد پاک شود. کمپ های ترک اعتیاد استاندارد از نیروهای متخصصی نظیر پزشک، روانشناس، پرستار و مددکار اجتماعی کمک می‌گیرند تا در طول این دوران خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.

با این حال در بسیاری از این کمپ ترک اعتیاد اصفهان استاندارهای لازم رعایت نمی‌شود و افراد برای ترک مجبور به تحمل فشارهای بسیار زیادی می‌شوند.

همین نقص‌های کمپ ترک اعتیاد اصفهان آسیب‌های روانی زیادی را به بیماران وارد می‌کند و در نتیجه بعد از مرخصی و یا حتی در حین درمان در مقابل مصرف مجدد به شدت آسیب پذیرتر می‌شوند. بنابراین حتما باید قبل از فرستادن عزیزتان به این مراکز وضعیت آنجا را به درستی بررسی کنید و کمپ های نامطمئن و بی‌کیفیت را برای درمان اعتیاد انتخاب نکنید.

علاوه بر کمپ‌های ترک اعتیاد اصفهان امروزه روش‌های سرپایی مختلفی برای ترک اعتیاد اصفهان ابداع شده‌اند که ضرورت بستری کردن را از بین برده‌اند. از جمله این روش‌ها می‌توان به ترک اعتیاد با مواد نگهدارنده نظیر متادون تراپی و درمان‌های روان شناختی نظیر درمان شناختی- رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد. در جدول زیر می توانید با کلیک بر هر ماده اعتیاد آور با روش‌های درمانی مربوط به آن در کمپ ترک اعتیاد اصفهان آشنا شوید. 

 

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | چه کسانی باید به کمپ مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد امروزه مراجعه به کمپ ترک اعتیاد اصفهان ضروری نیست و با استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد و مراجعه به مراکز سرپایی می‌توان در مسیر بهبود اعتیاد قدم گذاشت. با این حال در برخی شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که بستری شدن نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت دارد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– زمانی که فرد در محیط خانه حمایت چندانی ندارد.

– زمانی که خانواده پرتنشی دارد و در مدت سم زدایی باید درگیری‌های خانوادگی را نیز تحمل کند.

– وجود فرد مصرف کننده‌ای دیگر در خانه

– سابقه پرخاشگری در دوره سم زدایی

– احتمال عدم تبعیت از دستورات درمانی در خانه و قطع درمان

– ناتوانی در تحمل علائم ترک ناشی از محرومیت مواد به صورت سرپایی

قبل از مراجعه به کمپ از اعتیاد بیمار اطمینان پیدا کنید

علاوه بر موارد گفته شده لازمه در ارتباط با بیمار معتاد خود محتاطانه رفتار کنید، چرا که اعتیاد تنها بیماری جسم نیست. اطرافیان نقش مهمی در روند اعتیاد بازی می‌کنند. بنابراین با بالا بردن اطلاعات خود درباره اعتیاد بهتر می توانید به عزیزتان و حتی خودتان کمک کنید.

ترک اعتیاد به روش های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به ویژگی بیماران روش مناسب انتخاب می‌شود، پس در بردن بیمار به کمپ ترک اعتیاد اصفهان عجله نکنید. علائم و رفتار هر بیمار با توجه به ویژگی های شخصیتی و نوع ماده مخدر متفاوت است. در جدول زیر با کلیک بر هر کدام از مواد می توانید آشنایی بیشتری در ارتباط با اعتیاد مربوطه داشته باشید. برای اطلاع از نشانه های بیمار معتاد کلیک کنید.

ا

ویژگی های یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد در اصفهان

همان طور که گفته شد بسیار مهم است که با ویژگی‌های یک کمپ ترک اعتیاد اصفهان استاندارد آشنا باشید و هر مرکزی را برای درمان انتخاب نکنید. چرا که سم زدایی تنها اولین قدم در ترک اعتیاد است، اما برای آن کافی نیست. در واقع آنچه موجب پرهیز پایدار می‌شود توانمند شدن فرد از نظر روان شناختی است.

با این حال افرادی که در کمپ های اجباری سم زدایی را شروع می‌کنند بالعکس تحت فشارهای روانی بسیاری قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در بسیاری از موارد با وجود سپری کردن دوران بسیار سخت پاکسازی بدن بازهم به سمت مصرف مواد گرایش پیدا کنند. در نتیجه این کمپ‌ها نه تنها به فرد کمک چندانی نمی‌کنند بلکه اوضاع او را پیچیده‌تر می‌سازند. برای انتخاب یک روش ترک اعتیاد استاندارد لازم است که به وجود موارد زیر دقت نمایید.

– برخورداری از مجوز رسمی از سازمان بهزیستی

– عدم استفاده از روش های اجباری نظیر تنبیه بدنی برای ترک

– برخورداری از متخصصین مورد نیاز از جمله پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی

– داشتن محیط مناسب شامل امکانات رفاهی کافی

برای بردن به کمپ باید نتیجه تست اعتیاد ارائه داد؟

گاه بیمار با انجام رفتارها و نشانه هایی اطرافیان را به شک و شبهه می اندازد، در این زمان معمولا خانواده ها با تحمیل تست و یا مراجعه به کمپ ترک اعتیاد اصفهان تلاش آن هم به صورت اجباری سعی در اثبات اعتیاد فرد دارند. غافل از اینکه این رفتارها بی اعتمادی و جدایی بین بیمار و خانواده را دو چندان می‌کند. توصیه می کنیم حتما برای کسب اطلاعات

سخن آخر

خیلی از خانواده‌ها بارها و بارها بیمارشان را به مراکز و کمپ ترک اعتیاد اصفهان برده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. این به این خاطر است که اعتیاد بیماری جسمی و روحی است. در بیشتر این کمپ ها به بعد روحی بیمار توجه نشده و به همین دلیل خیلی اوقات حتی دقیقا پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد اصفهان شاهد شروع مجدد مصرف بوده‌ایم. از این رو روش های نوینی برای حال این عزیزان به وجود آمده. با در نظر گرفتن ریشه های روانی و شناختی اعتیاد می‎‌توان نتیجه قابل اطمینان گرفت. در این خصوص می‌توانید با متخصصان خبره مجموعه ذهن نو مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمپ ترک اعتیاد اصفهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا برای ترک شیره حتما باید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد؟

امروزه برای ترک مواد افیونی نظیر تریاک و شیره درمان های سرپایی مختلفی ابداع شده است. برای مثال بسیاری از درمانگران برای کسانی که نمی خواهند مدت طولانی از کار و زندگی دور بمانند ترک اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده و استفاده از مشاوره روانشناسی را پیشنهاد می دهند. در ابن روش ها بدون اینکه نیاز به بستری و اقامت در یک مرکز داشته باشید می توانید روند درمانی خود را آغاز کنید.

منبع: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان



:: برچسب‌ها: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی کودکان اراک در مراکز و کلینیک های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چرا که هر کودکی با توانمندی‌ های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی این استعداد کشف و هدایت شود؛ احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت

با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در اراک زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان اراک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان اراک

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌ های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است.

اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا از معلولیت رنج می‌برند؛ در صورت قرار گیری در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

برای اینکه راحت‌ تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پارا المپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌ های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. ما در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان اراک صحبت کرده ایم و مراکز استعدادیابی کودکان اراک را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان نام برده ایم.

استعدادیابی کودکان اراک | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌ های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بی‌انجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد.

اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید؛ می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد. 

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائما تکالیف را پشت گوش بیاندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌ های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌ طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌ درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعداد های او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعداد های فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌ های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌ اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان اراک | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌ های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعداد های کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند.

توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌ های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. والدین برای استعدادیابی کودکان اراک باید اقداماتی را انجام دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? اولین قدم مشاهده درست

اولین وظیفه والدین برای استعدادیابی کودکان اراک، مشاهده درست است. گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعداد های او بسیار کمک کننده باشد. 

????  استعدادیابی کودکان اراک | کنار گذاشتن پیش‌ فرض‌ ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملا متفاوت داشته باشند.

سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلا علاقه‌ ای به قرارگیری در مسیر های دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌ های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌ های دو چندانی را از خود نشان دهد. بنابراین برای استعدادیابی کودکان اراک والدین باید پیش فرض ها را کنار بگذارند.

???? خودداری از مقایسه

والدین برای استعدادیابی کودکان اراک، باید از مقایسه خودداری کنند. همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعداد های مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند همسن و همسالان خود نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌ های دیگران را به رخش نکشید.

همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ ها و مهارت‌ های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند. 

???? استعدادیابی کودکان اراک | قرار دادن کودک در یک محیط غنی

اگر قصد استعدادیابی کودکان اراک را دارید، باید آن ها را در یک محیط غنی قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب درست بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعداد های او قابل رؤیت نمی‌شوند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌ های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ ها اکتشاف کند.

???? اهمیت قائل شدن برای رویاهای کودک

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رویاهای خود بگوید. مثلا برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها در رویاهای خود از خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویا ها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌ سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند.

در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش دهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند. به همین جهت استعدادیابی کودکان اراک نیاز به توجه به رویاها دارد.

استعدادیابی کودکان اراک | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلفی برای کشف استعدادیابی کودکان اراک ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌ های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌ های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند.

استفاده از این آزمون‌ های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌ دیده انجام گیرد چرا که نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تاثیر گذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

استعدادیابی کودکان اراک به صورت تلفنی

برخی از والدین به مرکز معتبر دسترسی ندارند و حتی توانایی خروج از منزل ندارند. اما نگران استعدادیابی فرزندان خود هستند. اصلا نگران نباشید؛ به این دلیل که مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای استعدادیابی کودکان اراک به صورت تلفنی نیز خدمات در نظر گرفته است.

اگر به دلایل خاصی توانایی حضور در مراکز را ندارید از خدمات تلفنی بهره مند شوید. مرکز مشاوره ذهن نو بدون ذره ای کم کاری، همانند مراجعه حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای استعدادیابی فرزندان خود برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزار های نوین در جهت استعدادیابی کودکان اراک استفاده کنید. هم‌ چنین در کنار اجرای آزمون‌ ها، مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌ های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در اراک

موسسه استعدادیابی کودکان ترنم سرزندگی مرکزی، اراک، خیابان نیسانیان، کوچه شهید میرزایی ( اولین کوچه سمت چپ )، طبقه فوقانی کیاچهر، موسسه ترنم
موسسه استعدادیابی کودکان اندیشه کیان مرکزی، ساوه، خیابان پاسداران، نرسیده به استقلال، روبروی مبلمان زیرکی
موسسه استعدادیابی کودکان اراک مرکزی، اراک، خیابان امام خمینی، کوچه جاویدان (بین خیابان دکتر حسابی و خیابان حاج باشی)

کلام آخر

در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان اراک صحبت کرده ایم و وظایف والدین در این زمینه نیز ذکر کردیم. به عنوان پدر و مادر اگر توان مراجعه حضوری ندارید حتما برای استعدادیابی از روانشناس به شیوه تلفنی کمک بگیرید. استعدادیابی آینده شغلی و تحصیلی فرزندان شما را رقم می‌زند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان اراک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند.

منبع: استعدادیابی کودکان اراک



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان اراک ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هذیان خود بزرگ بینی یا مگالومانیا، از انواع هذیان ها بوده که در صورت ابتلا به بیماری های مختلفی در این زمینه، افراد به آن دچار می‌شوند. همانطور که از اسم این نوع هذیان مشخص است؛ افراد دچار احساس خود بزرگ بینی شده و تصور می‌کنند که در مرکز جهان قرار دارند. تصور می‌شود که این نوع از هذیان مخرب‌ترین نوع آن است چرا که افراد را مبتلا به نشانه‌های پارانویید کرده و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌کند. در این حالت آن‌ها به صورت مداوم از همه چیز و همه کس فرار کرده و به این توهم خود دامن می‌زنند. در واقع این حالت باعث می‌شود تا آنها حتی نسبت به نزدیک افراد زندگی خود نیز مشکوک شوند

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان خود بزرگ بینی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: هذیان خود بزرگ بینی | ویژگی های افراد خود بزرگ بین

هذیان خود بزرگ بینی

ابتلا به هذیان خود بزرگ بینی در طیف وسیعی از بیماری های روانی مشاهده می‌شود؛ همچنین برای افراد مشکلات زیادی نیز ایجاد می‌کند. این افراد خود را انسان مهم و سرشناسی می‌دانند که همه جهان در حال برنامه ریزی برای آسیب زدن به آنها هستند. به همین دلیل به دیگران بدبین و شکاک شده و حتی از آنها فاصله می‌گیرند.

در برخی موارد بروز نشانه های این نوع هذیان در افراد سالم نیز مشاهده می‌شود. به این معنی که این دسته از به بیماری های روانی مبتلا نبوده و هیچ گونه نشانه دیگری از خود بروز نمی‌دهند. فراموش نکنید که این مورد با اعتماد به نفس متفاوت بوده و توهم غیرواقعی افراد در مورد خودشان است. در واقع آنان خود را به خاطر چیزی مهم می‌دانند که اصلا وجود ندارد. 

علل بروز هذیان خود بزرگ بینی

افراد به دلایل مختلفی به هذیان خود بزرگ بینی مبتلا می‌شوند. این موضوع هم ریشه روانی داشته و هم منشا جسمانی دارد. در برخی موارد آسیب های مغزی و عصبی باعث بروز چنین توهمی می‌گردد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود.

افسردگی شیدایی

ابتلا به اختلالات پارانویید

اسکیزوفرنی

عقده حقارت

همچنین برخی از عوامل زمینه ای نیز بیشتر افراد را در معرض این موضوع قرار می‌دهد. عواملی مانند اعتیاد، ابتلا به سفلیس، آسیب های دوران کودکی و… همگی در این مورد موثر هستند. 

نشانه های هذیان خود بزرگ بینی

تشخیص نشانه های هذیان های خود بزرگ بینی، بسیار دشوار است. به دلیل اینکه این افراد بسیارتلاش می‌کنند که حالات خود را از دیگران پنهان کنند. همچنین این نشانه ها با نشانه های بیماری های مختلفی همپوشانی دارد به همین دلیل نمی‌توان به راحتی آن را شناسایی نمود. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

????پافشاری بر هذیان های ذهنی

افراد مبتلا به هذیان خود بزرگ بینی بسیار بر حقیقت و درستی هذیان های خود پافشاری کرده و تلاش می‌کنند تا این موضوع را به دیگران تحمیل نیز می‌کنند. در واقع آنان انقدر در این مورد توضیح می‌دهند و پافشاری می‌کنند که دیگران را متقاعد سازند.

????دلبستگی به فانتزی ها

هذیان خود بزرگ بینی باعث می‌شود افراد به فانتزی های ذهنی خود وابستگی پیدا کنند. از آنجایی که آنها را خود را با وجود این هذیان ها بهتر و بالاتر می‌دانند به همین دلیل به چنین طرز تفکری علاقه داشته و نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند.

????اختلال در خواب

طبیعی است که با وجود هذیان خودبزرگ بینی در خواب افراد نیز اختلال ایجاد می‌شود. این افراد سطح بالایی از هیجان و مشکلات عصبی را تجربه می‌کنند به همین دلیل نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند. همچنین همواره هوشیار خوابیده و منتظر خطرات احتمالی هستند.

????انزوا و گوشه گیری

داشتن توهم خود بزرگ بینی باعث انزوا و گوشه گیری و فاصله گرفتن از دیگران می‌شود. از طرفی آنها به دلیل حس خود برتربینی از دیگران فاصله گرفته و از طرفی دیگر از دیگران به دلیل صدماتی احتمالی می‌ترسند. به همین دلیل خود را از دیگران دور می‌کنند.

????فعالیت بدنی

در چنین شرایطی فعالیت بدنی این افراد نیز بیشتر شده و بیشتر در تلاش هستند. با وجود هذیان خود بزرگ بینی اعتماد به نفس افراد بالا رفته، انرژی آنها افزایش یافته و همچنین بیش از حد کار می‌کنند. در برخی موارد به دلیل تصورات خود احساس خستگی ناپذیری دارند.

????بی ثباتی خلق و خو

افرادی که خود را بالاتر و برتر از دیگران می‌دانند؛ در خلق و خو و رفتارهای خود نیز هیچ گونه ثباتی ندارند. آنها لحظه ای خوشحال بوده و مدتی بعد ناراحت می‌شوند. همچنین احساسات آنها کاملا سطحی است.

????عدم همدلی با دیگران

با وجود هذیان خود بزرگ بینی، آنها با دیگران احساس همدلی نکرده و به احساسات دیگران هیچ اهمیتی نمی‌دهند. در واقع آنها فقط شرایط خود را در نظر گرفته و حتی آسیب زدن به دیگران را نیز مجاز می‌دانند.

????مقاومت در مقابل تغییر

از آنجایی که چنین افرادی بسیار حق به جانب هستند و تصور می‌کنند که همواره آنها کار درست را انجام می‌دهند؛ تمایلی به تغییر کردن ندارند. آنها همیشه طبق برنامه ریزی خود پیش رفته و اشتباهات خود را نمی‌پذیرند.

????خود بزرگ بینی

اصلی ترین ویژگی داشتن هذیان خود بزرگ بینی، داشتن همین روحیه تکبر و غرور است. در واقع آنان خود را بیشتر از چیزی که هستند تصور می‌کنند. چنین افرادی به نظرات دیگران هیچ اهمیتی نداده و خود را برتر و بزرگ از اطرافیان خود می‌دانند.

????حسادت

یکی دیگر از ویژگی های آنان حسادت کردن به دیگران است. البته آنها این مورد را قبول داشته و حتی به آن اقرار هم می‌کنند. آنها نمی‌توانند پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند و همواره آنها باید در مرکز توجه دیگران باشند.

????قضاوت های بی جا

ابتلا به هذیان خود بزرگ بینی باعث می‌شود که افراد در مورد بقیه قضاوت های بی جا داشته و اظهار نظر کنند. همچنین آنها از اینکه در مورد دیگران صحبت کنند نمی‌ترسند و نظرات خود را به راحتی بیان می‌کنند.

????عدم پذیرش اشتباهات

در چنین شرایطی، طبیعی است که افرادی که هذیان خود بزرگ بینی دارند؛ اشتباهات خود را به راحتی نپذیرند و همه تقصیرها بر گردن فرد دیگری بیاندازند. آنها معتقدند که هرگز مرتکب اشتباه نمی‌شوند.

درمان هذیان خود بزرگ بینی

با اینکه این معمولا هذیان خود بزرگ بینی با نشانه های دیگری نیز همراه است و برای درمان در ابتدا باید عامل بیماری را از بین برد؛ اما به طور کلی تا حدی می‌توان این موضوع را کنترل کرد. این کار هم با دارو درمانی و هم کمک گرفتن از مشاور امکانپذیر است.

درمان اختلالات مرتبط و کمک گرفتن از مشاور

برای درمان هذیان خود بزرگ بینی، در ابتدا باید بیماری های مرتبط درمان گردند. برای مثال اگر به دلیل اسکیزوفرنی فرد به این گونه هذیان ها مبتلا شده است؛ باید در ابتدا این بیماری را تحت کنترل درآورد. بعد از آن نشانه های هذیان نیز کمرنگ تر می‌گردند. برای اینکار افراد باید از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک گرفته و روش های دارویی و روانشناختی را در کنار یکدیگر پیش ببرند.

سخن پایانی

هذیان خود بزرگ بینی در بیشتر موارد به تنهایی بروز نمی‌کند. در واقع بیماری های مختلف روانی منجر به بروز چنین حالتی گردیده و مشکلات زیادی را برای خود فرد و اطرافیان او به وجود می‌آورد. از آنجایی که بعد از مدتی فرد به طور کامل ارتباط خود را واقعیت از دست می‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است اطرافیان به او کمک کرده و برای درمان به او کمک کنند. درمان این نوع از هذیان با کمک روانشناس و روانپزشک امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان خود بزرگ بینی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: هذیان خود بزرگ بینی | ویژگی های افراد خود بزرگ بین



:: برچسب‌ها: هذیان خود بزرگ بینی | ویژگی های افراد خود بزرگ بین ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

همه افراد تا به حال در مورد عوارض سیگار کشیدن چیزهایی شنیده‌اند. اما بسیاری از افراد هستند که همچنان در مورد اینکه واقعا سیگار می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند شک و تردید دارند. از جمله عللی که در این شک و تردید نقش دارد، می‌توان به تبلیغ گسترده سیگار در صنعت سینما و نمایش الگوهای جهانی که با وجود استعمال سیگار از سلامت برخوردارند اشاره کرد. با این حال مطالعه روی عموم مردم و بررسی بیمارانی که سالانه جان خود را در پی استفاده از سیگار از دست می‌دهند چیز دیگری را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم از دید محققان و با استناد به پژوهش‌های علمی عوارض سیگار کشیدن را بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عوارض سیگار کشیدن | سیگار و انواع مشکلات مرتبط با سلامتی

نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند. از جمله شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه اشاره کرد. به طور دقیق‌تر باید گفت افراد سیگاری 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می‌شوند. همچنین مردان سیگاری 25 برابر و زنان 7 برابر بیشتر در معرض سرطان ریه قرار دارند. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد ارتباط هرکدام از این مشکلات با سیگار کشیدن پرداخته‌ایم.

????ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های قلبی عروقی

برخی افراد فکر می‌کنند تنها کسانی که در طول روز تعداد نخ زیادی سیگار مصرف می‌کنند به مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بروز علائمی از بیماری‌های قلبی حتی در کسانی که روزانه کمتر از 5 نخ سیگار می‌کشند نیز دیده می‌شود. چرا که سیگار به عروق خونی آسیب رسانده، دیواره آن را ضخیم کرده و باعث نازک شدن رگ‌های خونی می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار خون بالا رفته و تعداد ضربان قلب شما نیز افزایش یابد. در این شرایط احتمال تشکیل لخته‌های خونی تا حد زیادی وجود دارد. اگر لخته خونی در مغز تشکیل شود و جریان خون در مغز را مسدود کند در نهایت در اثر عوارض سیگار کشیدن، سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

????عوارض سیگار کشیدن | ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های تنفسی

سیگار کشیدن با آسیب رساندن به مجاری تنفسی و کیسه‌های هوایی موجود در ریه می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد. همچنین سیگار کشیدن تا حد زیادی احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها اگر شما به مشکلاتی نظیر آسم مبتلا باشید سیگار کشیدن می‌تواند تعداد دفعات بروز حمله تنفسی را افزایش دهد.

????ارتباط سیگار با بروز انواع سرطان

عوارض سیگار کشیدن تنها با سرطان ریه ارتباط ندارد بلکه می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن منجر به گسترش سلول‌های سرطانی شود. مطالعات آماری در کشورهایی نظیر آمریکا نشان می‌دهد که از هر 3 نفر که از سرطان فوت می‌کنند یکی از آن‌ها سیگاری است. از جمله سرطان‌هایی که ارتباط زیادی با سیگار کشیدن دارند می‌توان به سرطان دهان، حنجره، ریه، نای، کلیه، معده، دهانه رحم، روده و پانکراس اشاره کرد.

????ارتباط سیگار کشیدن با باروری

مطالعات بیانگر این هستند که عوارض سیگار کشیدن بر اسپرم مردان تاثیر گذاشته و در نتیجه قدرت باروری را کاهش می‌دهد. همچنین بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین و نقایص مادرزادی نیز تحت تاثیر این عامل قرار دارند. بسیار اهمیت دارد که مادران در طول بارداری مصرف سیگار را کنار بگذارند یا تا حد امکان آن را محدود کنند. چراکه استعمال دخانیات سلامت کودک را نیز تهدید کرده و خطر زایمان زودرس، مرده زایی، حاملگی خارج از رحم و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. 

????عدم بهبودی زخم های بدن

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، یکی از عوارض سیگار کشیدن، عدم بهبودی یا تعویق در بهبودی، زخم های بدن است. برای مثال افراد سیگاری که تحت عمل های جراحی یا آسیب های پوستی قرار می‌گیرند؛ دیرتر خوب می‌شوند.

????ابتلا به زگیل تناسلی

همچنین یکی دیگر از عوارض سیگار کشیدن بالا رفتن احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی است. با اینکه این ویروس از طریق تماس جنسی یا پوست به پوست منتقل می‌گردد؛ اما له دلیل اینکه سیگار کشیدن، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، احتمال ابتلا به آن بالاتر می‌رود.

????زرد شدن انگشتان

نیکوتین موجود در سیگار رنگ دندان ها، لب ها، انگشتان و ناخن را تغییر می‌دهد. حتی تغییر رنگ دیوار های خانه نیز ناشی از حضور یک فرد سیگاری در آن است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز این عوارض سیگار کشیدن، مصرف آن را ترک نمایید.

????شل شدن شکم و افتادگی

با اینکه سیگار کشیدن منجر به کم اشتهایی و لاغر شدن افراد می‌گردد؛ اما بازهم چربی درونی بدن افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری هاست. این موضوع منجر به جمع شدن چربی در شکم شده و آن را شل می‌کند. در واقع حالت شکم افتاده می‌شود و خطر ابتلا به بیماری های مختلف نیز افزایش می‌یابد.

????بیماری واریس

از آنجایی که عوارض سیگار کشیدن در بروز بیماری های قلبی عروقی هم موثر است؛ به همین دلیل ابتلا به واریس نیز دور از انتظار نیست. در این حالت جدار رگ های خونی آسیب دیده و فرد حتی با اینکه در بیشتر ساعات روز نیز نشسته است؛ اما مبتلا به واریس می‌گردد.

????پوکی استخوان

پوکی استخوان از شایع ترین عوارض سیگار کشیدن است. نیکوتین موجود در سیگار بر بافت استخوانی تاثیر گذاشته و همچنین مانع از جذب کلسیم می‌گردد. از طرفی میزان هورمون ها را نیز تغییر داده، از همین رو افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

????بروز مشکلات بینایی و شنوایی

عوارض سیگار کشیدن اعصاب بینایی و شنوایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. افراد سیگاری علاوه بر رنج کشیدن از مشکلات شنوایی، بیشتر احتمال دارد که به آب مروارید، گلوکوم، تباهی لکه زرد و… مبتلا شوند.

عوارض سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان

نباید از عوارض سیگار کشیدن بر کودکان و نوجوانان نیز غافل شد. اگر آنها خود به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا نکنند؛ قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز دقیقا همین عوارض را برای آنان ایجاد می‌کند. این موضوع مخصوصا بر تکامل ریه های آنان تاثیر داشته و آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند. برای اطلاع از تاثیرات سیگار کشیدن فرزندان نوجوان کلیک کنید.

سایر عوارض سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور کلی تهدیدی برای سلامت عمومی بدن محسوب می‌شود و می‌تواند عملکرد هر ناحیه‌ای را با اختلال مواجه کند.از جمله دیگر عوارض سیگار کشیدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز تغییراتی در ظاهر نظیر زرد شدن دندان‌ها و تیره شدن پوست

– ضعیف شدن استخوان‌ها در زنان و بالا رفتن احتمال پوکی استخوان

– افزایش خطر ابتلا به آب مروارید

– افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت نوع 2

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی

– بروز آرتریت روماتوئید

برای کسب اطلاعات مراکز تخصصی برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید.

عوارض سیگار کشیدن | رابطه سیگار و مرگ

مطالعات انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد در این کشور سالیانه بیش از 48 هزار نفر جان خود را در اثر استفاده از سیگار از دست می‌دهند. این آمار بیانگر این نکته است که از هر 5 نفری که جان خود را از دست می‌دهند یکی از آن‌ها به خاطر عوارض ناشی از سیگار کشیدن فوت کرده است. جالب است بدانید آمار مرگ و میر ناشی از سیگار از آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس HIV، مصرف الکل وتصادفات بیشتر است. همچنین داده‌های پژوهشی نشان می‌دهند که تلفات ناشی از مصرف سیگار 10 برابر از کشته‌های کل جنگ‌های آمریکا بیشتر است!

مطالعات تخصصی‌تر حاکی از این هستند که 90 درصد افرادی که سالانه در اثر سرطان ریه فوت می‌کنند سیگاری بوده‌اند. این بدان معناست که از هر 10 نفر که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند 9 نفر آن‌ها تجربه سیگار کشیدن دارند. همچنین 80 درصد افرادی که سالیانه در اثر انسداد ریوی مزمن فوت می‌کنند نیز کسانی هستند که سیگار می‌کشند.

دانستنی‌های جالب در مورد مزایای ترک سیگار

به محض اینکه شما سیگار را کنار می‌گذارید اثرات مثبت بر سلامت کلی بدنتان آغاز می‌شود. از جمله این اثرات باید به موارد زیر اشاره کرد:

– تنها با گذشت 1 سال از ترک سیگار خطر حمله قلبی و بروز عوارض سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

– در بازه زمانی 2 تا 5 سال بعد از ترک سیگار احتمال بروز سکته مغزی همانند افراد غیر سیگاری خواهد شد.

– پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه در عرض 5 سال نصف خواهد شد.

– 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به نصف می‌رسد.

سخن پایانی

برخی تصور می‌کنند که عوارض سیگار کشیدن تنها ریه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اینطور نیست و همه بدن با سیگار کشیدن دچار مشکلاتی می‌گردد. ترک آن نیز آسان نیست و معمولا افراد در آن شکست می‌خورند. به همین دلیل برای پیشگیری از عوارض جانبی سیگار کشیدن و همچنین ترک سیگار، افراد بهتر است از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای ترک سیگار باید از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید در قدم اول از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مشاوره گرفته و بر اساس نیازها و شرایط جسمانی خود یک برنامه ترک مناسب دریافت نمایید.

منبع: عوارض سیگار | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب



:: برچسب‌ها: عوارض سیگار | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دارو یا قرص نورتریپتیلین ، یکی از داروهایی است که برای درمان مشکلات روحی و روانی همچون افسردگی تجویز می‌شود. این دارو با نام تجاری آونتیل، پاملور و نام رایج نورتریپتیلین “Nortriptyline ” شناخته می‌شود. داروی نورتریپتیلین نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. تاثیر داروهای اعصاب و روان بعد از چند روز تا چند هفته مشخص می‌شود، بنابراین بدون نظر متخصص دارو را مصرف و یا قطع نباید کرد. برای اجتناب از عوارض دارو بسیاری از درمانگران روش‌های غیردارویی را به کار می‌برند که می‌توانید در مقاله درمان افسردگی با این روش‌ها آشنا شوید. در ادامه عواض، دوز، موارد و نحوه مصرف و تداخلات دارویی با نورتریپتیلین را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص نورتریپتیلین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع :قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟ 

داروی یا  قرص نورتریپتیلین چیست ؟

قرص نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی روانی همانند افسردگی و تسكين دردهای عصبی از سوی پزشک تجویز می‌شود. داروی نورتریپتیلین از دسته داروهای سه حلقه‌ای است و مصرف آن حس خوبی در فرد ایجاد کرده و ضمن کم کردن اضطراب و تنش روانی باعث تقویت روحیه او می‌شود. 

داروی نورتریپتیلین در جهت جلوگیری از خودکشی بیمار مبتلا به افسردگی نیز کاربرد دارد و دارای مزایای زیادی است. اما طبق آمار که در اثر مصرف نادرست و در افراد کمتر از 25 سال این دارو باعث شدیدتر شدن افسردگی نیز شده است.

موارد مصرف داروی نورتریپتیلین

مهم‌ترین موارد مصرف داروی نورتریپتیلین، درمان بیماری افسردگی است. این دارو گاها برای شب ادراری در کودکان، درد نوروپاتی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، متوقف کردن سیگار و اضطراب نیز تجویز می‌گردد. داروی نورتریپتیلین در کاهش علائم افسردگی، کم خوابی و کمبود اشتها موثر است. 

در نظر داشته باشید، چنانچه به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید و دارو مصرف می ‌نید، حتما در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین با پزشک خود مشورت کتید.

  • الكلسيم‌حاد
  • آسم
  • اختلالات دوقطبی
  • اختلالات خونی و گوارشی
  • گلوكوم با زاويه باريک
  • افزايش فشار داخل كره چشم
  • پركاری تيروئيد
  • هيپرتروفی پروستات
  • عيب‌كار كليه
  • اسكيزوفرنی
  • حملات تشنجی
  • حساسيت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • احتباس ادرار

نحوه مصرف قرص نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین با تاثیر بر روی انتقال دهنده‌های عصبی بیمار باعث بهبودی می‌شود. میزان و دوز مصرفی داروی نورتریپتیلین توسط پزشک بایستی تعیین شود. می‌توانید پیش از شروع مصرف راهنمای دارویی داخل جعبه این دارو را به دقت مطالعه نمایید.

دوز مصرفی قرص نورتریپتیلین

درمانگر پس از ارزیابی با توجه به شرایط بیمار و عوارض احتمالی این دارو، دوزهای مختلفی از آن را تجویز می‌کند.

اما به طور معمول قرص نورتریپتیلین برای افراد بین ۱۳ تا ۱۸ سال، ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز در ۳ تا ۴ وعده و گاهی یک دوز در روز، برای بزرگسالان ۲۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز در دوزهای جداگانه یا به صورت متوالی و برای سالمندان نیز ۱۰ تا ۷۵ میلی گرم در روز در وعده‌های جداگانه یا یک دوز کلی در یک روز تجویز می‌شود.

برای افزایش کیفیت رویه درمان بهتر است که این دارو را در زمان‌های معینی در طول روز استفاده کنید. نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید این است که به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و یا در اثر رو به بهبودی به یکباره مصرف دارو را قطع ننمایید. چراکه قطع خودسرانه این دارو باعث ایجاد عوارضی همچون تغییرات خلقی، بی ثباتی روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب می‌شود.

چه زمانی دارو تاثیر خود را می‌گذارد؟

لازم است توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید تاثیرات قرص نورتریپتیلین را ببینید بایستی به طور مداوم و پیوسته در ساعات معین، دوزهای تجویز شده توسط پزشک را متناسب با شرایطی که دارید، دریافت نمایید.

معمولا قرص و داروی نورتریپتیلین پس از گذشته یک تا چهار هفته تاثیر خود را بر روی بیمار نشان می‌دهد. بهتر است در این بازه زمانی چنانچه علائمی را دیدید که موجب بدتر شدن‌تان شده، به پزشک خود اطلاع دهید.

مسمومیت ناشی از قرص و داروی نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین سطح سروتونین را در بدن فرد بیمار افزایش می‌دهد. احتمال بروز یک بیماری بسیار جدی به نام سندروم _ مسمومیت سروتونین بسیار کم است. مسمومیت‌های دارویی‌ وقتی ره می‌دهد که با سایر داروهایی که موجب افزایش سطح سروتونین می‌شوند، مصرف گردد.

بنابراین بهتر است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر عوارضی مثل تپش قلب، توهم، ناهماهنگی در حرکات، سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و اسهال شدید، لرزش ماهیچه‌ای، تب بی‌دلیل، آشفتگی و بی‌حوصلگی را مشاهده کردید.

عوارض دارو یا قرص نورتریپتیلین

برخی عوارض قرص یا داروی نورتریپتیلین طبیعی است که می‌توانید با اطلاع از آن‌ها در جهت رفعشان اقدام نمایید.

  • خشکی دهان
  • یبوست و سوهاضمه
  • اسهال یا تهوع
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید
  • در اویل مصرف امکان سرگیجه با تغییر وضعیت بدن

عوارض غیر معمول

چنانچه پس از مصرف قرص نورتریپتیلین عوارض زیر را داشتید، بایستی که به پزشک خود اطلاع دهید.

  • اضطراب و پریشانی
  • اختلال در خواب
  • مشکل در دفع ادرار
  • احساس گز گز انگشتان
  • تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن
  • تغییر طعم ها در دهان
  • زنگ زدن گوش
  • لکه های قرمز پوستی خارش دار
  • ریزش مو
  • تعریق شدید
  • ضربان قلب نامنظم

عوارض جانبی جدی و خطرناک

برخی از عوارض قرص نورتریپتیلین جدی و خطرناک هستند، اگر عوارضی همچون موارد زیر مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

  • سرگیجه شدید
  • تپش قلب سریع یا نامنظم
  • غش کردن
  • تشنج
  • درد یا تورم یا سرخی چشم
  • گشادی مردمک چشم
  • تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب

تداخلات دارویی با قرص نورتریپتیلین

یکی از مواردی که چندین بار تاکید کرده‌ايم این است که پیرامون داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا عوارض جانبی این دارو را کاهش دهید. به طور مثال مصرف داروی نورتریپتیلین با داروهای خواب آور، عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهد. همینطور داروهای تسکین دهنده عضلانی و داروهای ضد اضطراب و سرگیجه، داروهای ضد افسردگی مثل سیتالوپرام، اس‌سیتالوپرام، فلوکسیتین، فلووکسامین یا سرترالین و … دارای تداخل دارویی با داروی نورتریپتیلین می‌باشد که بهتر است از تمامی آن‌ها قبل از مصرف دارو نامبرده مطلع گردید.

  • مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند مثل کدئین
  • الکل
  • ماری‌جوآنا
  • داروهای خواب یا ضد اضطراب شامل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  • شل کننده عضلانی شامل کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
  • آنتی هیستامین‌ها شامل سیتریزین، دیفن هیدرامین

دیگر تداخلات دارویی

برخی از داروهایی که با قرص نورتریپتیلین تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین
  • دسولفیرام
  • مکمل‌های تیروئید
  • داروهای آنتیکولینرژیک‌ مانند بنزتروپین، آلکالید‌های بلادونا
  • برخی از داروهای درمان فشار خون مانند و موثر در مغز شامل کلونیدین و گوانابنز
  • داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند آیزوکروبوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • داروهای موثر بر روند خروج نورتریپتیلین از بدن شامل سایمتیدین، تربینافین
  • داروهای درمان تپش قلب نامنظم مانند کوینیدین، پروپافنون و فلکاینید

این تداخلات دارویی لیست کاملی نیست و بهتر است تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع پزشک خود برسانید.

روش قطع مصرف قرص نورتریپتیلین

به طور کلی شروع مصرف یا حتی قطع مصرف داروهای روان، می‌تواند عوارض جدی برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است افراد برای توقف مصرف قرص نورتریپتیلین نیز با متخصص مشورت کند. مصرف نکردن این قرص به صورت ناگهانی خودسرانه منجر به برگشت علائم به صورت شدیدتر می‌گردد. متخصص معمولا برای اینکار به تدریج دوز مصرفی افراد را کاهش می‌دهد.

فواید قرص نورتریپتیلین

قرص برای درمان افسردگی به کار رفته و قطعا یکی از اصلی ترین فواید آن کاهش علائم افسردگی است. اما مصرف قرص نورتریپتیلین، فواید دیگری نیز دارد که افراد را برای مصرف خودسرانه آن ترغیب می‌کند. در واقع این دارو با افزایش میزان سروتونین مغز بر بیماری افسردگی تاثیر دارد. به همین دلیل موجب شادی و سرخوشی افراد شده و بر خلق و خوی آنها موثر است. از طرفی از لاغری و کاهش وزن نیز جلوگیری کرده حتی باعث افزایش وزن نیز می‌شود.

موارد احتیاط قرص نور تریپتیلین

در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین، مواردی وجود دارد که باید در مورد آنها احتیاط کرد. در واقع در صورت وجود این شرایط افراد باید با پزشک خود صحبت کرده و براساس آن مصرف دارو را آغاز و یا آن را متوقف کنند. حساسیت به داروهای ضدافسردگی و یا هر گونه داروی دیگری جزو این موارد است. این قرص دارای ترکیبات غیرفعالی است که در شرایطی افراد را دچار حساسیت و مشکلات دیگری می‌کند. همچنین اگر مصرف آن را در یک نوبت فراموش کردید؛ نیازی به خوردن دو عدد از آن در نوبت بعدی نیست. از طرفی بهتر است این دارو را در سفر و شرایط مختلف همراه داشته و آن را در دسترس نگه دارید.

سوابق پزشکی مرتبط با این قرص

بهتر است افراد اگر مستعد یا مبتلا به برخی از بیماری هستند در مورد مصر این دارو با پزشک خود مشورت کنند. این بیماری ها شامل سابقه مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید، سابقه تشنج، مشکلات دفع ادرار و… می‌شود.

شیوه نگهداری قرص نورتریپتیلین

بهتر است قرص نورتریپتیلین را دور از نور خورشید و مکان های گرم نگه دارید. با اینکه مصرف این ماده منجر به مسمویت نمی‌گردد بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید. همچنین به طور مرتب تاریخ انقضای آن را چک کرده و از مصرف بیش از حد آن در مدت زمانی کوتاه نیز پرهیز نمایید.

نشانه های اوردوز با قرص نورتریپتیلین

فراموش نکنید که که اگر نشانه هایی مانند از هوش رفتن و یا مشکلات تنفسی را در مورد مصرف قرص نورتریپتیلین تجربه کردید؛ حتما سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. این نشانه ها بسیار خطرناک بوده و به معنای اوردوز با این قرص است.

آیا این قرص مورفین دارد؟

قرص نورتریپتیلین، حاوی مورفین نیست. برخی تصور می‌کنند به دلیل اینکه این قرص خاصیت خواب آوری دارد؛ دارای مورفین است. اما اینگونه نیست. همچنین بهتر است با قرص هایی که حاوی مورفین هستند نیز مصرف نشود. در برخی موارد از این قرص به عنوان مسکن استفاده می‌شود که اگر کارساز نباشد؛ می‌توان از مورفین استفاده کرد.

سخن آخر

  • یکی از تاثیراتی که این دارو بر روی بیمار می‌گذارد این است که در اوایل مصرف ممکن است، تمایل به خودکشی را افزایش دهد، به همین دلیل بهتر است در هفته‌های اولِ درمان، بیمار تحت نظر باشد.
  •  در صورتی که باردار هستید، فقط در صورت ضرورت و با تجویز پزشکی این دارو را مصرف کنید.
  • قرص نورتریپتیلین، به صورت شربت نیز وجود دارد، که در این صورت حاوری مقداری الکل است، در صورتی که مبتلا به بیماری دیابتی، وابستگی الکل، بیماری کبدی هستید و یا در شرایطی که نیاز به محدود کردن یا عدم مصرف الکل دارید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف داروی نورتریپتیلین، در بیماران مبتلا به دیابت باعث می‌شود که کنترل قند خون دشوارتر شود که در این مورد نیز نظر پزشک حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص نورتریپتیلین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

موارد مصرف داروی نورتریپتیلین چه می باشد؟

درمان بیماری افسردگی، شب ادراری در کودکان، درد نوروپاتی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، متوقف کردن سیگار و اضطراب از مهم‌ترین موارد مصرف داروی نورتریپتیلین است که باعث کاهش کاهش علائم افسردگی، کم خوابی و کمبود اشتها و … می گردد.

منبع :قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟



:: برچسب‌ها: قرص نورتریپتیلین برای چی تجویز می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمپ ترک اعتیاد اصفهان به صورت خصوصی و دولتی قابل دسترس می‌باشد. در ادامه این مقاله برای سهولت حال شما آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان و استان اصفهان را جمع آوری کرده‌ایم. کمپ های ترک اعتیاد اصفهان مراکز نگهداری هستند که افراد تلاش می‌کنند دوره سم زدایی را در آنجا بگذرانند. با این حال بسیاری از این کمپ‌ها غیر قانونی بوده و از روش‌های منسوخ شده‌ای برای ترک دادن بیماران استفاده می‌کنند.

از همین رو باید با ویژگی‌های یک کمپ استاندارد آشنا باشید و اگر یکی از عزیزان‌تان به مشکل اعتیاد دچار شد، برای درمان او به هر مرکزی اعتماد نکنید. در ادامه به توضیحات کامل‌تری در مورد کمپ ترک اعتیاد اصفهان پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره در زمینه کمپ ترک اعتیاد اصفهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان

آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان

در این مقاله به منظور رفاه حال مراجعینی که به دنبال کمپ ترک اعتیاد اصفهان می‌گردند، لیستی از این مراکز را گردآوری کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند.

1- کمپ اسارت تا رهایی زنده رود – اصفهان، جاده فرودگاه، روستای آمرزید آباد

2- مرکز سعادت گستر – اصفهان، مقابل شهرک صنعتی جی، روستای آمرزید آباد، کوچه کیمیا

3- مرکز امید – اصفهان، فلکه دانشگاه صنعتی کیلومتر5جاده محمود آباد

4- مرکز ترک آسمان – اصفهان، اتوبان معلم، بعد از پل شریعتی، پشت پمپ بنزین کیمیا

5- مرکز آرمان سبز رهایی – فریدونشهر نرسیده به شهر برف انبار

6- کلینیک نگین – اصفهان، خیابان آبشارسوم کیلومتر25جاده زیار، شهرزیار(میدان امام رضا ) به طرف جاده ورزنه، کیلومتر10 جاده ورزنه ابتدای روستای تاریخی برسیان، طبقه فوقانی درمانگاه سوم شعبان

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | در این مراکز چه کاری انجام می شود؟

کمپ ترک اعتیاد اصفهان به مرکزی گفته می‌شود که برای افراد در حال ترک اقامتگاهی فراهم می‌کند. در این اقامتگاه‌ها بیماران دوره سم‌زدایی خود را می‌گذرانند تا بدن‌شان از هرگونه مواد پاک شود. کمپ های ترک اعتیاد استاندارد از نیروهای متخصصی نظیر پزشک، روانشناس، پرستار و مددکار اجتماعی کمک می‌گیرند تا در طول این دوران خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.

با این حال در بسیاری از این کمپ ترک اعتیاد اصفهان استاندارهای لازم رعایت نمی‌شود و افراد برای ترک مجبور به تحمل فشارهای بسیار زیادی می‌شوند.

همین نقص‌های کمپ ترک اعتیاد اصفهان آسیب‌های روانی زیادی را به بیماران وارد می‌کند و در نتیجه بعد از مرخصی و یا حتی در حین درمان در مقابل مصرف مجدد به شدت آسیب پذیرتر می‌شوند. بنابراین حتما باید قبل از فرستادن عزیزتان به این مراکز وضعیت آنجا را به درستی بررسی کنید و کمپ های نامطمئن و بی‌کیفیت را برای درمان اعتیاد انتخاب نکنید.

علاوه بر کمپ‌های ترک اعتیاد اصفهان امروزه روش‌های سرپایی مختلفی برای ترک اعتیاد اصفهان ابداع شده‌اند که ضرورت بستری کردن را از بین برده‌اند. از جمله این روش‌ها می‌توان به ترک اعتیاد با مواد نگهدارنده نظیر متادون تراپی و درمان‌های روان شناختی نظیر درمان شناختی- رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد. در جدول زیر می توانید با کلیک بر هر ماده اعتیاد آور با روش‌های درمانی مربوط به آن در کمپ ترک اعتیاد اصفهان آشنا شوید. 

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | چه کسانی باید به کمپ مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد امروزه مراجعه به کمپ ترک اعتیاد اصفهان ضروری نیست و با استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد و مراجعه به مراکز سرپایی می‌توان در مسیر بهبود اعتیاد قدم گذاشت. با این حال در برخی شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که بستری شدن نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت دارد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– زمانی که فرد در محیط خانه حمایت چندانی ندارد.

– زمانی که خانواده پرتنشی دارد و در مدت سم زدایی باید درگیری‌های خانوادگی را نیز تحمل کند.

– وجود فرد مصرف کننده‌ای دیگر در خانه

– سابقه پرخاشگری در دوره سم زدایی

– احتمال عدم تبعیت از دستورات درمانی در خانه و قطع درمان

– ناتوانی در تحمل علائم ترک ناشی از محرومیت مواد به صورت سرپایی

قبل از مراجعه به کمپ از اعتیاد بیمار اطمینان پیدا کنید

علاوه بر موارد گفته شده لازمه در ارتباط با بیمار معتاد خود محتاطانه رفتار کنید، چرا که اعتیاد تنها بیماری جسم نیست. اطرافیان نقش مهمی در روند اعتیاد بازی می‌کنند. بنابراین با بالا بردن اطلاعات خود درباره اعتیاد بهتر می توانید به عزیزتان و حتی خودتان کمک کنید.

ترک اعتیاد به روش های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به ویژگی بیماران روش مناسب انتخاب می‌شود، پس در بردن بیمار به کمپ ترک اعتیاد اصفهان عجله نکنید. علائم و رفتار هر بیمار با توجه به ویژگی های شخصیتی و نوع ماده مخدر متفاوت است. در جدول زیر با کلیک بر هر کدام از مواد می توانید آشنایی بیشتری در ارتباط با اعتیاد مربوطه داشته باشید.

ویژگی های یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد در اصفهان

همان طور که گفته شد بسیار مهم است که با ویژگی‌های یک کمپ ترک اعتیاد اصفهان استاندارد آشنا باشید و هر مرکزی را برای درمان انتخاب نکنید. چرا که سم زدایی تنها اولین قدم در ترک اعتیاد است، اما برای آن کافی نیست. در واقع آنچه موجب پرهیز پایدار می‌شود توانمند شدن فرد از نظر روان شناختی است.

با این حال افرادی که در کمپ های اجباری سم زدایی را شروع می‌کنند بالعکس تحت فشارهای روانی بسیاری قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در بسیاری از موارد با وجود سپری کردن دوران بسیار سخت پاکسازی بدن بازهم به سمت مصرف مواد گرایش پیدا کنند. در نتیجه این کمپ‌ها نه تنها به فرد کمک چندانی نمی‌کنند بلکه اوضاع او را پیچیده‌تر می‌سازند. برای انتخاب یک روش ترک اعتیاد استاندارد لازم است که به وجود موارد زیر دقت نمایید.

– برخورداری از مجوز رسمی از سازمان بهزیستی

– عدم استفاده از روش های اجباری نظیر تنبیه بدنی برای ترک

– برخورداری از متخصصین مورد نیاز از جمله پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی

– داشتن محیط مناسب شامل امکانات رفاهی کافی

برای بردن به کمپ باید نتیجه تست اعتیاد ارائه داد؟

گاه بیمار با انجام رفتارها و نشانه هایی اطرافیان را به شک و شبهه می اندازد، در این زمان معمولا خانواده ها با تحمیل تست و یا مراجعه به کمپ ترک اعتیاد اصفهان تلاش آن هم به صورت اجباری سعی در اثبات اعتیاد فرد دارند. غافل از اینکه این رفتارها بی اعتمادی و جدایی بین بیمار و خانواده را دو چندان می‌کند.

سخن آخر

خیلی از خانواده‌ها بارها و بارها بیمارشان را به مراکز و کمپ ترک اعتیاد اصفهان برده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. این به این خاطر است که اعتیاد بیماری جسمی و روحی است. در بیشتر این کمپ ها به بعد روحی بیمار توجه نشده و به همین دلیل خیلی اوقات حتی دقیقا پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد اصفهان شاهد شروع مجدد مصرف بوده‌ایم. از این رو روش های نوینی برای حال این عزیزان به وجود آمده. با در نظر گرفتن ریشه های روانی و شناختی اعتیاد می‎‌توان نتیجه قابل اطمینان گرفت. در این خصوص می‌توانید با متخصصان خبره مجموعه ذهن نو مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمپ ترک اعتیاد اصفهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا برای ترک شیره حتما باید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد؟

امروزه برای ترک مواد افیونی نظیر تریاک و شیره درمان های سرپایی مختلفی ابداع شده است. برای مثال بسیاری از درمانگران برای کسانی که نمی خواهند مدت طولانی از کار و زندگی دور بمانند ترک اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده و استفاده از مشاوره روانشناسی را پیشنهاد می دهند. در ابن روش ها بدون اینکه نیاز به بستری و اقامت در یک مرکز داشته باشید می توانید روند درمانی خود را آغاز کنید.

منبع: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان



:: برچسب‌ها: آدرس کمپ ترک اعتیاد اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()