نوشته شده توسط : ذهن نو

دخالت مادر زن در زندگی دختر و داماد معمولا کمتر از دخالت مادر شوهران در زندگی فرزندان است، اما به همان اندازه برای زندگی مشترک زوج جوان مخرب خواهد بود. در بیشتر موارد مادر زن‌ها معمولا داماد خود را دوست دارند، چرا که داماد خود را عامل خوشبختی دخترشان می‌بینند. و از طرفی مادر زن و داماد دو جنس مخالف هستند که کمتر نسبت به حرف‌ها و رفتارهای یکدیگر واکنش نشان می‌دهند.

اما با این حال نیز گاهی برخی مادران با دیدن روابط دختر و داماد خود دخالت‌هایی در زندگی آن‌ها می‌کنند که با چند راهکار ساده می‌تواند از پیشروی دخالت مادر زن جلوگیری کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر زن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: دخالت مادر زن در زندگی را از بین ببرید

دخالت مادر زن در زندگی

همه ما در رابطه با دخالت مادر زن در زندگی دختر داستان هایی را شنیده ایم. اینکه خانواده‌ها بخواهند در برخی امور فرزندان خود را نصیحت و راهنمایی کنند، مشکلی ندارد اما حتما باید برای ارائه نظرشان حریم و خط قرمزها را رعایت کنند. مثلا وقتی دختر و داماد شما بر روی مسئله‌ای با یکدیگر مشکل دارند، بهتر است تا زمانی که از شما به عنوان مادر زن نظر خواسته نشده، در این مورد دخالتی نداشته باشید تا خودشان نسبت به حل اختلاف‌شان اقدام کنند.

پس دخالت مادر زن شما در بیشتر مواقع به خاطر نگرانی او در مورد دخترش و آینده شما هست، شاید اگر با این دید به دخالت‌های او نگاه کنید بهتر بتوانید با مساله کنار بیایید. در ادامه ابتدا آسیب‌های این دخالت ها را بیان کرده‌ایم، چرا که خیلی اوقات دختر خانم و داماد در ابتدا توجهی به این دخالت‌ها نکرده و فضای بیشتری به مادر زن برای اظهار نظر می‌دهند.

آسیب های ناشی از دخالت مادر زن

همان طور که گفته شد برخی از مادر زن‌ها گمان می‌کنند با دخالت در زندگی دخترشان در حال دلسوزی و کمک به او می‌باشد، در حالی که دخالت مادر زن باعث ایجاد مشکل در زندگی دوطرف شده و به اختلافات دامن می‌زند تا حدی که دو نفر را تا مرز طلاق می‌کشاند.

مسلما این زن و شوهر هستند که باید اختلافات‌شان را حل کنند و دخالت‌های اطرافیان کار را سخت‌تر خواهد کرد. خیلی اوقات مادر زن شما با پی بردن به اختلافات فکر می‌کند دخترش در مقابل همسرش ضعیف واقع شده و برای دفاع از او به اختلافات دامن می‌زند. علاوه بر این دخالت مادر زن می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات دیگری به شرح زیر شود:

???? باعث می‌شود عشق و محبت میان زن و شوهر کم شده و آن‌ها نسبت به یکدیگر سرد شوند.

???? به دلیل دخالت ‌مادر زن حتما اختلافاتی میان خانواده‌ها ایجاد خواهد شد که همین عاملی برای دوری خانواده از یکدیگر می‌گردد.

???? در صورتی که دخالت‌ها بیشتر شود باعث به هم ریختن جو خانه شده و احتمال دارد زوجین به طلاق فکر کنند. بد نیست بدانید که بسیاری از زوج‌هایی که تصمیم به طلاق می گیرند، دلیل تصمیم خود را دخالت‌های خانواده‌ها عنوان می‌کنند.

????صمیمیت بین زن و شوهر از بین می‌رود.

چه زمان هایی دخالت مادر زن بیشتر می‌شود؟

در نظر داشته باشید اگر مادر ‌زن تان در برخی از امور نظر خود را بیان می‌کند، صرفا به معنی دخالت مادر زن نیست و شاید این شما هستید که دچار سوءتفاهم شده‌اید. معمولا دخالت هایی که باعث ایجاد اختلاف شود زمینه ایجاد جدایی را فراهم کند. از رایج‌ترین دخالت های مادر زن در زندگی دختر و داماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

???? زمان بچه دار شدن دختر و دامادش

???? امور اقتصادی و شغل زوجین

???? رفت و آمدهای خانوادگی

???? دخالت در مسائل کاری همسر دخترش

???? نحوه خانه داری و امور مربوط به تربیت بچه

???? دخالت در حل اختلافات و درگیری‌های زوجین

???? دخالت در امور جنسی، اینکه دخترش چه زمانی رابطه جنسی داشته باشند و چه زمانی نداشته باشند.

مقابله و برخورد با دخالت مادر زن

برای جلوگیری از دخالت مادر زن در زندگی، می‌توانید به جای لجبازی، بحث و از بین بردن احترام‌ها، از راهکارهای ارائه شده ذیل استفاده نمایید. 

1️⃣ پاکسازی ذهن

یکی از روش های مقابله با دخالت مادر زن، پاکسازی ذهن است. اگر در اطراف خود و یا دیدگاه‌های غالب جامعه از روابط مادر زن و داماد تعابیر منفی شنیده‌اید، سعی کنید آن‌ها را دور بریزید. مادر همسر شما معمولا با ارائه نظر، قصد فروپاشی زندگی دخترش را ندارد و قصد او فقط کمک به شما است.

همین تغییر نگرش به شما می‌گوید که او قصد بدی از حرفایش ندارد و نیاز نیست در مقابل او جبهه بگیرید، فقط کافی است کمی صبور باشید تا حتی اگر اختلاف نظری نیز وجود دارد، به مرور و با آشنایی بیشتر با یکدیگر برطرف شود. به طور کلی مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید تا برداشت‌های مثبتی از حرف‌های اطرافیان خود داشته باشید. پیروی از این روش موجب کاهش دخالت مادر زن تان خواهد شد.

2️⃣ از مسائل کوچک عبور کنید

برای جلوگیری از دخالت مادر زن، از مسائل کوچک عبور کنید. لازم است برخی از مواقع از صحبت‌های مادر زن خود عبور کنید و بدون توجه به آن‌ها به راحتی از دامن زدن برای ایجاد مشکلات بزرگ‌تر خودداری نمایید. سعی کنید در برخی از مسائل اگر حتی مادر زن‌ تان حرفی زد که مطابق میل شما نبود، فقط از آن را نادیده بگیرید، چرا که او اغلب موارد قصد بدی در مورد شما و دخترش ندارد.

3️⃣ در باطن کار خودت را انجام بده

گاهی والدین ضمن اینکه در برخی امور دخالت می‌کنند، بر انجام آن اصرار نیز دارند. اگر مادر زن‌تان بر انجام کاری که مخالف نظر شما است، اصرار دارد می‌توانید در ظاهر قبول کنید اما به نحوی که او متوجه نشود کاری را که تمایل به انجام آن دارید را بکنید. به احتمال زیاد در نهایت او متوجه می‌شود که شما طبق نظر او رفتار نکرده‌اید، پس بدون اینکه بحث یا مخالفتی کرده باشید، به او نشان دادید که نباید در امور که به او ارتباطی ندارد دخالت کند. با این روش دخالت مادر زن شما به مرور زمان به حداقل خواهد رسید.

4️⃣ در دخالت مادر زن تان همسر خود را مقصر ندانید

راجع به دخالت مادر زن در زندگی، حتما همسر شما مقصر نیست، چراکه او مسئولیتی در قبال حرف‌های مادرش ندارد و ممکن است حتی او هم از حرف‌ها و دخالت‌های مادرش ناراحت شود. بنابراین زمانی که با مادر زن خود به مشکل خورده‌اید، نباید آن‌ها را از چشم همسر خود ببینید و بایستی سعی کنید به کمک او مشکل ایجاد شده را حل کنید.

5️⃣ متوجه جایگاه مادر زن تان باشید

زمانی که با دخالت مادر زن روبرو شدید، باید جایگاه او را نیز در نظر بگیرید. مادر زن شما نزدیک‌ ترین شخص به همسر شما است و رابطه عاطفی عمیقی با او دارد. بنابراین همیشه متوجه جایگاه مادر زنتان برای همسر خود باشید و بدانید او چقدر برای همسر شما با ارزش و مهم است و نباید بر سر هر مسئله‌ای او را ناراحت کنید.

6️⃣ درباره دخالت مادر زن با همسرتان در زمان مناسب صحبت کنید

اگر دخالت مادر زن تان خیلی آزار دهنده شده، در یک وقت مناسب با همسر خود صحبت کنید. سعی کنید خود را در جبهه مخالف قرار ندهید و با حرف‌هایتان باعث ناراحتی همسرتان نشوید و فقط سعی کنید خیلی آرام او را متوجه شرایطی که مادرش ایجاد کرده، بکنید.

7️⃣ به مادر زن خود بیشتر رسیدگی کنید

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از دخالت مادر زن در زندگی می‌توانید انجام دهید، رسیدگی به مادر زن است. زمانی که توجه شما به مادر زن باشد به مرور زمان نسبت به شما با دید بهتری نگاه می‌کند و اجازه دخالت به خود نمی‌دهد. در واقع با خود تصور می‌کند که بهترین داماد دنیا با کمترین خطا را دارد.

8️⃣ از زحمات مادر زن قدردانی کنید

برای برخورد با دخالت مادر زن باید از زحمات او قدردانی کنید. قدردانی از زحمات مادر زن به او این تصور را می‌دهد که حق دخالت‌ ندارد و با هر کاری که برای خانواده شما انجام می‌دهد، قدردانی را دریافت می‌کند. در واقع تعیین می‌کنید که در چه چیزی حق دارند و در چه چیزی اجازه اظهار نظر ندارند.

9️⃣ جواب بدی را با خوبی بدهید و حرف های مادر زن را با شوخی رد کنید

برای جلوگیری از دخالت مادر زن باید جواب بدی را با خوبی بدهید. به مادر زن خود نشان دهید که دخالت های او آسیبی به زندگی شما وارد نمی‌کند و شوخ طبعانه او را متوجه دخالت های بیجا بکنید.

توصیه به خانم ها درباره دخالت های مادرشان

گاهی برای مقالبه با دخالت مادر زن ، خانم‌ها می‌توانند موثر واقع شده و از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنند. در ادامه چندین توصیه برای خانم‌ها داریم تا با عمل به آن‌ها از آسیب‌های ناشی از دخالت مادر زن در زندگی متشرک‌شان کم کنند.

✅ وابستگی خود را کم کنید

یکی از کارهایی که دختر ها باید برای جلوگیری از دخالت مادر زن انجام دهند، کاهش وابستگی به مادر است. معمولا دختران مخصوصا در اوایل ازدواج، بسیار به مادر خود وابسته هستند. میزان وابستگی به مادر پس از ازدواج باید نسبت به دوران مجردی کاهش پیدا کند، به طوری که ضمن کم شدن وابستگی تدریجی نه مادر ناراحت شود و نه اینکه او با دخالت های بی مورد زمینه مشکلات بزرگ‌تر را فراهم کند.

✅ والدین در حاشیه زندگی هستند

وقتی ازدواج می‌کنید، باید به این باور برسید که زندگی مشترک‌ تان با همسرتان در الویت است و حالا دیگر خانواده (پدری) شما و همسرتان در حاشیه زندگی قرار دارند. وقتی خانمی احساس کند که مادرش واقعا در زندگی او دخالت می‌کند، باید خیلی مودبانه و در کمال احترام از او بخواهد که از این کار دست بردارد. دخالت مادر زن را جدی نگیرید و بدانید که والدین در حاشیه قرار دارند.

✅ کمتر با مادر خود درد و دل کنید

بسیاری از خانم‌ها تا هر چه می‌شود، سریع جزئیات آن اتفاق را کف دست مادر خود می‌گذارند و در هر زمانی با مادر خود درد و دل می‌کنند. سعی کنید هر چقدر هم که با مادر خود صمیمی هستید، جزئیات زندگی خود را به مادرتان نگویید، چراکه ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی آن موضوع حل شود، اما برای مادرتان حل نشده باشد و حرفی بزند که همسرتان خیلی مایل به شنیدنش نباشد و به منزله دخالت مادر زن در زندگی تصور کند.

نکات مهم به آقایان در رابطه با دخالت مادر زن

در رابطه با دخالت مادر زن آقایان نیز باید به برخی از نکات توجه کنند و آن ها را رعایت کنند. در این بخش مقاله راجع به این نکات توضیح داده ایم.

???? زندگی خود را مدیریت کنید. و عرضه و برنامه ریزی زندگی را به خانواده همسر نشان دهید.

???? استقلال مالی داشته باشید.

???? شوخی های بی مورد با خانواده همسر نداشته باشید.

???? حل مشکلات را باید به بیرون از خانه نبردید.

???? هرگز در حضور مادر زن، همسر خود را خراب و تهدید نکنید.

???? روابط با خانواده همسر را در حد تعادل نگه دارید.

???? در مقابل دخالت مادر زن تمرکز کنید و با آرامش برخورد کنید.

???? برخی موارد را جدی نگیرید و بیخیال حرف ها شوید.

کلام آخر

دخالت مادر زن در زندگی همیشه آسیب های زیادی را به همراه دارد. جدا از مادر زن، زمانی که یکی از اعضای خانواده و یا اطرافیان در زندگی ما سرک می‌کشند؛ باعث آزار و اذیت می‌شوند. در این شرایط زندگی به کل مختل می‌شود و رابطه صمیمانه ای با همسر باقی نمی‌ماند. به همین دلیل بهتر است که از این دخالت ها جلوگیری کنید و برای حل مساله خودتان تلاش کنید. اگر با روش های جلوگیری از دخالت دیگران آشنا نیستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر زن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا راهی برای جلوگیری از دخالت مادر زن وجود دارد؟

بله شما با نادیده گرفتن، تغییر دیدگاه، بی محلی، حفظ احترام، صحبت با همسرتان، توجه به جایگاه مادر زن، مقصر نداستن همسرتان و…. می توانید به مرور زمان این دخالت ها را کاهش داده و از بین ببرید. حتی برای این کار یم توانید از خدمات مشاوره روانشناسی نیز استفاده نمایید.

منبع: دخالت مادر زن در زندگی را از بین ببرید



:: برچسب‌ها: دخالت مادر زن در زندگی را از بین ببرید ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به غذا یکی از انواع اعتیاد است که در آن فرد به صورت بی‌رویه و غیر قابل کنترلی غذا می‌خورد. این افراد معمولا در زمان‌هایی که احساسات منفی همچون خشم و ناراحتی را تجربه می‌کنند، تمایل‌شان به خوردن غذا بیشتر می‌شود. به طور معمول فردی که به غذا اعتیاد پیدا کرده است، پس از غذای خوردن افراطی، احساس گناه و ناراحتی بسیار زیادی را تجربه می‌کند. با توجه به اینکه مصرف غذای زیاد سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، ضروری است که چاره و درمانی برای این نوع اعتیاد پیدا کرد.

فبرای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به غذا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا

همانطور که معتادان به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند، افراد می‌توانند به غذا نیز معتاد شوند. این نوع اعتیاد نیز همان مناطق از مغز را تحریک می‌کند؛ همان رویکرد عصبی و همان سیستم اعتیاد به مواد مخدر برای اعتیاد به غذا هم عنوان شده است. اگر وقتی شروع به خوردن غذایی می‌کنید، دیگر نمی‌توانید از ادامه خوردن دست بکشید، ممکن است به خوردن غذا اعتیاد پیدا کرده باشید. اعتیاد به‌ غذا شکل‌های مختلفی دارد که در همه آن‌ها فرد در معرض چاقی بیش از حد، دیابت و دیگر بیماری‌های خطرناک قرار می‌گیرد.

اعتیاد به غذا چگونه اتفاق می‌افتد؟

غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه همانند داروهای اعتیادآور و محرک‌ها، همان مناطق در مغز را مورد هدف قرار می‌دهند. در نتیجه دوپامین که باعث حس شادی می‌شود در مغز فرد ترشح می‌گردد. ترشح دوپامین انگیزه فرد برای خوردن دوباره را زیاد می‌کند. این چرخه موجب بروز اعتیاد به غذا در فرد می‌شود.

چه غذاهایی اعتیاد آور هستند؟

برخی غذاها نسبت به سایر مواد غذایی خاصیت اعتیادآوری بیشتری دارند. این غذاها به شرح زیر هستند:

◀کافئین

اعتیاد به غذا، شامل اعتیاد به کافئین نیز می‌شود. چای، قهوه و نسکافه دارای کافئین و از مواد محرک سیستم عصبی می‌باشند. مردم معمولا از این نوشیدنی‌ها برای رفع خستگی استفاده می‌کنند اما مصرف زیاد آن باعث اعتیاد می‌گردد.

◀شکر

با شکر مکانیسم تولید گلوکز در بدن غیر فعال می‌شود. مهم‌ترین منبع گلوکز در بدن انسان‌ها کربوهیدرات‌ها هستند. اگر کسی بیش از اندازه شکر مصرف کند دستگاه‌های سازنده گلوکز غیرفعال شده و بدن برای تامین انرژی خود به شکر نیاز پیدا می‌کند.

◀اعتیاد به غذا | شکلات

شکلات از مواد مختلفی مانند تئوبرومین و فنتیلامین ساخته شده است. تئوبرومین که ماده‌ای شبیه به کافئین است و فنتیلامین روی وضعیت روانی تاثیر می‌گذارد و شهوت جنسی را بالا می‌برد. شکلات از خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی برخوردا است.

◀غذاهای افیونی

بر اساس یک نظریه برخی غذاها مانند پاستا، نان و چیپس می‌توانند نوعی اعتیاد به غذا را در بدن انسان بوجود آورند. بر اساس این نظریه پروتئین‌های موجود در این غذاها اعتیاد آور هستند که به آن‌ها افیون گفته می‌شود. این غذاها تاثیر بسیاری مانند بالا بردن شهوت و میل جنسی و اعتیاد روی بدن انسان می‌گذارند. برخی محققان معتقدند که لبنیات و حبوبات اعتیادآور هستند.

علائم اعتیاد به غذا

هیچ گونه آزمایش خونی برای تشخیص این نوع اعتیاد وجود ندارد، فقط از طریق علائم رفتاری می‌توان اعتیاد به ‌غذا را تشخیص داد. علائم وابستگی به غذا و پرخوری اجباری می‌تواند روحی، جسمی یا رفتاری باشد. از جمله علائم اعتیاد به غذا عبارتند از:

_فرد به خوردن غذا اشتیاق شدید نشان می‌دهد.

_عمده وقت خود را به غذا خوردن اختصاص می‌دهد.

_حین خوردن غذا احساس سرمستی و سرخوشی می‌کند.

_فرد برای کمتر غذا خوردن تلاش زیادی می‌کند اما هر بار با شکست رو به رو می‌شود.

_فرد روی اینکه چه زمانی، چه مدت و چقدر غذا بخورد هیچ کنترلی ندارد.

_در روابط عاطفی و خانوادگی‌اش احساس شکست می‌کند.

_فرد برای تخلیه احساساتش غذا می‌خورد.

_فرد سعی می‌کند جلوی دیگران غذا نخورد.

_هنگام ناراحتی‌های روحی یا احساس درد تمایل زیادی به خوردن غذا دارد.

_بعد از خوردن غذا دچار احساسات منفی نظیر خجالت، ناراحتی، احساس گناه یا از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود.

جلوگیری از اعتیاد به غذا

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد بعضی غذاها ذاتا اعتیاد آورند. به عنوان مثال اگر در روز 2 یا 3 لیوان قهوه بنوشید ممکن است به قهوه وابستگی شدید پیدا کنید. همچنین مصرف بالای شکر، شکلات یا مواد لبنی و حبوبات می‌تواند اعتیاد آور باشد. اما اینکه فرد باید چقدر از این مواد مصرف کند تا به آن معتاد شود، هنوز مشخص نشده است. حفظ تعادل در خوردن غذا و پیشگیری از اعتیاد به غذا نکته مهمی است که همیشه باید به آن توجه کنید. اگر پس از خوردن غذا احساس گرسنگی کردید بدانید آن غذا آلرژی‌زا بوده است. 

راه‌های ترک وابستگی به غذا

ترک اعتیاد به غذا یک فرایند را در پی دارد. شما باید کم کم از میل به غذا بکاهید و قدرت را از دست غذا بگیرید. بهتر است برای ترک غذا گروهی اقدام کنید تا نتیجه بگیرید. در ادامه راهکارهایی برای ترک وابستگی به غذا ارائه خواهیم کرد.

✅به اندازه غذا بخورید | اعتیاد به غذا

معمولا فردی که به غذا وابستگی پیدا کرده است، نمی‌تواند هیچوقت غذا نخورد چراکه برای زنده ماندن به غذا نیاز دارد. بهتر است فردی که به غذا وابستگی پیدا کرده، یاد بگیرد تا با غذا رابطه سالمی ایجاد کند. به اندازه غذا خوردن به شما کمک می‌کند تا به تدریج اعتیاد خود را ترک کنید.

✅غذاهای ناسالم را کمتر مصرف کنید

غذاهای ناسالم و اغوا کننده را از برنامه غذایی خود حذف کنید یا برای خوردن آن‌ها حد و حدودی تعیین نمایید. به طور مثال اگر هنگام استرس بستنی می‌خورید، بهتر است که بستنی نخرید که برای خوردن بیش از حد آن و ابتلا به اعتیاد به غذا، اغوا نشوید.

✅اعتیاد به غذا | برای غذا خوردن خود از یک برنامه بهره بگیرید

داشتن برنامه در مقدار و زمان غذا خوردن باعث می‌شود که از الگوی غذایی صحیحی بهره‌مند شوید. این شیوه سبب می‌شود که فرد احساس روانی مثبت داشته و رضایتمند باشد. از آنجا که منع از غذا خوردن آن را وسوسه برانگیزتر می‍‌‌کند، این شیوه می‌تواند روش مثبتی در زمینه اعتیاد به غذا باشد.

✅کمک گرفتن از روانشناس

با کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید ترک اعتیاد به غذا را برای خود تسهیل کنید. روانشناس با ارائه راهکارهای موثر در این زمینه به شما کمک می‌کند. 

پیامدهای اعتیاد به غذا

هر نوع اعتیادی, اعم از اعتیادهای رفتاری و همچنین اعتیاد به موادمخدر، عوارض مختلفی برای بدن ایجاد می‌کنند. در واقع طبیعی است که فردی که بیش از اندازه در روز غذا می‌خورد؛ دچار مشکلاتی می‌گردد. چاقی یکی از این موارد است. از طرفی عوارض آن تنها به این مورد محدود نمی‌شود.

چرا که بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباط چندانی میانی BMI یا شاخص توده بدنی با اعتیاد به غذا وجود ندارد. چه بسا افرادی که بسیار لاغر هستند؛ اما اعتیاد به غدا خوردن دارند. دیابت، مشکلات قلبی و عروقی، حتی مشکلات روانی و… همگی از عوارض جانبی اعتیاد به خوردن غذا هستند. در برخی مواقع فرد به قدری غذا می‌خورد که دچار خفگی شده و می‌میرد.

اعتیاد به غذا و رابطه آن با مغز

در بررسی سیگنال های مغزی که از دو گروه افراد معتاد به غذا و افراد عادی به عمل آمده و مقایسه آنها با یکدیگر، نتایج جالبی حاصل شد. در این آزمایش مشاهده شد که با نگاه کردن افراد مبتلا به اعتیاد به یک خوراکی خوشمزه فعالیتی بیشتری در ناحیه ای از مغز که مربوط به محرک های انگیزشی است؛ دیده می‌شود. از طرفی وقتی از افراد می‌خواهند این خوراکی را بخورند؛ بخشی از مغز که مربوط به مهار رفتار و خویشتنداری در افراد مبتلا به اعتیاد به غذا، فعالیت کمتری نسبت به افرادی عادی مشاهده می‌شود.

میزان شیوع اعتیاد به غذا

به طور کلی اعتیاد به غذا به سن، نژاد و یا جنسیت خاصی محدود نمی‌شود. اما آمار ابتلا به آن در میان زنان بیشتر است. به طور کلی زنان در مقایسه با مردان بیشتر به اختلالا مربوط به خوردن نیز مبتلا می‌شوند. همچنین این نوع از اعتیاد معمولا از سن نوجوانی آغاز شده و تا دوران بزرگسالی ادامه می‌یابد.

سخن پایانی

با اینکه استفاده از روش های تهاجمی می‌تواند در از بین بردن اعتیاد به غذا در افراد موثر باشد؛ اما گاهی اوضاع را بدتر کرده و باعث تشدید این موضوع می‌شود. به همین دلیل افراد باید با کمک یک متخصص در ابتدا علت این موضوع را پیدا کرده و در قدم بعدی به درمان اعتیاد بپردازند.

در چنین شرایطی احتمال بازگشت اعتیاد آنها نیز کمتر می‌شود. حمایت اطرافیان و اراده خود فرد نیز در این مورد بسیار موثر است. کمک های متخصص روند درمان را تسریع می‌بخشد. همچنین خود درمانی ها خیلی اوقات به نتیجه نمی‌رسد بنابراین به جای بهبود حال بیمار؛ ناامیدی و یاس بر او چیره می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به غذا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به غذا



:: برچسب‌ها: اعتیاد به غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هذیان گویی کودک در خواب یکی از اختلالات خواب است. که والدین را با چالش های بسیار زیادی روبرو کند. هذیان گویی کودک بزرگ‌تر در خواب بیشتر از کودکان کوچک‌تر است. اما ۲۵ الی ۳۰ درصد از بچه ها به هذیان گویی در خواب مبتلا هستند. که حداقل ۱ بار هم شده در خواب هذیان می‌گویند. اما اگر بخواهیم به دنبال دلیل این اختلال باشیم، باید به سوابق بیولوژیک و محیطی اشاره کنیم. روش‌های درمانی متفاوتی نیز بر اساس دلیل این اختلال برای کودکان در نظر گرفته می‌شود. که در این مقاله توضیح داده ایم. برای درمان و رفع هذیان گویی کودک حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان گویی کودک در خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: هذیان گویی کودک در خواب | 2 سالگی آغاز هذیان گویی

هذیان گویی کودک در خواب

هذیان گویی کودک در خواب در دسته اختلالات خواب است که بسیاری از کودکان در دو ساعت اول خواب هذیان را تجربه می‌کنند. در واقع این هذیان گویی در مرحله خواب عمیق یعنی NREM صورت می‌گیرد. این اختلال به دلیل پدیده بیولوژیک و محیطی صورت می‌گیرد. و در این سن با علائم متفاوتی ظاهر می‌شود. مثلا ممکن است که کودک در خواب صحبت  کند، بخندد و گریه کند که به شیوه واضح و غیر واضح قابل مشاهده است. در این شرایط کودک نمی‌داند که به چه شکلی در خواب صحبت کرده است و چه چیزهایی را به زبان آورده است.

والدین معمولا در این شرایط استرس زیادی را تحمل می‌کنند و با چالش های بسیاری روبرو خواهند شد. اما جای نگرانی نیست این اختلال غالبا زمینه ژنتیکی دارد و با روان درمانی و درمان های تخصصی قابل بهبودی است. در این مقاله راجع به علت و درمان هذیان گویی کودک در خواب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هذیان گویی کودک در خواب تا در چه سنی آغاز می‌شود؟

به طور کلی هذیان گویی کودک در خواب از سن ۲ تا ۳ سالگی شروع می‌شود. اما اگر این اختلال درمان نشود، در ۱۰ سالگی به اوج خود می‌رسد و تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات، ۴۰ درصد از کودکان ۳ تا ۷ ساله حداقل یک بار به هذیان گویی دچار شده اند.

راهکارهای مناسب برای هذیان گویی کودک در خواب

همانطور که گفته شد، هذیان گویی کودک در خواب به دلایل مختلف به وجود می‌آید. اما زمانی که دلیل اصلی پیدا شد باید به دنبال راه درمان باشید. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای رفع هذیان گویی کودک صحبت کرده ایم.

???? عادت خواب کودک را تنظیم کنید

یکی از روش های بهبود هذیان گویی کودک در خواب، تنظیم عادت خواب است. والدین باید ریتم خواب کودک را تنظیم کنند و برای رفع انرژی او برنامه های روزانه در نظر بگیرند که شب موقع خواب به راحتی خوابش ببرد. در این روش سعی کنید تمامی اعضای خانواده همکاری داشته باشند؛ سکوت را رعایت کنند و برای خواب راحت کودک نیز می‌توانید از داستان های مناسب قبل خواب کمک بگیرید. کمک به کودک و درک او شما را در این زمینه بیشتر کمک خواهد کرد.

???? حس امنیت را به کودک بدهید

برای رفع هذیان گویی کودک در خواب، احساس امنیت را در او القا کنید. کودک را مطمئن کنید که در هنگام خواب از امنیت بالایی برخوردار است تا با آرامش کامل به خواب برود. والدین با رفتارهای مناسب با یکدیگر و با کودک این حس امنیت را می‌توانند گسترش دهند. والدین می‌توانند در طول روز حمایت خود را به کودک نشان دهند و حتی زمانی که با یکدیگر بحثی دارند، خارج از دید کودک این بحث را انجام دهند. در واقع کودک باید به آرامش برسد و با آرامش نیز به خواب برود. استرس در خواب می‌تواند شدت این هذیان گویی را افزایش دهد.

???? راجع به هذیان گویی کودک در خواب صحبت نکنید

یکی از روش های برخورد با هذیان گویی کودک در خواب، صحبت نکردن راجع به این رفتار است. نباید اجازه دهید که کودک از این رفتار خودش مطلع شود. زیرا اطلاع از این وضعیت باعث افزایش اضطراب، افسردگی و ترس در کودک می‌شود. در این شرایط نیز این اختلال بیشتر می‌شود و شدت آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کودک از رفتارهای خود بی خبر باشد، راحت تر نیز می‌تواند تحت درمان قرار بگیرد.

???? از روانشناس کمک بگیرید

برای کمک به هذیان گویی کودک در خواب حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا علت این مشکل را پیدا کنید و سپس به راه درمانی بپردازید. روانشناس کودک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد. و روش های مناسب درمان با دلیل بروز این اختلال را به پدر و مادر ارائه خواهد داد.

کلام آخر

هذیان گویی کودک در خواب یکی از اختلالات خواب است که ۴۰ درصد کودکان را به خود درگیر کرده است. معمولا از ۲ الی ۳ سالگی که کودک شروع به حرف زدن می‌کند این هذیان گویی ها آغاز می‌شود و اگر درمان نشود، در ۱۰ سالگی به اوج خود می‌رسد. این موضوع خیلی مهم است که والدین حواسشان به خواب فرزندان خود باشد تا اگر با چنین مشکلی روبرو بودند؛ از روانشناس کمک بگیرند. روانشناس کودک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان گویی کودک در خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: هذیان گویی کودک در خواب | 2 سالگی آغاز هذیان گویی



:: برچسب‌ها: هذیان گویی کودک در خواب | 2 سالگی آغاز هذیان گویی ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سن تنها بیرون رفتن از خانه یکی از چالش‌های اساسی بین والدین و فرزند نوجوان آنهاست. نوجوانان در دوره سنی قرار دارند که می‌خواهند به‌تدریج استقلال خود را به دست بیاورند. به همین خاطر از شما می‌خواهند به آنها اجازه بدهید به‌تنهایی از خانه خارج شوند. اما به دلیل خطرات محیطی والدین می‌ترسند که این اجازه را به فرزند خود بدهند. با‌این‌حال تنها بیرون رفتن از خانه یکی از موضوعاتی است که در رشد شخصیت فرزند شما تاثیر بسیاری دارد. به همین خاطر باید بتوانید بین نگرانی‌های خود و درخواست‌های فرزندتان تعادل برقرار کنید.

 

ماندن در خانه و بیرون نرفتن نیز گاهی اوقات درست به‌اندازه بیرون رفتن‌های تنها و بیش از حد می‌تواند برای نوجوان شما خطرآفرین باشد. روان‌شناسان خانواده معتقدند بهترین راهکار برای ایجاد تعادل این است که برخی مهارت‌های لازم را به فرزندتان آموزش بدهید. زیرا تنها بیرون رفتن از خانه بیش از آنکه سن دقیقی داشته باشد به توانایی‌های فرزند شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید این موضوع برای شما تبدیل به یک چالش شده بهتر است برای برطرف‌کردن آن مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: سن تنها بیرون رفتن نوجوان دختر و پسر

اهمیت تنها بیرون رفتن نوجوان

اولین سوالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید اهمیت تنها بیرون رفتن نوجوان است. در واقع بسیاری از والدین می‌پرسند که اصلاً چرا باید به فرزندشان اجازه بدهند به‌تنهایی از خانه بیرون برود؟ بیرون رفتن از خانه و حضور در محیط اجتماع بخشی از رشد طبیعی فرزند شما است که دیر یا زود باید با آن مواجه شوید. در‌عین‌حال این کار مزایایی دارد که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

⬅️ مستقل شدن شخصیت

بسیاری از والدین از این می‌ترسند که فرزندشان نتواند در مقابل خطرات محیط بیرون از خودش مراقبت کند. به همین خاطر همه تلاششان را می‌کنند که همیشه همراه فرزندشان باشند؛ یا همه کارها را به‌جای او انجام بدهند. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان مهارت‌هایی که لازم دارد را یاد نگیرد؛ و در تمامی موضوعات زندگی خود به شما وابسته باشد.

به همین خاطر بهتر است تا حدودی دست از نگرانی‌های خود بردارید. گاهی اوقات به فرزندتان اجازه بدهید به‌تنهایی در محیط اجتماعی حضور پیدا کند. این کار باعث می‌شود آنها استقلال شخصیت را یاد بگیرند؛ و در آینده نیز بتوانند به‌تنهایی زندگی خود را مدیریت کنند. 

⬅️ آشنایی با محیط اجتماعی

بسیاری از روان‌شناسان معتقدند بیماری‌هایی مثل اضطراب اجتماعی به دلیل وابستگی به والدین ایجاد می‌شوند. کودکان و نوجوانانی که به‌اندازه کافی با محیط خود ارتباط ندارند و بیشتر مواقع متکی به والدین شان هستند وقتی قرار باشد به‌تنهایی کاری را انجام بدهند دچار اضطراب می‌شوند. در حقیقت آنها باور کرده‌اند به‌اندازه کافی توانا نیستند که بتوانند کارهای خود را انجام بدهند. توجه به سن تنها بیرون رفتن به پرورش این مهارت ها ارتباط دارد.

به همین خاطر در محیط اجتماعی دچار استرس می‌شوند؛ و بسیاری از مواقع نمی‌توانند از توانایی‌های خود به‌درستی استفاده کنند. بهتر است گاهی اوقات به فرزندتان اجازه بدهید مستقل از شما در محیط اجتماعی قرار بگیرد تا بتواند اعتماد‌به‌نفس لازم برای حضور در اجتماع را پیدا کند.

⬅️ یادگیری حل مسئله در محیط‌های مختلف

وقتی فرزند شما در محیط اجتماع قرار بگیرد با مسائل مختلف مواجه می‌شود. این مسائل به وی کمک می‌کنند تا شناخت دقیق‌تری از محیط به دست بیاورد. به‌علاوه او خواهد توانست برای شرایط مختلف راهکار پیدا کند. به‌دست‌آوردن این توانایی به فرزند شما کمک می‌کند تجارب کافی برای زندگی آینده خود به دست بیاورد. اما قطعاً این تجارب می‌بایست متناسب با سن و شرایط روحی کودک شما باشند. به همین خاطر لازم است که از دور فرزندتان را کنترل کنید و در ارتباط با مسائلی که او درگیر آنها می‌شود با وی صحبت کنید. سن تنها بیرون رفتن او باید متناسب با مهارت هایش باشد.

مهارت های لازم در سن تنها بیرون رفتن از خانه

سن تنها بیرون رفتن از خانه چقدر است؟ روان‌شناسان در جواب این سوال سن مشخصی را بیان نمی‌کنند. همان‌طور که گفتیم اینکه فرزند شما به‌تنهایی از خانه بیرون برود به میزان مهارت‌های او بستگی دارد. در ادامه راجع به این مهارت‌ها صحبت خواهیم کرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در این مهارت‌ها ضعیف است از یک مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید. 

✅ تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هرکدام از ما می‌باید در زندگی یاد بگیریم. این توانایی به شما کمک می‌کند صحبت‌هایی که می‌شنوید یا موقعیت‌هایی که در آن قرار دارید را از همه جوانب بررسی کنید. داشتن این توانایی باعث می‌شود فرزند شما وقتی به‌تنهایی در محیط‌های مختلف قرار بگیرد بیش از آنکه تحت‌تاثیر محیط قرار بگیرد جوانب مختلف آن را بررسی کند. در نتیجه احتمال اینکه در معرض خطر قرار بگیرد کمتر خواهد بود. سن تنها بیرون رفتن نوجوان با توجه به تفکر انتقادی او تعیین می‌شود.

✅ مهارت نه گفتن در سن تنها بیرون رفتن از خانه

بسیاری از مشکلات برای نوجوانان به این خاطر ایجاد می‌شود که آنها توانایی نه گفتن به دیگران را ندارند. به همین خاطر یکی از اولین مهارت‌هایی که فرزند شما باید یاد بگیرد این است که بتواند در مواقع لازم نظر مخالف خودش را اعلام کند و روی نظرش بایستد. بسیاری از نوجوانان از ترس اینکه مبادا دوستانشان آنها را تنها بگذارند به خواسته‌های آنها عمل می‌کنند. یا ممکن است فرزندتان به دلیل نداشتن اعتماد‌به‌نفس کافی احساس کند نظر دیگران از او درست‌تر است. به همین خاطر در اولین قدم سعی کنید این مهارت‌ها را به فرزندتان آموزش دهید.

✅ مدیریت بحران

حضور در اجتماع گاهی اوقات با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. برای مثال ممکن است فرزندتان درگیر مزاحمت‌های خیابانی شود؛ با توجه به اینکه این خطرات در هر سنی ممکن است برای فرزند شما پیش بیاید؛ پس قطعاً راهکار کنار آمدن با آن محدود کردن فرزندتان نیست. شما با این کار تنها باعث می‌شوید فرزندتان دیرتر مهارت‌هایی که باید را یاد بگیرد. به همین خاطر سعی کنید به‌جای مخالفت با بیرون رفتن فرزندتان این مهارت‌ها را به وی آموزش بدهید. پس با توجه به توصیه های متخصصان درباره سن تنها بیرون رفتن شما نیز بستر لازم را فراهم کنید.

نوجوان باید یاد بگیرد در شرایط بحرانی چه کاری انجام بدهد. برای مثال تماس گرفتن با پلیس، در جریان گذاشتن والدین و کمک خواستن از دیگران از جمله راهکارهایی است که او می‌تواند از آنها استفاده کند. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در این زمینه‌ها ضعیف است می‌توانید از یک مشاور بخواهید که مهارت‌های زندگی را به فرزند شما آموزش بدهد.

راهکارهایی برای تنها بیرون رفتن فرزندان

شاید از نظر شما هنوز سن تنها بیرون رفتن نوجوان تان فرا نرسیده باشد؛ پس شما موظفید او را برای ورود به اجتماع آماده کنید. در ادامه راهکارهایی برای تنها بیرون رفتن نوجوانان ارائه داده‌ایم.

✨ کاهش تدریجی کنترل‌ها

همان‌طور که گفتیم تنها بیرون رفتن از خانه سن خاصی ندارد. شما می‌بایست در کنار آموزش مهارت‌ها به فرزندتان به‌تدریج کنترل خود را کاهش دهید. هرگز ناگهانی و به یکباره فرزندتان را در جامعه رها نکنید. این کار بسیاری از مواقع آسیب‌های شدیدی را به همراه دارد. برای مثال بهتر است ابتدا به او اجازه بدهید در مکان‌هایی که شما هم هستید کمی بیشتر از شما فاصله بگیرد. سپس مسیرهای نزدیک را به‌تنهایی برود و بعد به‌تدریج اجازه مسیرهای طولانی‌تر را هم به وی بدهید.

✨ سن تنها بیرون رفتن و همراهی با دوستان

خطر، نوجوانان تنها را بیشتر تهدید می‌کند. در‌حالی‌که اگر آنها با یک یا چند نفر از دوستانی باشند که شما به آنها اطمینان دارید تهدیدها کمتر خواهد بود. به همین خاطر بعضی مواقع به فرزندتان بگویید اگر می‌خواهد بدون شما جایی برود بهتر است با یکی از دوستان خود برود. البته یکی از نکات مهم این است که شما دوست فرزندتان را بشناسید و به او اطمینان کامل داشته باشید.

✨ کنترل از راه دور

وقتی فرزندتان به‌تنهایی از خانه خارج می‌شود بهتر است که از راه دور او را کنترل کنید. برای مثال گاهی به او زنگ بزنید و مطمئن شوید که مشکلی برایش پیش نیامده است. اما حواس‌تان باشد در زنگ زدن هم جانب احتیاط را رعایت کنید. طوری رفتار نکنید که فرزندتان از این کنترل‌ها خسته شود.

سن تنها بیرون رفتن و اهمیت مشاوره

موضوع تنها بیرون رفتن نوجوان یکی از آن مسائلی است که چالش بسیاری را در خانواده ایجاد می‌کند. ترس و نگرانی‌های والدین در کنار اصرارهای نوجوانان می‌تواند فضای خانه شما را تحت‌تاثیر خودش قرار بدهد. به‌علاوه بسیاری از مواقع وقتی با فرزندتان راجع به دلایل خود صحبت می‌کنید شرایط از آنچه هست هم بدتر می‌شود.

بسیاری از این مشکلات به این خاطر ایجاد می‌شوند که والدین و نوجوانان درک درستی از صحبت‌های یکدیگر ندارند. در چنین شرایطی بهتر است درباره دوران نوجوانی از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند زبان مشترکی بین شما و فرزندتان پیدا کنند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم برای اینکه فرزند شما به‌تنهایی از خانه بیرون برود باید مهارت‌هایی را آموزش ببیند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک روان‌شناس متخصص این مهارت‌ها را به فرزندتان آموزش بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

از چه سنی می‌توانم به فرزندم اجازه بدهم که تنها بیرون برود؟

سن مشخصی برای دادن این اجازه وجود ندارد. شما می‌توانید از زمانی که فرزندتان برخی توانایی‌ها مثل مهارت نه گفتن یا مدیریت بحران را یاد گرفت این اجازه را به او بدهید.

چرا فرزندم روی تنها بیرون رفتن این‌قدر اصرار می‌کند؟

نوجوانی سنی است که فرزند شما تلاش می‌کند استقلال خود را به دست بیاورد و خودش را به‌عنوان بزرگسال به جامعه معرفی کند. به همین خاطر آنها تلاش می‌کنند تا از وابستگی‌شان به شما کم کنند.

منبع: سن تنها بیرون رفتن نوجوان دختر و پسر



:: برچسب‌ها: سن تنها بیرون رفتن نوجوان دختر و پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نقش مادر در تربیت فرزند بیش از هر کس دیگری نمایان است. مادران به دلیل اینکه اکثر وقت خود را در کنار فرزندان‌شان سپری می‌کنند نقش مهمی در تربیت آن‌ها دارند. مادران تمام تلاش خود را بکار می‌برند تا بتوانند از پس نقش خود برآیند و به نحو موثرتری عمل کنند. در این راستا ضمن استفاده از تجارب و آموخته‌های بزرگ‌تران استفاده از راهنمایی‌های مشاوران کودک منجر به حل بسیاری از مسائل قبل از پیچیده شدن‌شان می‌شود.برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مادر در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: نقش مادر در تربیت فرزند | زن چه تاثیری بر فرزندان دارد

نقش مادر به عنوان تربیت کننده اصلی فرزند

اگر چه پدر و مادر هر دو نقش اصلی را در تربیت فرزندان بر عهده دارند. اما پدر به دلیل اینکه در بیرون از منزل مشغول به کار است کمتر می‌تواند بر تربیت کودک خود نظارت داشته باشد. پس نقش مادر در تربیت فرزند حائز اهمیت است. و در صورتی هم که در خانه و کنار همسر و فرزند خود باشد، ممکن است در مورد روش‌های مادر مخالفت‌هایی داشته باشد.

همه این دلایل به روشنی بر نقش بسزای مادر به عنوان تربیت کننده اصلی اشاره دارد. مادر در زمینه‌های تحصیلی، رفتاری، گفتاری تاثیر آموخته‌های کودک بر نوع عملکرد او تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه تربیت صحیح زمینه پیشرفت و رشد صحیح کودک را فراهم می‌آورد.

گرایش عاطفی بیشتر فرزندان به پدر

در مقایسه با پدران که ساعات کمتری را در منزل حضور دارند و وقت کمتری را به ارتباط برقرار کردن با فرزندان اختصاص می‎دهند. شاهد این موضوع هستیم که فرزندان اکثرا به پدر گرایش عاطفی بیشتری دارند و از بودن در کنار او لذت می‌برند. روانشناسان معتقدند دلیل این امر به زمان‌هایی بر می‌گردد که مادر بیشتر اوقات روز در ارتباط فرزندان آن‌ها را امر ونهی می‌کنند و سعی در تربیت درست آن‌ها دارند. 

نقش مادر و تفاوت های جنسیتی در تربیت فرزندان

 

نقش مادر در تربیت فرزند فرقی نمی‌کند که دختر یا پسر باشد. آموزش‌های صحیح و نحوه عملکرد درست آن‌ها تاثیر مستقیمی با آموخته‌هایی دارد که از بزرگ‌ترهای خود به ویژه مادر به دست می‌آورند. اینکه مادر چگونه عمل می‌کند برای کودک به عنوان الگو قرار می گیرد و او نیز رفتار مادر را تقلید می‌کند. و عینا آن را در محیط‌های متفاوت انعکاس می‌دهد. 

با اینهمه باید گفت به دلیل اینکه دختر و پسر فطرتا تفاوت‌های جنسیتی دارند (معمولا دختران حساس و زود رنج و پسران جسور و شجاع هستند). به همین دلیل در برخورد با آن‌ها باید به خصوصیات شخصیتی شان توجه نمود و به گونه‌ای عمل کرد که زمینه رشد و بالندگی آن‌ها فراهم شود.

نقش مادر در تربیت فرزند چطور موثرتر خواهد بود؟

راهکارهای زیر نقش مادر در تربیت فرزند رابه عنوان  یک تربیت کننده مفید کمک می‌کند. شکی نیست که مادران به دنبال شادی و مراقبت از فرزندشان هستند. اما برای ایفای این نقش به نحو احسنت باید آموزش‌هایی دریافت کنند، چرا که با پیشرفت تکنولوژی دانش خانواده و روانشناسی انسان نیز گسترش یافته و برای حضور در اجتماع و ارتباط با سایرین سلامت روان اهمیت به سزایی پیدا کرده است. 

1. تقسیم وظایف برای فرزندان

یکی از راهکارای نقش مادر در تربیت فرزند، تقسیم وظایف فرزندان است. کودکان نو پا متناسب با سن و سال خود باید یاد بگیرند که کارهای ساده و معمولی خود را انجام دهند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که فرزندان وقتی بتوانند وظایف محوله خویش را انجام بدهند. احساس غرور و شادی می‌کنند و عزت نفس آنان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. اگر مادران بر خود الزام بدانند که تمام کارهای فرزند خویش را انجام دهند، کودکانی بدون اعتماد به نفس و ضعیف خواهند داشت. که خود را بی کفایت و ناکارآمد می‌دانند.

2. نقش مادر در تربیت فرزند به عنوان معلم

نقش مادر در تربیت فرزند به عنوان معلم یکی از راهکارها است. کودکان بالطبع تقلیدگر هستند و با مشاهده رفتار دیگران سریعا، اطلاعات را دریافت می‌کنند و مورد پردازش قرار می‌دهند و مجدد آن را منعکس می‌کنند. اینکه مادر چگونه و چطور عمل می‌کند مستقیما بر شناخت ذهنی فرزند تاثیر می‌گذارد و او را به سبک رفتاری خاصی سوق می‌دهد. مادران به منظور اینکه بتوانند نقش خود را بهتر ایفا کنند می‌توانند از فرزندان بزرگتر خود نیز کمک بگیرند. به این ترتیب ضمن هماهنگی بین مادر و فرزند بزرگ، کودک خردسال با مشاهده رفتار آن‌ها، چگونگی عملکرد صحیح را فرا می‌گیرد.

3. الگوی مناسبی باشید

الگوی مناسب بودن یکی از راهکارهای نقش مادر در تربیت فرزند است. مادرها هم مثل تمامی انسان‌های دنیا رفتارهای صحیح و غلطی دارند به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از حاملگی حتما به متخصصین روانشناس جهت خودشناسی مراجعه کنید تا رفتارهای صحیح و غلط خود را بشناسید. به طور کلی اگر مادری رفتار پرخاشگری یا غیبت یا دروغگوی و… داشته باشد. فرزندان نیز از او یاد می‌گیرند، پس چه بهتر است که مادر  نسبت به اصلاح رفتارهایش اقدام کند. چرا که هرچه رفتارهای مثبت از مادر ارائه شود کودک نیز بهتر تربیت شده و این رفتارها در شکل گیری شخصیت فرزندان تاثیرگذار است.

4. نقش مادر در تربیت فرزند و برقراری ارتباط نزدیک با فرزند

نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار حیاتی است و باید به تمامی امور کودکان رسیدگی کند. یعنی باید از مشکلات فرزند خود باخبر باشد اینکه با فرزند خود به عنوان یک مادر چطور رفتار کنید تا فرزند شما تمامی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد بسیار ارزشمند خواهد بود.

هنگامی که کودک یاد بگیرد مشکلاتش را با خانواده یا پدر و مادر درمیان بگذارد آسیب‌های اجتماعی او به شدت پایین می‌آید و خانواده مامن امنی برای رشد و تعالی فرزندان خواهد شد. یادگیری روش‌های ارتباط با فرزندان برای جلب اعتماد بیشتر آن‌ها در گرو ارتباط موثر و پیوسته با مشاوران خانواده می‌باشد.

زینب برجی‌نژاد از جمله پژوهشگرانی است که به موضوع نقش مادر در تربیت فرزند پرداخته است. وی معتقد است که نقش مادری، مهارتی است همراه با مبانی دقیق که در وجود زن نهاده شده. که غفلت و اشتباه در آن موجب فساد و تباهی جامعه و مراقبت از آن، جامعه‌ای خیرخواه و متکامل پدید می‌آورد. مادری، فضیلتی ملکوتی است ناشی از عالم قدس که در وجود انسان خاکی تجلی می‌کند و در آن صداقت، مهر و صفا به عالی‌ترین درجه خود می‌رسد و در راه خیر و سعادت فرزند صرف می‌شود.

5. مادر حیات زندگی است

مادر حیات زندگی است و پدر ستون خانه است. زمانی که والدین در خانه به یکدیگر عشق می‌ورزند و با محبت با یکدیگر رفتار می‌کنند در تربیت فرزندان اثر می‌گذارند. مادرها با توجه به احساس مسئولیتی که به فرزندان و همسر خود دارند، آگاهی هایی به فرزندان خود می‌دهند. نقش مادران در تربیت فرزند بسیار پر رنگ است و فرزندان با مشاهده رفتار والدین خود بسیاری از رفتارها را آموزش می‌بینند.

6. نقش مادر در تربیت جسمانی فرزندان

یکی از مهمترین نقش های مادر در تربیت فرزند، تربیت جسمانی است. مادران از هرکسی حتی پدران، از وضعیت جسمانی فرزند خود آگاه هستند. کودکان از بدو تولد تحت نظارت مادران رشد می‌کنند و زمانی که  فرزندان دچار آسیب می‌شوند این مادران هستند که از خودشان برای فرزندان مایه می‌گذارند.

7. تربیت اخلاقی

مادران مهمترین نقش در تربیت اخلاقی فرزندان را دارند. کودکان بیشتر زمان خود را با مادر خود می‌گذرانند و این ساعات طولانی سبب الگو گیری از مادر می‌شود. مادران آموزش های اخلاقی مانند: حسادت، کینه توزی، بداخلاقی و بدخلقی را به فرزندان خود آموزش می‌دهند.

8. نقش مادر در تربیت عاطفی فرزندان

مادران نقش پر رنگی در شکل گیری عاطفه و روحیه فرزندان دارند. عشق، محبت، احساسات و عواطف از طریق مادران به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. نقش مادر در تربیت فرزندان مخصوصا در تربیت عاطفی و ابراز علاقه بسیار حائز اهمیت است.

کلام آخر

فرزندان از ابتدای تولد تا شکل گیری شخصیت در کنار مادران رشد و تربیت می‌شوند. کودکان از مادران خود الگو برداری می‌کنند و همین دلیلی بر پر رنگ بودن نقش مادر در تربیت فرزند است. مادرانی که به دنبال آگاهی برای تربیت فرزندان خود هستند باید از روانشناس کودک کمک بگیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مادر در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چگونه مورد اعتماد فرزندم باشم تا مشکلاتش را با من درمیان بگذارد؟

مادر در زندگی فرزندان نقش بسیار حیاتی دارد و باید به تمامی موارد در کودکان رسیدگی کند یعنی باید از مشکلات فرزند خود باخبر باشد اینکه با فرزند خود به عنوان یک مادر چطور رفتار کنید تا فرزند شما تمامی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد بسیار ارزشمند است هنگامی که کودک یاد بگیرد مشکلاتش را با خانواده یا پدر و مادر درمیان بگذارد آسیب‌های اجتماعی او به شدت پایین می‌آید و خانواده مامن امنی برای رشد و تعالی فرزندان خواهد شد. یادگیری روش‌های ارتباط با فرزندان برای جلب اعتماد بیشتر آنها در گرو ارتباط موثر و پیوسته با مشاوران خانواده می باشد.

منبع: نقش مادر در تربیت فرزند | زن چه تاثیری بر فرزندان دارد



:: برچسب‌ها: نقش مادر در تربیت فرزند | زن چه تاثیری بر فرزندان دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چه قرصی بخورم تا پریود بشم؟ کدام قرص برای پریود شدن مناسب است؟ این سوالات خانم‌هایی است که زمان پریود آن ها چند روزی و یا چند ماهی گذشته و برای آن ها نگرانی ایجاد کرده است، چراکه پریود نشدن و یا عقب افتادن پریود می‌تواند برای خانم‌ها با عواقب جدی همچون اختلالات هورمونی، ریزش مو، ناباروری، آکنه و … همراه شود. در این مواقع معمولا قرص های باز شدن پریود از سوی پزشک معالج تجویز می‌شود.

تاکید براین است که خانم نباید به صورت خودسرانه از این دسته از قرص ها مصرف نماید، چراکه در ابتدا بایستی دلیل بهم خوردن سیکل قاعدگی شناسایی شود. در ادامه سعی کردیم ضمن بررسی علل عقب افتادن دوره قاعدگی برخی قرص های مناسب برای پریود شدن را نیز معرفی کنیم

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص برای پریود شدن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: قرص برای پریود شدن | چه قرصی بخورم تا پریود بشم؟

قرص برای پریود شدن و باز شدن پریود

معمولا برای اغلب خانم‌ها چرخه قاعدگی و پریود به صورت منظم و در یک سیکل مشخصی انجام می‌شود و این چرخه منظم حاصل فعالیت مشترک و پیچیده غده‌های هیپوفیز، هیپوتالاموس، تخمدان، تیروئید و … است.

چنانچه چرخه قاعدگی و پریود بهم بریزد فرد در ابتدا باید علت بهم ریختگی نظم این فرآیند را تشخیص دهد. به طور کلی بهم ریختن نظم پریود به عوامل مختلفی وابسته است که بهتر است اگر رابطه جنسی داشته‌اید، ابتدا وضعیت بارداری خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که عقب افتادن پریود شما مربوط به بارداری نباشد. 

در صورتی که متوجه شدید عقب افتادن دوره پریود شما به دلیل بارداری نیست، احتمالا به موارد دیگری مثل کیست تخمدان، استرس‌های روحی و روانی، کاهش یا افزایش وزن، ورزش‌های سنگین، شیردهی، مصرف برخی داروهای ضد افسردگی و ضد فشار خون، اختلال در غده تیروئید، یائسگی، زخم و عفونت‌ها رحمی مربوط باشد. بنابراین به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص از قرص برای پریود شدن استفاده نکنید.

◀قرص برای پریود شدن | مصرف قرص باز شدن پریود در زمان عقب افتادن دوره

نکته‌ای که بایستی بدان توجه ویژه شود، این است که چرخه قاعدگی بایستی به صورت منظم در بدن یک زن اتفاق بیافتد، چراکه خونریزی ماهیانه نشان از سلامت جسمی و روانی دارد.

در صورتی که خانم باردار نشود، دیواره داخلی رحم می‌ریزد و قاعدگی رخ می‌دهد، چنانچه خانم باردار نباشد، اما به مدت سه ماه یا بیشتر نیز پریود نشده باشد، نشان از یک بیماری دارد که بایستی با مراجعه به پزشک متخصص، درمان شود.

استفاده از قرص های بازشدن پریود به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود، اما چنانچه پزشک قرص برای پریود شدن متناسب با شرایط شما تجویز نماید، می‌تواند در بهبود وضعیت‌تان تاثیرگذار باشد و قاعدگی در یک سیکل منظم انجام شود.

◀فواید درمانی قرص های باز شدن پریود

چنانچه قرص برای پریود شدن و قرص های باز شدن پریود توسط پزشک معالج برای فرد تجویز شود، می‌تواند اثرات درمانی تاثیرگذاری داشته باشد. از مهم‌ترین اثرات درمانی این دسته از قرص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنظیم چرخه قاعدگی
  • کاهش گرفتگی قاعدگی
  • درمان جوش
  • درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • کاهش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها
  • بر طرف کردن مشکلات پریود و تاثیر مثبت بر کیفیت رابطه جنسی

◀عوارض استفاده از قرص برای پریود شدن

فراموش نکنید که استفاده از قرص برای پریود شدن، در هر سنی، عوارضی نیز دارد. با اینکه به طور کلی قاعدگی یکی از مراحل طبیعی بدن بوده و باید اتفاق بی‌افتد؛ اما استفاده بی رویه و همچنین مداوم از قرص های مختلف برای پریود شدن، میزان هورمون ها را بهم ریخته و ساز و کارهای طبیعی بدن را با اختلالاتی روبرو می‎کند. دردهای عضلانی، ایجاد لک ها و جوش های پوستی و… تنها بخشی از این مشکلات هستند.

انواع قرص برای پریود شدن و باز شدن پریود

استفاده از قرص برای پریود شدن از جمله روش‌هایی است که در کمترین زمان بازدهی دارد. اما با مصرف خودسرانه ممکن است در طولانی مدت با تاثیر منفی بر روی عملکرد سیستم غدد درون ریز، در باروری شما مشکل ایجاد کند.

توصیه می‌شود در صورتی که سیکل قاعدگی شما بهم ریخته است، با مراجعه به متخصص و انجام معاینات و سونوگرافی، آزمایشات هورمونی و … از علت اصلی این موضوع مطلع شوید و سپس به صلاح دید معالج خود قرص های مربوط به پریود شدن را مصرف نمایید. 

در ادامه این مطلب به رایج ترین قرص هایی که برای باز شدن پریود تجویز می‌شود، اشاره کرده‌ایم.

????قرص Well Woman

  • قرص Well Woman شامل موادی همچون مس، آهن، منگنز، ید است.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • اثرات این قرص برای پریود شدن حداقل پس از یک ماه و حداکثر پس از سه ماه قابل رویت است.
  • به دلیل اینکه این دارو گیاهی است، در صورت مصرف درست عوارض نخواهد داشت.

????قرص باز شدن پریود Gynaeven

  • قرص جیناون سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • هورمون های بدن را تنظیم می‌کند.
  • باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود.
  • از دسته مکمل‌های گیاهی است.
  • باعث بهبود پریودهای دردناک و شدید می‌شود.

????قرص برای پریود شدن Duphston

  • برای تولید پروژسترون موثر است.
  • جهت درمان اختلالات قاعدگی، سندروم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی تجویز می‌شود.
  • پس از ۳ الی ۱۰ روز ازقطع مصرف قرص، خونریزی قاعدگی شروع می‌شود.
  • این دارو در جهت رشد سینه‌ها و کاهش تولید تسترون موثر است.
  • باعث کاهش علائم یائسگی می‌شود.
  • ممکن است مصرف این دارو باعث بروز عوارضی از جمله استفراغ، حالت تهوع، خونریزی نامنظم یا لکه بینی، کم شدن وزن، جوش زدن، خارش پوست، آمبولی ریوی و تاری دید شود.

????قرص باز شدن پریود Medroxyprogesterone

  • قرص مدروکسی پروژسترون برای تنظیم سیکل قاعدگی، درمان سرطان سینه و پیشگیری از بارداری تجویز می‌شود.
  • پس از گذشت ده روز از مصرف این دارو خونریزی انجام می‌شود.
  • مصرف این دارو برای کسانی که دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، ناهنجاری کبدی، خونریزی واژن و یا سقط جنین هستند، توصیه نمی‌شود.
  • مصرف این دارو دارای برخی عوارض رایج شامل کاهش وزن، استفراغ، حساس شدن سینه‌ها، ریزش مو، افسردگی، ورم پا، افزایش قند خون، تغییر در میل جنسی، آکنه، کهیر، پیدایش اختلالاتی در دستگاه گوارش و خونریزی نامنظم می‌باشد.

????قرص برای پریود شدن provera

  • این قرص باعث نظم گرفتن هورمون‌های زنانه می‌شود.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • مصرف این قرص دارای برخی عوارض شامل تهوع، التهاب، حساسیت سینه‌ها، سردرد، تغییر در ترشحات واژن، نوسانات خلقی، تاری دید، سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش یا کاهش وزن می‌باشد.

????قرص Meprate

  • این دارو برای منظم کردن سیکل قاعدگی و یا پریود نشدن استفاده می‌شود.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • مصرف این دارو نیز شامل برخی عوارض رایج شامل افزایش وزن، افسردگی، درد و حساسیت سینه‌ها، از بین رفتن دید یا تاری دید، تورم صورت، دست‌ها و پاها، تنگی نفس، خارش، ریزش مو، سردرد، تهوع و استفراغ می‌باشد.

قرص Kai Menstrual

  • این قرص مشکلات قاعدگی در خانم‌ها را برطرف می‌کند که بیشترین کاربرد آن در جهت ایجاد سیکل منظم قاعدگی در خانم‌هایی است که باردار نشده‌اند.

⚫قرص M2 Tone Syrup

  • قرص M2 Tone Syrup معمولا برای تنظیم شدن پریود، درمان اختلالات رحمی، آمنوره و ناباروری زنان و جلوگیری از پریودهای شدید تجویز می‌شود.
  • هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند.
  • عوارض مصرف این دارو بسیار بسیار کم است، اما ممکن است شامل ناراحتی معده، افزایش وزن، واکنش‌های پوستی، استفراغ، بی خوابی، واکنش پوستی، اسهال باشد.

⚪قرص برای پریود شدن Black Kohosh

  • یک داروی گیاهی است.
  • هورمون‌های بدن شما استروژن را تنظیم می‌کند.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • این دارو هم به صورت پودر و هم به صورت قرص یا کپسول موجود است.
  • مصرف این دارو برای خانم‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه دارند، توصیه نمی‌شود.
  • مصرف این دارو دارای برخی عوارض رایج شامل  آسیب کبد، ناراحتی معده، سردرد، احساس سنگینی، لکه بینی و افزایش وزن می‌باشد.

????داروی هندی ارگانیک شاتواری ول بیینیگ

  • در باز شدن پریود بسیار موثر است.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.
  • هورمون‌های بهم ریخته را تنظیم می‌کند.

????جنوسیا آشوکا

  • این دارو نیز گیاهی است.
  • کمترین عوارض را دارد.
  • سیکل قاعدگی را منظم می‌کند.

????قرص مدوکسی پروژسترون

قرص مدوکسی پروژسترون نیز قرص دیگری است که افراد می‌توانند تا قبل از یائسگی برای منظم کردن و یا وقوع قاعدگی از آن استفاده کنند. این قرص همانطور که از اسم آن مشخص است؛ برای جبران میزان پروژسترون بدن به کار می‌رود. زنان بهتر است قبل از شروع مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنند.

استفاده از آسپرین برای پریود شدن موثر است؟

فراموش نکنید که مصرف قرص آسپرین به دلیل خاصیت رقیق کنندگی آن، تاثیری بر قاعدگی و بازشدن پریود ندارد. در واقع مصرف بیش از اندازه از این قرص برای پریود شدن، نه تنها منجر به تخمک گذاری نمی‌گردد؛ بلکه میزان اسید اوریک را نیز بالا برده و باعث بروز نقرس می‌گردد.

هشدار های پایانی درباره قرص برای پریود شدن

  • در برخی موارد ممکن است علت عقب افتادن دوره پریود، استرس باشد. بنابراین همواره برای باز شدن پریود دارو تجویز نمی‌شود و اگر در شرایط استرس زایی هستید، بهتر است به خود کمک کنید تا به آرامش برسید. برای پی بردن به علت این موضوع حتما مشاوره جنسی دریافت کنید.
  • برای باز شدن پریود و همچنین استفاده از قرص برای پریود شدن در دختران نوجوان بایستی توجه داشته باشید که مصرف این قرص ها قبل از شروع اولین قاعدگی، می‌تواند بر روی رشد آن ها تاثیر منفی داشته باشد.
  • دلایل زیادی برای پریود نشدن و یا تاخیر در پریود زنان وجود دارد. در واقع زنان بهتر است در ابتدا این دلایل را شناسایی کرده و در قدم بعدی برای آن دارو مصرف کنند.

روش های دیگر به جای استفاده از قرص برای پریود شدن

روش های دیگری به جای قرص برای پریود شدن نیز وجود دارد. یکی از این روش ها تزریق آمپول پروژسترون است. این آمپول باید تحت نظر پزشک تزریق گردد؛ همچنین احتمالا تا هفته بعد فرد پریود می‌گردد. اما اگر این اتفاق نیوفتاد باید به پزشک مراجعه کرده و دوز دوم را دریافت کنند. برخی از افراد مصرف برخی از خوراکی ها را برای شروع قاعدگی پیشنهاد می‌کنند؛ که گاها موثر هستند؛ اما به هر حال پایه و اساس علمی ندارند. 

سخن پایانی

طبیعی است که زنان با تاخیر و یا به طور کلی عدم قاعدگی، در دوره ای از زمان دچار نگرانی شوند. دلایل مختلفی برای این موضع وجود دارد. همچنین با شروع دوره های قاعدگی، در ابتدا نظم کمی در این دوره ها وجود دارد؛ اما به مرور این موضوع بهتر شده و همچنین افراد نیز با واکنش های بدن خود بیشتر آشنا می‌شوند. بهتر است زنان در این مورد با یک متخصص مشورت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص برای پریود شدن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه قرصی بخورم تا پریود بشم؟

مصرف خودسرانه قرص های باز شدن پریود توصیه نمی‌شود، اما قرص Well Woman، قرص Gynaeven، قرص Duphston ، قرص Medroxyprogesterone، قرص provera ، قرص Meprate، قرص Kai Menstrual، قرص M2 Tone Syrup ، قرص Black Kohosh، داروی هندی ارگانیک شاتواری ول بیینیگ، جنوسیا آشوکا توسط پزشک برای این منظور تجویز می‌گردد.

منبع: قرص برای پریود شدن | چه قرصی بخورم تا پریود بشم؟



:: برچسب‌ها: قرص برای پریود شدن | چه قرصی بخورم تا پریود بشم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا راه‌های تشویق معتاد به ترک را می‌شناسید؟ اعتیاد یکی از عزیزان یا اعضای خانواده به مواد مخدر، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات در زندگی محسوب می‌شود و رهایی از هیولای اعتیاد در فکر بسیاری از افراد نشدنی است. اما برای ترک اعتیاد علاوه بر اراده خود فرد، حمایت و تشویق دیگران نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما در بسیاری از مواقع خانواده‌ها راه صحیح تشویق کردن فرد معتاد به ترک را نمی‌دانند و با رفتارهای اشتباه او را بیش از پیش در دام اعتیاد درگیر می‌سازند و فرایند ترک را برای او سخت می‌کنند. با آگاهی از راه‌های صحیح تشویق کردن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق معتاد به ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: تشویق معتاد به ترک

تشویق معتاد به ترک چه معنایی دارد؟

هر فردی در زندگی آرزوها و رویاهایی دارد که به هردلیل نتوانسته به آن‌ها برسد و مجبور شده که آرزوهای خود را به فراموشی بسپارد. یکی از شایع‌ترین دلایلی که رویاها و آینده آدمی را از بین می‌­برد اعتیاد است. باید بدانید که مرز باریکی بین تشویق و ترغیب و نصیحت و انتقاد وجود دارد و خیلی اوقات خانواده‌ها را دچار گمراهی می­‌کند.

آن‌ها به روانشناس یا مشاور ترک اعتیاد می‌گویند که ما خیلی او را تشویق کردیم و خیلی به او انگیزه داده‌ایم اما او توجهی نمی­‌کند. روانشناس با بررسی بیشتر متوجه خواهد شد این تشویق‌ها در واقع سرزنش بوده است و خانواد‌ه‌ها بجای کمک، عزیز معتاد خود را بیشتر تخریب می­‌کنند.

????نکات مهم در تشویق معتاد به ترک

تشویق کردن به طور کلی به این معناست که شما به رفتاری که درست یا مورد پسند است واکنش مثبت نشان داده و با تایید آن رفتار، باعث تکرار رفتار درست شده و به بهبود عزت نفس و حس ارزشمندی در فرد معتاد کمک کنید. شما باید به فرد معتاد بفهمانید که نکات مثبت او را می­‌بینید و بابت آن‌ها از او ممنون هستید. زمانی که متوجه رفتارهای مثبت او می­‌شوید، چقدر او را بیشتر دوست دارید. توجه کنید که نباید به او اینطور القا کنید که اگر رفتار مورد پسند شما را انجام ندهند او را دوست ندارید. این دقیقا نکته مهم در تشویق معتاد به ترک کردن است.

یادآوری گذشته، به تصویر کشیدن روزهای بعد از پاکی، توصیف وضعیت خراب فعلی فرد، نصیحت کردن و از این دست رفتارها در ابتدای مسیر ترک خیلی جواب نمی‌­دهد و حتی می­‌تواند باعث حس گناه و ناتوانی از رفتن این مسیر طولانی در فرد معتاد شود. البته در مسیر ترک و پس از شروع راه، می­‌توانید با یادآوری دوباره آرزوهای مشترک، توانمندی‌ها، هنرها یا مهارت‌هایی که فرد معتاد داشته است، او را ترغیب به ادامه مسیر کنید.

راه های تشویق معتاد به ترک

برای اینکه بتوانید در فرد معتاد انگیزه ترک ایجاد کرده و او را در این مسیر امیدوار نگه دارید، راه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها منحصرا مخصوص فرد مورد نظر است و می­‌توانید به کمک روانشناس خصوصیات عزیز خود را بهتر بشناسید و با استفاده از آن به او کمک کنید. برخی از راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک عبارتند از:

⭕تشویق معتاد به ترک | اعتیاد و ماده مصرفی فرد را بشناسید

حتما در مورد اعتیاد، علائم و دلایل آن، نوع ماده مصرفی، طریقه تولید و مصرف آن و هر چیزی که می‌­تواند به شما کمک کند تحقیق کنید. این مسئله باعث می‌­شود که فرد معتاد بفهمد شما او را درک می­‌کنید و مسئله اعتیاد او برایتان مهم است و همچنین تشویق معتاد به ترک راحت تر می‌شود. اگر دردهای روحی و جسمی عزیزتان را نشناسید نمی‌توانید به او کمک کنید.

⭕اعتیاد عزیزتان را بپذیرید و از او حمایت کنید

شاید برایتان سخت باشد که بپذیرید یکی از عزیزان شما هم درگیر اعتیاد شده است. در مرحله اول باید انکار و نادیده گرفتن اعتیاد را تمام کرده و بپذیرید که او بیمار است و مثل همیشه به حمایت و رسیدگی شما نیاز دارد. تا زمانی که نپذیرید این اتفاق برای شما افتاده، کمک کردن و تشویق معتاد به ترک معنی خاصی نمی‌­دهد.

⭕حتما با متخصص در تماس باشید

اعتیاد، یک بیماری است که بخش مهمی از آن را آسیب‌ها و مشکلات روانی تشکیل داده و پس از وابستگی، جسم هم درگیر می‌شود. بنابراین به دلیل پیچیده بودن مسائل مربوط به روان، شما نیاز دارید با یک متخصص روانشناسی در مورد تشویق معتاد به ترک در ارتباط بوده و به او و راهکارهایش اعتماد کنید.

بپذیرید که شما همه چیز را نمی‌­دانید و لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید. هم برای آرامش و شنیده شدن دردهای خودتان و هم برای اینکه راه ترک عزیزتان را هموارتر و مطمئن‌تر سازید. در کنار حضور روانشناس، حتما مشاوره‌های پزشکی و درمان جسمانی را نیز در نظر بگیرید. 

⭕تشویق کردن فرد معتاد به ترک | توقعات خود را متعادل کنید

راه ترک اعتیاد دشوار است و باید به فرد معتاد زمان بدهید و به یکدیگر اعتماد داشته باشید. اعتیاد یک نوع وابستگی شدید است، یک فرد وابسته بسیار ضعیف شده و برای به دست آوردن خواسته خود هرکاری می‌­کند. مانند نوزادی که به مادر وابسته است، فرد معتاد نیز به مواد وابسته شده پس توجه کنید که برای جدا کردن او از مواد مخدر، باید او را تقویت و آماده کرده و سپس توقع موفقیت داشته باشید.

⭕برای لغزش ها و وسوسه ها آماده باشید

یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی که در مسیر تشویق معتاد به ترک پیش می‌­آید، وسوسه مصرف دوباره می‌باشد که باید بدانید این بسیار طبیعی است. مهم‌تر از وسوسه مصرف دوباره، لغزش‌های گاه و بیگاه است که به دلایل بسیار مختلفی اتفاق می‌­افتد. باید بدانید که این لغزش‌ها طبیعی‌اند و فکر نکنید با یک لغزش همه چیز خراب می­‌شود. عزیزتان را درک کرده، حرف‌ها و دلایل این لغزش او را بشنوید و او را به ادامه ترک سوق دهید.

⭕احساس گناه ندادن به او

برخی از افراد برای تحریک و همچنین تشویق معتاد به ترک به او احساس گناه داده و مدام او را سرزنش می‌کنند. اما این روش درست و اثربخشی نیست. در واقع فرد نه می‌تواند از این موقعیت خود را راحت کند و نه حرف های دیگران را می‌تواند نشنیده بگیرد. فراموش نکنید که فرد معتاد بیمار بوده و نمی‌توان او را به دلیل بیماری که دارد؛ تحقیر و سرزنش کرد.

⭕برچسب نزدن به فرد معتاد

برخی از افراد برای اینکه فرد را شدت و وخامت اوضاع مطلع کنند؛ شروع به برچسب زدن به او می‌کنند. در واقع آنها بی ارادگی فرد را تعمیم داده و تصور می‌کنند که او دیگر هیچکاه قادر به ترک کردن نیست. اما این روش درستی برای تشویق معتاد به ترک نیست. این موضوع تنها باعث برانگیخنگی و عصبانیت فرد معتاد می‌گردد و به هیچ عنوان انگیزه خوبی نیست. حتی گاها او را به مصرف بیشتر نیز ترغیب می‌کند.

⭕کمک گرفتن از گروه های حمایتی

یکی دیگر از راه های بسیار موثر در زمینه ترک اعتیاد و تشویق معتاد به ترک، استفاده از گروه های حمایتی و یا گروه درمانی است. فرد با حضور در این گروه ها وقتی با افرادی که مانند او هستند؛ آشنا می‌شود، راحت تر با این موضوع کنار آمده و همچنین متوجه می‌شود که تنها نیست. همچنین می‌تواند دوست های زیادی نیز در این زمان پیدا کند و این موضوع در روحیه او موثر خواهد بود.

با معتادان چه برخوردی باید کرد؟

به طور کلی رفتارکردن با فرد معتاد در جهت تشویق معتاد به ترک، بسیار مهم است. برای ایجاد انگیزه و اراده در او، در ابتدا باید ارتباط درست و نزدیکی با او داشته باشید. نحوه ای که اطرافیان با فرد معتاد دارند در تصمیم به ترک و یا حتی بازگشت به ترک اعتیاد بسیار تعیین کننده هستند.

در چنین شرایطی نزدیک ترین افراد به فرد بوده و باید بسیار محتاطانه عمل کنند. همچنین بهتر است محیط اطراف معتاد نیز از آرامش نسبی برخوردار باشد. یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به سمت اعتیاد، محیط خانوادگی متشنج است. به همین دلیل برای ایجاد انگیزه در او ابتدا باید شرایط اطراف را آرام کرد. همچنین اطراف به آرامی با فرد معتاد برخورد داشته و نسبت به او واکنش نشان دهند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که هیچگاه مجبور کردن فرد برای ترک اعتیاد و یا روش های نادرست در این زمینه موثر واقع نمی‌شوند. تا زمانی که خود فرد تصمیم جدی در این مورد نگیرد؛ دیگران نمی‌توانند او را مجبور به این کار کنند. به همین دلیل بهتر است به جای فشار آوردن به او و استفاده از روش های خودسرانه، در او انگیزه ایجاد کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. تشویق معتاد به ترک نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد؛ به همین دلیل بهتر است در این دوران صبور باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق معتاد به ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: تشویق معتاد به ترک



:: برچسب‌ها: تشویق معتاد به ترک ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افراد جاه طلب اشخاصی هستند که برای کسب دستاوردهای خود هر تلاشی انجام می‌دهند. این تلاش ها شاید به ضرر اطرافیان تمام شود، اما برای فرد مهم‌ترین بخش به دست آوردن خواسته‌هایش است. جاه طلبی شامل میل به موفقیت و کار بیشتر (در بعضی موارد) با وجود شکست ها و آسیب به دیگران است. افراد جاه طلب خود را متمایز از دیگران می‌دانند. جاه طلبی با آرزو کردن متفاوت است. آرزو صرفا هدفی برای رسیدن به مقصد است ولی جاه طلبی یک صفت در انسان است که فراگیر و پایدار است.

فافراد جاه طلب نمی‌توانند این ویژگی خود را مانند ویژگی‌های شخصیتی تغییر دهند. این افراد با کسب هدف سریع هدف دیگری را وضع می‌کنند تا به تلاش های خود ادامه دهند. جاه طلبی اغلب با امیدواری همراه است. اما اگر این ویژگی افراطی باشد؛ فرد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. اگر شما نیز فردی جاه طلب هستید؛ حتما برای رهایی از این ویژگی از روانشناس کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد جاه طلب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: افراد جاه طلب | 5 ویژگی آدم های جاه طلب

افراد جاه طلب چه کسانی هستند؟

افراد جاه طلب این ویژگی را به صورت ذاتی یا اکتسابی همراه خود دارند. جاه طلبی با آرزو یکسان نیست. آرزو کردن به عنوان هدف برای مقصد خاص است. اما کسانی که ویژگی جاه طلبانه دارند، به شیوه پایدار هدف را در نظر می‌گیرند و برای کسب آن تلاش می‌کنند. و زمانی که به هدف برسند؛ هدف دیگری برای خود وضع می‌کنند تا برای رسیدن به آن تلاش کنند.

افراد جاه طلب ویژگی‌هایی مانند ریسک پذیری، اعتقاد به تلاش‌های بی وقفه برای بهتر شدن، آگاهی از راه موفقیت و … دارند. اما این جاه طلبی تا زمانی که به دیگران صدمه وارد نکند بدون ایراد است. زمانی که آسیب به دیگران وارد شود؛ جاه طلبی باید بهبود یابد. در این مقاله ویژگی افراد جاه طلب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویژگی افراد جاه طلب

همه افراد ویژگی های مخصوص به خود را دارند. همینطور افراد جاه طلب نیز از ویژگی های یکسانی برخوردارند. که در این بخش مقاله راجع به ویژگی این افراد توضیح داده ایم.

???? در رابطه با هدف خود به کسی حرفی نمی‌زنند

افراد جاه طلب معمولا در رابطه با اهداف خود با کسی صحبت نمی‌کنند و برای این رفتار خود دلیل دارند. دلیل آنها این است که دیگران از اهداف آنها تقلب نکنند. و زمانی که اهداف بازگو می‌شوند؛ احتمال به وقوع پیوستن این هدف کم می‌شود. طبق باور روانشناسی، زمانی که اهداف خود را به دیگران می‌گویید؛ مغز گول می‌خورد و باور می‌کند که شما به این هدف رسیده اید. در نتیجه دیگر تلاشی برای کسب هدف نخواهید کرد.

???? افراد پر ریسکی هستند

یکی از ویژگی های افراد جاه طلب، ریسک پذیری است. این افراد اعتقادی به بالا رفتن از نردبان های افراد دیگر ندارند. آنها وضع حاضر را حفظ می‌کنند و به پذیرش آن می‌رسید. این افراد از کارهای تنهایی هراس ندارند و همچنین از تهدید ها هیچ ترسی ندارند. آنها همیشه خود را در معرض ریسک قرار می‌دهند تا هدف خود را کسب کنند.

در واقع افراد جاه طلب سنت ها را می‌شکنند و خود را در معرض مدل های جدید افکار قرار می‌دهند. آنها مغز فعال دارند و اغلب رفتاری شجاعانه و جسورانه از خود بروز می‌دهند. افراد جاه طلب می‌توانند رضایت منحصر به فرد و غرور ناشی از شکستن سنت ها را تجربه کنند.

???? اعتقاد به بهتر شدن دارند

افراد جاه طلب همیشه برای آرمان های خود تلاش می‌کنند. و دنیا را همیشه به چشم فرصت برای کسب هدف می‌بینند. آنها همیشه اعتماد به نفس کافی، انگیزه و جرات مناسب برای دنبال کردن کنجکاوی های خود را دارند. و برای بهتر شدن خود هر کاری می‌کنند.

???? به افکار و حرف های دیگران اهمیتی نمی‌دهند

یکی از خصوصیات خوب افراد جاه طلب این است که به فکر و حرف های دیگران اهمیتی نمی‌دهند. آنها به قدری از اهداف خود انگیزه و انرژی دریافت می‌کنند، که نیازی به تفکر دیگران ندارند. آنها برای باور های خود تلاش می‌کنند و اهمیتی به بازخورد های دیگران ندارند.

???? راه رسیدن به موفقیت را بلد هستند

یکی از ویژگی های افراد جاه طلب، بلد بودن راه رسیدن به موفقیت است. این افراد 3 ویژگی اصلی کسب موفقیت را بلد هستند. و به خوبی از این روش ها برای کسب اهداف استفاده می‌کنند. استقامت، انعطاف پذیری و تعهد از ویژگی های اصلی این افراد است.

???? دیگر ویژگی های افراد جاه طلب

???? افراد پر کار هستند

???? انگیزه و امیدواری بالا دارند

???? برنامه ریزان خوبی هستند

???? اعتقادات قوی به خود دارند

???? تصمیم دارند که بهترین باشند

???? دائم برای بهتر شدن تلاش می‌کنند

???? الگوهای موثر جامعه هستند

???? حس قدرتمندی بالا دارند

???? از هدر رفتن وقت بیزارند

???? از همکاران بی تجربه دوری می‌کنند

کلام آخر

افراد جاه طلب از اهداف خود انگیزه می‌گیرند. و همیشه برای کسب اهداف خود بر موضوع متمرکز می‌شوند. آنها افرادی شجاع و ریسک پذیر هستند که علاقه به تنهایی کار کردن دارند. اما در برخی از مواقع این ویژگی شخصیتی باعث سختی و آزار آنها می‌شود. به همین دلیل برای رهایی از این ویژگی شخصیتی حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد جاه طلب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

ویژگی افراد جاه طلب چیست؟

افراد جاه طلب ویژگی های مفیدی دارند که عبارت است از: ریسک پذیری بالا، بلد بودن راه موفقیت، اهمیت ندادن به تفکر دیگران و اعتقاد به بهتر شدن.

منبع: افراد جاه طلب | 5 ویژگی آدم های جاه طلب



:: برچسب‌ها: افراد جاه طلب | 5 ویژگی آدم های جاه طلب ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وسوسه بعد از ترک اعتیاد برای مصرف مجدد مواد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های اصلی افراد است. میل روانی به احساس سرخوشی ناشی از مصرف مواد فرد را وادار به  امتحان دوباره آن می‌کند. این در حالی است که یک بار مصرف دوباره، تمام زحمات برای ترک اعتیاد را از بین می‌برد و اعتیاد دوباره شروع می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود که افراد بعد از ترک اعتیاد نیز برای مدت مشخصی با یک روانشناس متخصص در ارتباط باشند تا تمام وابستگی و میل روانی‌شان به مواد مخدر به طور کامل از بین برود. با آگاهی از راه‌های غلبه بر وسوسه بعد از ترک و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این دوره را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسوسه بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

وسوسه بعد از ترک

وسوسه بعد از ترک یکی از عوارضی طبیعی در این دوران است. در واقع وقتی فردی برای مدت زمان طولانی به ماده ای اعتیاد دارد؛ در حین یا بعد از دوران ترک مدام به مصرف دوباره آن فکر می‌کند. این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.مدت زمانی که فرد درگیر اعتیاد بوده است و یا حتی موادی که به آن اعتیاد داشته است؛ در این مورد موثر هستند. اطرافیان و به طور کلی محیط در این مورد بسیار موثر هستند. بهتر است افراد این مورد را در نظر داشته و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

چگونگی بروز وسوسه بعد از ترک

اطلاع از نحوه بروز و همچنین نشانه های بروز وسوسه بعد از ترک می‌تواند تا حد زیادی، در مورد جلوگیری و همچنین مقابله با این حالت موثر باشد. در واقع اگر اطرافیان فرد و یا حتی خود او بتواند این موارد را تشخیص دهند؛ کمتر احتمال دارد که فرد دوباره به سمت مصرف مجدد برود. این موضوع در بیشتر موارد به شکل نشخوار فکری در آمده و مدام در ذهن فرد مرور می‌شود.

از طرفی حتی با برخی از نشانه های رفتاری و عملی نیز خود را نشان می‌دهد. برای مثال فرد مدام از لذت ناشی از مواد کشیدن صحبت می‌کند و یا به دنبال وسایل قدیمی خود برای مصرف مواد است. اینها موارد هشداردهنده ای هستند که افراد باید در مورد آن اقداماتی انجام دهند.

دلایل وسوسه بازگشت به مواد مخدر

وقتی به عملی عادت کرده باشید مغزتان برای ماندن در شرایط گذشته و جلوگیری از تغییر، شما را به انجام دوباره آن عمل دعوت می‌کند؛ اعتیاد نیز همین گونه است. اگر سابقه درگیر شدن در وسوسه‌ بعد از ترک را داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که اکثر مواقع وسوسه‌های فکری شما کم و آهسته هستند اما در موقعیت‌های خاصی این وسوسه‌ها شدت می‌گیرند و کنترل آن‌ها سخت می‌شود.

افراد معمولا بعد از ترک کمپ و در شرایط استرس زا و بیکاری به فکر بازگشت به مواد می‌افتند. محرک‌های مختلفی می‌توانند فرد را دچار وسوسه مصرف دوباره کنند مثل خستگی، غم و اندوه فراوان، انرژی بالا و…

◀اعتیاد اعضای خانواده

یکی دیگر از دلایل وسوسه بعد از ترک، اعتیاد اعضای خانواده است. در واقع وقتی اعضای خانواده نیز درگیر اعتیاد باشند؛ کمتر احتمال دارد که فرد برای ترک اقدام کند و یا بعد از ترک بتواند به تصمیم خود پایبند بماند. به طور کلی محیط خانه برای او یادآور مصرف مواد بوده و او را برای انجام دوباره اینکار تحریک می‌کند.

◀نیمه کاره ماندن فرایند ترک

از طرفی افرادی که فرایند ترک اعتیاد خود را نیمه کاره رها می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که وسوسه بعد از ترک را تجربه کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که افراد ترک اعتیاد خود را به صورت کامل و اصولی پشت سر بگذارند. افرادی که به صورت غیراصولی اعتیاد خود را ترک می‌کنند؛ آسیب های زیادی را تجربه کرده که مصرف مجدد یکی از آنهاست. این موضوع مخصوصا در روزهای اول بعد از ترک بیشتر خود را نشان می‌دهد.

راه‌های مقابله با وسوسه‌ بعد از ترک اعتیاد

برای مقابله با وسوسه بعد از ترک و وسوسه‌های بازگشت به اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

????حل مشکلات روحی

اکثر افراد به خاطر مشکلات و استرس‌های حل نشده به اعتیاد باز می‌گردند. این افراد هنوز تحت نظر مشاور قرار نگرفته‌اند و مشکلات آن‌ها به صورت ریشه‌ای حل نشده است. افراد بعد از ترک باید مهارت حل مسئله، مهارت نه گفتن و مهارت مقابله با استرس و اضطراب را یاد بگیرند تا دوباره به خاطر فرار از احساسات منفی به سمت مواد روی نیاورند.

داشتن خلق منفی (احساس تنهایی، خشم، گناه، افسردگی، ترس) و خلق بالا (غرور کاذب، شادی زیاد و اعتماد به نفس دروغین) از شایع ترین مواردی هستند که فرد را درگیر وسوسه بعد از ترک می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

????وسوسه بعد از ترک | ترک زندگی قبلی

شما برای قدم گذاشتن در راه سلامتی و فرار از غول اعتیاد باید تمام گذشته خود را کنار بگذارید. از اطرافیانی که درگیر اعتیاد هستند دوری کنید، سراغ مکان‌هایی که در آن‌ها شرایط مصرف مواد مهیا است، نروید. می‌توانید با کمک خانواده لیستی از مکان‌ها، موقعیت‌ها و آدم‌های پر خطر تهیه کنید و از آن‌ها دوری نمایید.

از مهم‌ترین عوامل موفقیت بعد از ترک اعتیاد، تغییر در دوستان و اطرافیان است. با انجام فعالیت‌های جدید همچون شرکت در کلاس‌های ورزشی و هنری و… با دنیا و انسان‌های جدیدی آشنا می‌شوید. اینگونه می‌توانید از ارتباطات سمی گذشته خود رهایی یابید.

???? ورزش

ورزش با افزایش اعتماد به نفس، کم کردن استرس، افزایش ترشح دوپامین (هورمون شادی) و پر کردن اوقات فراغت می‌تواند به شما کمک کند. نکته جالبی که باید بدانید این است که با ورزش کردن هورمون اندروفین در بدن شما ترشح می‌شود، هورمون اندروفین یک مخدر طبیعی است و باعث کاهش وسوسه مصرف می‌گردد. از طرف دیگر شما با شروع ورزش‌هایی مثل کشتی، شنا، بدنسازی و… می‌توانید برای خود هدف گذاری کنید و با اراده قوی‌تری راه ترک اعتیاد را ادامه دهید.

????وسوسه بعد از ترک | به تعویق بیاندازید

هر زمان احساس کردید که به طور جدی درحال شروع مصرف مجدد هستید، به خودتان بگویید پانزده تا سی دقیقه بعد این کار را انجام می‌دهم. در این زمان از تکنیک تنفس درونی استفاده کنید؛ نفس‌های عمیق بکشید و تصور كنيد كه با هر دم، هوايي خنک، تازه و انرژي‌بخش وارد بدن شما شده و با هر بازدم تمام احساسات بد وسوسه و نااميدي از بدنتان خارج مي‌گردد.

????کنترل افکار مخرب

یکی دیگر از راه های جلوگیری از وسوسه بعد از ترک، کنترل افکار مخرب است. افکار منفی همچون من نمی‌توانم یا من ضعیف هستم را کنار بگذارید و به خود و اراده‎تان باور داشته باشید. شما باید از قدرت افکار خودتان آگاه باشید، چرا که درست همان چیزی می‌شوید که به آن فکر می‌کنید. با خودتان جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید و به موفقیت باور داشته باشید.

همچنین برخی افراد برای خودشان توجیهاتی می‌آورند که دوباره مواد مصرف کنند، مانند: “با یک بار مصرف که به جای اول نمی‌رسم، فقط همین یک بار!، کسی که نمی‌فهمد، از فردا تصمیم می‌گیرم بگذارمش کنار، امشب باید در این میهمانی مصرف کنم، می‌توانم ماده مخدر جدید را امتحان کنم و به آن معتاد نشوم و…” با غلبه بر این افکار می‌توانید گام بزرگی در جهت غلبه بر مصرف مجدد مواد بردارید. اولین اشتباه شما شروع سلسله اشتباهاتتان خواهد بود.

????وسوسه بعد از ترک | وسوسه هایتان را بروز بدهید

می‌توانید با یک مشاور یا یک فرد مطمئن و نزدیک در این باره صحبت کنید؛ این گونه موضوع برای خودتان هم روشن و شفاف خواهد شد. یا می‌توانید در شبکه‌های مجازی حرف‌های روزمره خودتان را بنویسید و تعریف کنید که چطور به وسوسه‌هایتان غلبه کرده‌اید. حتی می توانید یک دفترچه بردارید و افکار خود را روی کاغذ بیاورید تا خالی شوید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که دوره های ترک اعتیاد طولانی بوده و نیاز به زمان و انرژی کافی دارد. هر چه این زمان با اطلاعات و دانش بیشتری سپری گردد؛ افراد با سلامت بیشتری از آن خارج شده و عوارض کمتری را تجربه می‌کنند. افراد می‌توانند اطلاعات لازم در این زمینه را از پزشک متخصص و یا روانشناس دریافت کنند. همچنین در دوران نقاهت خود نیز تحت نظارت یک مشاور بوده تا بتوانند کنترل بیشتری بر روی افکار و احساسات خود داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسوسه بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

وسوسه بعد از ترک چه زمانی تمام می‌شوند؟

در افراد مختلف با توجه به سابقه استفاده و میزان اعتیاد این زمان متفاوت است اما به طور کلی هر چقدر از روزها و ماه‌های اولیه بتوانید موفق‌تر عبور کنید، وسوسه‌ها زودتر ناپدید می‌شوند.

خانواده‌ها چطور می‌توانند در جهت مقابله با این وسوسه ها کمک کنند؟

با پر کردن اوقات فراغت و تایم‌های بیکاری فرد، با بردن او پیش مشاور، با حمایت و تقویت انگیزه، با کمک کردن به اجتناب از مکان و افرادی که باعتیاد رابطه دارند و…

آیا می توانم از مشاور برای متوقف کردن این وسوسه ها کمک بگیرم؟

بله، علم روانشناسی تکنیک‌های مختلفی را برای ترک هر عادتی به خصوص اعتیاد ارائه می‌دهد که می‌تواند برای شما مفید باشد.

منبع: وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟



:: برچسب‌ها: وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تظاهر به خوب بودن هرگز باعث حال خوب شما نمی‌شود. احتمالا زیاد شنیده اید که تلقین به خوب بودن را دائم تکرار کنید تا به واقعیت تبدیل شود. اما تلقین نیز تا یک جایی باعث خوب بودن شما می‌شود که این احساس خوشبختی نیز به نوعی موقتی است. و تا همیشه به این شکل همراه با شما نخواهد ماند. همه ما انسان ها علاقه داریم که بدون دغدغه به خوشبختی دست پیدا کنیم. و همیشه حس خوب داشته باشیم.

موضوع اصلی این است که پیشرفت و ترقی در زندگی نیازمند تلاش و کوشش است. و زمانی که بدون تلاش در حال تظاهر به خوب بودن باشید، هرگز خوشبختی را تجربه نخواهید کرد. برای اینکه خوشبختی واقعی و دائمی را تجربه کنید، لازم است که از روانشناس و مشاورین متخصص برای برنامه ریزی روزانه زندگی راهنمایی بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تظاهر به خوب بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: تظاهر به خوب بودن | 5 راه جایگزین تظاهر به خوب بودن 

تظاهر به خوب بودن چگونه است؟

همه زندگی ها بالا و پایینی های زیادی دارد. اغلب ما انسان ها زمانی که در جمعی قرار می‌گیریم، مشکلات خود را به فراموشی می‌سپاریم و در واقع با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داریم. گاهی نیز انسان ها به دلیل ترس از روبرویی با مشکلات و حل مسائل، تظاهر به خوب بودن می‌کنند.

اما تظاهر به خوب بودن تا کی؟ تا چه زمانی باید احساسات خود را سرکوب کنیم و لبخند مصنوعی بر لب داشته باشیم؟ افرادی که همیشه تظاهر به خوب بودن می‌کنند، طعم خوشبختی طولانی را به درستی نچشیده اند. به همین دلیل به جای اینکه دائم در حال تظاهر باشید، راهکارهای جایگزین را استفاده کنید تا در نهایت خوشبختی واقعی را تجربه کنید. در این مقاله راهکارهای جایگزین تظاهر به خوب بودن را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیامدهای تظاهر به خوب بودن

تظاهر به خوب بودن اگر به صورت دائمی باشد، اصلا خوب نیست. پیامدهای این رفتار آسیب زا است و به مرور زمان زندگی فرد را مختل می‌کند. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای تظاهر به خوب بودن توضیح داده ایم.

???? انرژی را کاهش می‌دهد.

???? سلامت روان شما اثر منفی به خود می‌گیرد.

???? روابط با تاثیرات منفی همراه خواهد شد.

???? احساسات واقعی شما سرکوب می‌شود.

???? به مرور زمان فرد را به افسردگی مبتلا می‌کند.

راهکار های جایگزین تظاهر به خوب بودن

اگر تظاهر به خوب بودن و تظاهر به خوشبختی می‌کنید؛ تنها نیستید. اما همانطور که گفته شد، هیچ فردی با تظاهر به خوب بودن دائمی؛ طعم خوشبختی را نچشیده است. برای اینکه به صورت واقعی احساس خوشبختی کنید؛ باید ریتم زندگی را تغییر دهید. در این مقاله روش های جایگزین تظاهر به خوب بودن را توضیح داده ایم.

???? مشکلات زندگی را بپذیرید

به جای اینکه تظاهر به خوب بودن کنید، مشکلات زندگی را بپذیرید. همیشه زمانی که به مرحله بینش و پذیرش نمی‌رسیم؛ شادی و خوشبختی از زندگی ما محو می‌شود. و ما نیز برای اینکه از دیگران و اطرافیان دور نشیم، یا به چشم فرد افسرده به ما نگاه نکنند؛ به اجبار تظاهر به خوشبختی می‌کنیم. به همین جهت اگر قصد دارید که مانند فرد واقعا خوشبخت باشید، بدون اینکه تظاهر کنید؛ لازم است که تمامی مسائل و مشکلات زندگی را بپذیرید و سازگاری خود را افزایش دهید.

???? احساسات خود را بروز دهید

بروز احساسات یکی از کار های جایگزین تظاهر به خوب بودن است. زمانی که با مشکل یا بحرانی روبرو شدید؛ احساسات خود را بروز دهید. سرکوب احساسات مشکلات روحی و روانی زیادی به همراه دارد که باعث نارضایتی از زندگی می‌شود. در نهایت همه این سرکوب ها به شیوه افسردگی بروز می‌کند. بنابراین اگر قصد چشیدن خوشبختی را دارید، باید احساسات خود را بروز دهید و هرگز به سرکوب آن نپردازید.

???? برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشید

یکی از کارهایی که به جای تظاهر به خوب بودن می‌توانید انجام دهید، برنامه ریزی برای زندگی است. با برنامه ریزی های دقیق حتما به نتیجه خواهید رسید و زندگی شما با برنامه به چینش های منظم خواهد رسید. زمانی که برای زندگی برنامه ریزی می‌کنید؛ کارهایتان طبق برنامه پیش می‌رود و همه چیز اصولی پیش می‌رود. این کار به خوبی باعث می‌شود که احساس خوشبختی واقعی را تجربه کنید.

???? تلاش و روبرویی برای حل مشکلات بپردازید

روبرویی با مشکلات و تلاش برای حل این مشکلات یکی از کارهایی است که می‌توانید برای حال خوب خود و جایگزین برای تظاهر به خوب بودن انجام دهید. زمانی که در دل مشکلات قرار می‌گیرید تمام زور خود را در جهت رفع این مشکلات می‌زنید. اما زمانی که از دور به چالش های خود نگاه کنید و هیچ تلاشی برای رفع آن انجام ندهید، تنها با تظاهر می‌توانید خود را شاد جلوه دهید.

???? با افراد واقعی زندگی خود صحبت کنید

زمانی که با افراد واقعی و درست زندگی خود صحبت می‌کنید، آرامش و خوشبختی را به خود هدیه می‌دهید. این افراد شما را راهنمایی می‌کنند و با ارائه راهکارهای مناسب، راه خوشبختی واقعی را به شما نشان می‌دهند. به همین دلیل است که صحبت با افراد معتمد راهی جایگزین برای تظاهر به خوب بودن است.

کلام آخر

تظاهر به خوب بودن همیشه هم بد نیست. گاه زندگی با چالش بسیار زیادی ما را روبرو می‌کند که هرگز انتظارش را نداریم. روان ما بهم ریخته است اما به اجبار باید به یک مهمانی برویم. در این شرایط تظاهر به خوشبختی موردی ندارد اگر برای حفظ آبرو باشد. اما زمانی که این تظاهرات دائمی باشد، شما را فردی افسرده خواهد کرد. زمانی که متوجه این موضوع شدید فورا از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید زندگی سرشار از شادی و خوشبختی را تجربه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تظاهر به خوب بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: تظاهر به خوب بودن | 5 راه جایگزین تظاهر به خوب بودن 



:: برچسب‌ها: تظاهر به خوب بودن | 5 راه جایگزین تظاهر به خوب بودن ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()