نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی کودکان کرج در مراکز و کلینیک های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چرا که هر کودکی با توانمندی‌ های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی این استعداد کشف و هدایت شود؛ احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در کرج زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان کرج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان کرج 

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌ های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا از معلولیت رنج می‌برند؛ در صورت قرار گیری در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. 

برای اینکه راحت‌ تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پارا المپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌ های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. ما در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان کرج صحبت کرده ایم و مراکز استعدادیابی را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان نام برده ایم.

استعدادیابی کودکان کرج | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌ های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بی‌انجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید؛ می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد. این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائما تکالیف را پشت گوش بیاندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌ های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌ طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌ درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعداد های او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعداد های فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌ های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌ اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان کرج | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌ های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعداد های کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌ های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. والدین برای استعدادیابی کودکان کرج باید اقداماتی را انجام دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? اولین قدم مشاهده درست

اولین وظیفه والدین برای استعدادیابی کودکان کرج، مشاهده درست است. گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعداد های او بسیار کمک کننده باشد. 

???? کنار گذاشتن پیش‌ فرض‌ ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملا متفاوت داشته باشند.

سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلا علاقه‌ ای به قرارگیری در مسیر های دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌ های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌ های دو چندانی را از خود نشان دهد. بنابراین برای استعدادیابی کودکان کرج والدین باید پیش فرض ها را کنار بگذارند.

???? خودداری از مقایسه

والدین برای استعدادیابی کودکان کرج، باید از مقایسه خودداری کنند. همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعداد های مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند همسن و همسالان خود نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌ های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ ها و مهارت‌ های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند. 

???? قرار دادن کودک در یک محیط غنی

اگر قصد استعدادیابی کودکان کرج را دارید، باید آن ها را در یک محیط غنی قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب درست بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعداد های او قابل رؤیت نمی‌شوند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌ های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ ها اکتشاف کند.

???? اهمیت قائل شدن برای رویاهای کودک

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رویاهای خود بگوید. مثلا برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها در رویاهای خود از خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویا ها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌ سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش دهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند. به همین جهت استعدادیابی کودکان کرج نیاز به توجه به رویاها دارد.

استعدادیابی کودکان کرج | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلفی برای کشف استعدادیابی کودکان کرج ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌ های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌ های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند.

استفاده از این آزمون‌ های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌ دیده انجام گیرد چرا که نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تاثیر گذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

استعدادیابی کودکان کرج به صورت تلفنی

برخی از والدین به مرکز معتبر دسترسی ندارند و حتی توانایی خروج از منزل ندارند. اما نگران استعدادیابی فرزندان خود هستند. اصلا نگران نباشید؛ به این دلیل که مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای استعدادیابی کودکان کرج به صورت تلفنی نیز خدمات در نظر گرفته است. اگر به دلایل خاصی توانایی حضور در مراکز را ندارید از خدمات تلفنی بهره مند شوید. مرکز مشاوره ذهن نو بدون ذره ای کم کاری، همانند مراجعه حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای استعدادیابی فرزندان خود برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزار های نوین در جهت استعدادیابی کودکان کرج استفاده کنید. هم‌ چنین در کنار اجرای آزمون‌ ها، مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌ های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در کرج

موسسه استعدادیابی کرج کرج، بلوار مولانا، خیابان ابوعلی سینا، بن بست نهم، پلاک ۸۴
موسسه استعدادیابی جزیره ماداگاسکار کرج، بلوار دانش آموز، حد فاصل پمپ بنزین و بستنی کارن، روبروی بانک رفاه، پلاک ۵۴۳
موسسه استعدادیابی کودک و نوجوان کرج، مهرشهر، بلوار ارم، نبش خیابان ۱۱۷ ، پلاک ۴۲۵
موسسه استعدادیابی اندیشه کیان کرج، گوهر دشت، خیابان دوم غربی (شهید تاجی پور) یا خیابان سینا، پلاک ۹۵
موسسه استعداد یابی رایمند کرج، فلکه اول گوهر دشت، ابتدای خیابان مطهری، روبروی سیسمونی شمیم، پلاک ۸۳۲
موسسه استعداد یابی رشد خلاق کرج، تقاطع بلوار انقلاب و بلوار بیهقی، ابتدای انقلاب جنوبی، چهارده متری گلستان، پلاک ۶
موسسه استعداد یابی باغ آینه کرج، میدان نبوت، بلوار ملاصدرا، بعد از پل شهدای روحانی
موسسه استعداد یابی رشد خلاق گوهردشت کرج، گوهردشت، انتهای خیابان ۸ شرقی، پلاک ۸۷

کلام آخر

در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان کرج صحبت کرده ایم و وظایف والدین در این زمینه نیز ذکر کردیم. به عنوان پدر و مادر اگر توان مراجعه حضوری ندارید حتما برای استعدادیابی از روانشناس به شیوه تلفنی کمک بگیرید. استعدادیابی آینده شغلی و تحصیلی فرزندان شما را رقم می‌زند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان کرج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان کرج 



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان کرج ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات عصبی رشدی از جمله اختلالاتی هستند که در آن رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی در دوران رشد (به احتمال زیادی جنینی) مختل شده است. این اصطلاح به مجموعه اختلالاتی گفته می‌شود که همزمان با جریان رشد، به روی حافظه، یادگیری و هیجانات فرد تاثیر منفی می‌گذارند. این اختلالات به شش طبقه اصلی تقسیم می‌شود. این طبقات شامل اختلال یادگیری خاص، اختلالات ارتباطی، اختلال بیش فعالی، اختلال اوتیسم، معلولیت ذهنی و اختلالات حرکتی هستند. این اختلالات در اوایل زندگی بروز پیدا می‌کنند و تا آخر عمر با فرد همراه هستند. اما می‌توان با آموزش کودک را برای داشتن زندگی با کیفیت‌تر آماده کرد. مشاوره و روانشناسی برای تشخیص این اختلالات و درمان آن‌ها ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات عصبی رشدی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: اختلالات عصبی رشدی و انواع آنش

اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که روند رشد مغز و دستگاه عصبی در آن به خوبی انجام نمی‌شود. مغز بخش فرمان دهنده به اعضای بدن است. در نتیجه رشد ناکافی مغز تمام کارکردهای بدن با اختلال رو به رو می‌شود. دستگاه‌های اعصاب بدن فرمان‌ها را از مغز به بدن می‌رسانند، اختلالات عصبی رشدی با تاثیر در این دو بخش هیجان، یادگیری، رشد فرد و حافظه را دچار اختلال می‌کند. در این مقاله به کل راجع به اختلالات عصبی رشدی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع اختلالات عصبی رشدی

طبقه بندی اختلالات عصبی رشدی در ویرایش DSM-5 به شیوه زیر است. در ادامه این مقاله هر کدام از این اختلالات را توضیح می دهیم.

???? اختلال یادگیری خاص

یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی، اختلال یادگیری خاص است. اختلال یادگیری خاص به مجموعه نشانه هایی گفته می شود که بر جنبه‌های مختلف توانایی کودک مثل خواندن و نوشتن تاثیر می‌گذارد. شدت و میزان یادگیری این کودکان با توجه به شدت اختلال توسط متخصص مشخص می‌شود. اختلال در حافظه، توجه، توانایی هماهنگی اطلاعات و .. بر اساس سطح هوش و سن کودک تعیین می‌شود.

???? اختلالات عصبی رشدی | اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

از دیگر اختلالات عصبی رشدی اختلال نقص توجه یا بیش فعالی است. به طور کلی دو نشانه اصلی این اختلال تقص در تمرکز و توجه و رفتارهای تکانشگری است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2015 تعداد بیش فعالی بیشتر در پسران ردیابی شد و با بالارفتن سن شدت بیماری در آن‌ها کاهش پیدا کرد. از جمله علائم این اختلال می‌توان به بی توجهی، حواس پرتی و بی نظمی اشاره کرد.

برای تشخیص این بیماری باید این نشانه ها قبل از 12 سالگی وجود داشته باشند. در زندگی این کودکان مشکلاتی چون افت تحصیلی، طرد شدن توسط اطرافیان، تضادجویی و اختلالات ارتباطی وجود دارد که با دریافت مشاوره کودک خانواده‌ها می‌توانند تا حد قابل قبول از شدت نشانه‌های اختلالات عصبی رشدی بکاهند.

???? اختلالات حرکتی

در اختلال حرکتی اختلالات عصبی رشدی، کودک نمی‌تواند فعالیت‌های حرکتی روزانه خود را به راحتی انجام دهد. این کودکان نمی‌توانند از ابزار مختلف به راحتی استفاده کنند. همچنین این کودکان مراحل حرکتی و رشدی مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن را دیرتر از دیگر کودان آغاز می‌کنند. این اختلال در سه دسته اختلال هماهنگی رشدی، اختلال رفتار کلیشه‌ای و اختلال تیک تقسیم بندی می‌شود.

???? اختلالات عصبی رشدی | اختلال ناتوانی ذهنی

اختلال ناتوانی ذهنی از دیگر اختلالات عصبی رشدی است. حتما عنوان معلولیت ذهنی به گوش شما هم خورده است. معلولیت ذهنی اختلالی است که کودک در طی جریان رشد خود دچار نقص‌هایی می‌شود. این نقص‌ها عملکرد ذهنی (استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی و غیره) و عملکرد اجتماعی و عملی (ناتوانی در مسئولیت‌های اجتماعی یا استقلال داشتن) را دچار اختلال می‌کند. عقب ماندگی ذهنی در یک طیف گسترده با شدت‌های متفاوت طبقه بندی می‌شود. این طیف شامل عقب ماندگی خفیف، عقب ماندگی متوسط، عقب ماندگی شدید و عقب ماندگی عمیق می‌باشد. هر کدام از این چهار دسته علائم و پیامدهای گوناگونی دارند.

???? اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم در زیر مجموعه اختلالات عصبی رشدی دسته بندی می‌شود. کودکانی که دچار اختلال اوتیسم هستند دچار انزوای اجتماعی هستند. این کودکان نمی‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. در جریان رشد، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها با اختلال مواجه شده است. کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند یک دسته رفتار، علایق و فعالیت‌های تکراری و محدود دارند.

نشانه‌های این اختلال در سنین مختلف و میزان رشد او بسته به شدت اختلالات عصبی رشدی متفاوت است. این اختلال بیشتر در مردان و پسران شیوع دارد. یکی از دلایل بروز آن می تواند عدم پاسخدهی هیجانی از سوی مادر باشد. خانواده‌ها با دانستن نشانه‌های این اختلال زودتر آن را تشخیص می‌دهند. هر چه تشخیص و درمان زودتر اتفاق بیافتد نتیجه بهتری دریافت خواهد شد. 

شیوع اختلالات عصبی رشدی

به طور کل اختلالات عصبی رشدی در مردان شایع تر است. که این تفاوت جنسیتی به دلیل ژنتیک، عومل خطر و بیولوژیک است. اما طبق نظر محققین، تفاوت جنسیتی در علائم این اختلال وجود ندارد.

علل اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی در بسیاری از مواد علل ناشناخته ای دارند. اما عواملی در بروز این اختلال دخیل است که در ادامه توضیح داده ایم.

???? آسیب های تروماتیک مغزی

???? عفونت هایی مانند مننژیت

???? قرار گیری در معرض سموم محیطی

???? علل پری ناتان مانند کمبود اکسیژن در حین زایمان

???? کمبود های تغذیه ای یا عفونت های مادر در حین بارداری

???? جهش های ژنتیکی و شرایط متابولیک در زمان لقاح

نکات مربوط به اختلالات عصبی رشدی

در این مقاله به چیستی اختلالات عصبی رشدی اشاره کردیم. اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که در طی جریان رشد به روی مغز و دستگاه اعصاب تاثیر می‌گذارند. این اختلالات در شش دسته طبقه بندی می‌شوند که به اختصار به مطالعه هر دسته پرداختیم. درمان این اختلالات از سنین پایی‌ تر نتیجه بهتری خواهد داشت. درمان نشدن این اختلالات در بزرگسالی منجر به پیامدهای گسترده ای می شود. اگر گمان می کنید فردی از اطرافیان شما علائم یکی از اختلالات عصبی رشدی را دارد برای درمان از کمک روانشناس بهره بگیرید.

درمان اختلالات عصبی رشدی

درمان اختلالات عصبی رشدی تا حد بسیار زیادی به نوع اختلال و علائم آن بستگی دارد. اما روش های درمانی دارویی و غیر دارویی وجود دارد که دسته دوم یعنی غیر داروها طرفداران بیشتری دارد. که در این بخش مقاله راجع به این درمان ها توضیح داده ایم.

???? رفتار درمانی

یکی از روش های درمان اختلالات عصبی رشدی؛ رفتار درمانی است. درمان هایی مانند گفتار درمانی، درمان شناختی رفتاری و … تاثیر خوبی برای کاهش علائم افراد مبتلا بر این اختلال داشته اند.

???? تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یک روش درمانی برای اختلالات عصبی رشدی است. این درمان معمولا برای افسردگی استفاده می‌شود اما برای درمان این افراد نیز اثرات قابل توجهی برجا گذاشته است.

???? دارو درمانی

در مقابل روش های غیر دارویی، روش دارو درمانی برای اختلالات عصبی رشدی وجود دارد. در این روش درمانی روانپزشک به فرد مبتلا جهت کاهش علائم و نشانه ها دارو تجویز می‌کند.

???? طب رایج و جایگزین (CAM)

ورزش، تغذیه، فعالیت های تفریحی و … روش خوبی برای مدیریت علائم اختلالات عصبی رشدی است. در واقع با ایجاد عادت غذایی سالم و زندگی به شیوه سالم فرد مبتلا نشانه های کمرنگ تری از خود بروز می‌دهد. و همین روند باعث حال خوب او می‌شود.

???? تاثیر خانواده

فرد مبتلا به اختلالات عصبی رشدی برای کاهش علائم باید حمایت های خانواده را دریافت کند. والدین این افراد اغلب استرس بسیار زیادی را تحمل می‌کنند که همین امر باعث تاثیر منفی بر فرد مبتلا است. بنابراین برای اینکه روند بهبودی خوب پیش برود، والدین باید بر اعصاب و آرامش خود مسلط باشند و در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرند.

کلام آخر

اختلالات عصبی رشدی به دلایل مختلفی بروز می‌کنند و مشکلات زیادی نیز به همراه دارند. اما روش های درمانی برای کنترل نشانه های آنها وجود دارد که باعث کاهش شدت این اختلال می‌شود. زمانی که متوجه این اختلال شدید، روند درمانی و کمک از روانشناس را جدی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات عصبی رشدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سیر اختلالات عصبی رشدی به چه صورت است؟

این اختلالات از بدو تولد وجود دارند. معمولا در سنین قبل از مدرسه بوجود می آیند اما در زمان رفتن به مدرسه علائم آن بارز تر می شود. با تشخیص هر چه سریع تر و آغاز درمان نتیجه بهتری دریافت می شود.

منبع: اختلالات عصبی رشدی و انواع آن



:: برچسب‌ها: اختلالات عصبی رشدی و انواع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدیریت خانواده از اصول زندگی جمعی و مسالمت آمیز است. خانواده نمونه بارز یک جامعه کوچک است که انواع مختلفی دارد. همچنین تعاریف و وظایف آن در فرهنگ های مختلف متفاوت خواهد بود. افراد هر چه ارتباط بهتری با خانواده خود داشته باشند؛ در جامعه نیز به شکل موثرتری عمل خواهند کرد. گرچه همیشه اینگونه نیست و گاهی خانواده است که سبب بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود. اما به طور کلی آنها همیشه از ما حمایت کرده و سبب شکل گیری شخصیت و ویژگی های رفتاری متفاوتی در ما می‌شوند. خانواده نیز برای کنترل اوضاع و همچنین داشتن زندگی بهتر، از سیاست ها و برنامه ریزی هایی استفاده می‌کند. در این مقاله اصول مدیریتی خانواده ها را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: مدیریت خانواده بر عهده کیست؟

مدیریت خانواده

اهمیت مدیریت خانواده و همچنین داشتن ارتباط موثر با آنها به قدری اهمیت دارد که در مقاطع تحصیلی مختلف، کتاب و یا حتی رشته ای به آن اختصاص داده می‌شود. هدف از اینکار آموزش های مهارت های مختلف در این زمینه و همچنین نحوه واکنش در مقابل تصمیمات و مسئولیت های اعضای خانواده است. اعضای یک خانواده، زمان زیادی را با یکدیگر گذرانده و تا حدی از نظرات و سلایق یکدیگر آگاهی دارند. اما داشتن خانواده ای سالم، علاوه بر شناخت، نیاز به برخورداری اعضا از روحیه مدیریت و همکاری، دارد.

انواع مدیریت خانواده

معمولا در فرهنگ ایرانی مدیریت خانواده به عهده یک نفر است. از آنجایی که پدر خانواده در بیشتر موارد وظیفه تامین نیازهای مادی اعضا را برعهده دارد؛ در زمینه های دیگر نیز سکان کشتی را به دست گرفته و اوضاع را مدیریت می‌کند. اما این در همه خانواده ها صدق نمی‌کند. همچنین عوامل مختلف دیگری نیز مثل شرایط فرهنگی و جامعه نیز در این مورد دخیل هستند.

????فردگرایی

درمدیریت خانواده به شکل فردگرا، همانطور که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد؛ انجام تمامی امور و تصمیم گیری ها فقط به عهده یک نفر است. که معمولا والدین و پدر است. در گذشته بیشتر شاهد این دسته از خانواده ها بودیم. اما امروزه فرزندان و دیگر اعضا، با اراده و خودمختاری در امور مختلف دخالت کرده و نیازمند حق و حقوقی هستند. این تغییر در طی زمان و به دلایل مختلفی رخ داده است. همچنین مزایا و معایبی نیز دارد.

????جمع گرایی

جمع گرایی در مدیریت خانواده، بهترین سبک برای کنترل شرایط است. در این نوع، همه افراد در امور مختلف شرکت کرده و نظرات خود را بیان می‌کنند. حتی اگر نظر آنان اعمال نشود؛ بازهم اعضای خانواده از آنها استقبال کرده و آنها را سرکوب نمی‌کنند. بیشتر تصمیمات حتی در مورد مسائل اساسی نیز بر پایه نظرات اکثریت و جمع گرفته می‌شود.

عوامل موثر بر مدیریت خانواده

در یک خانواده، اعضا با نظرات و تفکرات مختلفی وجود دارند. به همین دلیل در مورد مسائل مختلف، شرایط آنها تاثیرگذار بوده و حتی شاید روند را تغییر دهد. پس طبیعی است که عوامل گوناگونی بر نحوه مدیریت و حتی صاحب این قدرت، موثر باشد. برخی از این موارد شامل، فرهنگ خانواده، سن و جنسیت اعضا، میزان تعامل آنان با یکدیگر و همچنین صمیمت و احترام حاکم بر خانواده، می‌شود.

برای مثال در یک خانواده چهارنفره که دو فرزند دختر وجود دارد؛ زنان نقش پررنگ تری دارند. البته این در دوره های مختلف، متفاوت خواهد بود. 

روش های مدیریت خانواده

مدیریت خانواده به طور کلی، اصول مشخص و گسترده ای دارد. افراد باید با توجه به شرایط خانواده خود از آنها استفاده کرده و همچنین در مورد آنها سخت گیر نباشند. برخی از روش ها شامل موارد زیر می‌گردند.

????برقراری تعادل بین زندگی شخصی و حرفه ای

این مورد یکی از موضوعات مهم در مدیریت خانواده است. فراموش نکنید که به دست گرفتن کنترل اوضاع، نیاز به زمان و انرژی کافی دارد. اگر افراد نتوانند به قدر کافی برای خانواده و زندگی شخصی خود زمان بگذراند؛ مشکلات زیادی در خانواده بروز خواهد کرد.

قطعا والدین برای رفاه خانواده خود تلاش می‌کنند و تمام خواسته آنها آرامش و شادی هعضای خانواده شان است. اما گاهی در این مورد زیاده روی کرده و تمام وقت خود را صرف زندگی حرفه ای خود می‌کنند. آنها ساعات زیادی را کار کرده و دیگر انرژی کافی برای خانواده خود ندارند. به همین دلیل باید حتما زمانی را به استراحت و وقتگذرانی با خانواده خود اختصاص دهند.

????اهمیت دادن به خود

با اینکه خانواده نقش مهمی در زندگی همه افراد دارد. اما افراد باید به نیازها و خواسته های خود نیز اهمیت داده و از خود مراقبت کنند. برای اینکه افراد بتواند به شکل موثری وظیفه مدیریت خانواده را به عهده بگیرند؛ باید در ابتدا به سلامت روانی و جسمانی خود اهمیت دهند. در برخی موارد والدین به قدری خود را وقف فرزندان و دیگر اعضا می‌کنند؛ که به طور کلی از خود غافل می‌شوند. در این شرایط، افراد در طولانی مدت دچار چالش ها و تعارضات زیادی می‌شوند.

????برقراری نظم

نظم یکی از اصول مهم مدیریت خانواده است. همه اعضا باید در امور خود نظم و انضباط را رعایت کرده و مسئول باشند. معمولا والدین برای آموزش این مورد به فرزندان خود از روش هایی مثل تنبیه غیراصولی استفاده می‌کنند. اما با اینکار، آنها نه تنها این مورد را یاد نگرفته بلکه در آینده قوانین زیادی را زیرپا می‌گذارند. بهتر است در این زمینه از روش های مثبت و سازنده تری استفاده کرده و خود نیز الگوی خوبی برای آنان باشید. در زمینه به دیگر اعضا سخت گیری نکرده و به آنها کمک کنید.

????تعیین مرز و قوانین

زندگی کردن به صورت جمعی و با دیگران، نیاز به تعیین حد و مرز و وضع قوانین دارد. برای مدیریت خانواده نیز، بهتر است اعضا در مورد مسائل مختلف، حد و حدودی قائل شوند. این قوانین هم در مورد روابط بین فردی و هم برای برقراری ارتباط با گروه های دیگر است. برای قانون گذاری در خانواده، باید نظر تمام اعضا در نظر گرفته شده و از طرفی قابل انجام باشد. همچنین تعیین مرز بین اعضای خانواده، به معنای فاصله گرفتن آنان از یکدیگر نیست. بلکه افراد باید حتی درون خانواده نیز حریمی برای خود داشته باشند. دیگران نیز باید به این مورد احترام گذاشته و در روابط خود با احتیاط عمل کنند.

????ارتباط موثر

در یک خانواده سالم، افراد می‌توانند به راحتی با یکدیگر صحبت کرده و مسائل را در میان بگذرانند. مدیریت خانواده باید به شکلی باشد؛ که افراد شنونده خوبی بوده؛ با احترام با یکدیگر صحبت کنند و همچنین شرایطی امن و آرام در خانه حاکم شود. در چنین خانواده ای برای شخصیت و عملکرد شما ارزش قائل می‌شوند و افراد چیزی را به یکدیگر تحمیل نمی‌کنند. برخورداری از مهارت های ارتباطی میان اعضای خانواده، بسیار مهم است.

????انعطاف پذیری

یکی دیگر از مواردی که افراد باید در مدیریت خانواده از برخوردار باشند؛ انعطاف پذیری است. با وجود این ویژگی، اعضا می‌توانند به راحتی انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کرده و احساس آزادی کنند. همچنین قوانینی که در یک خانواده وجود دارند؛ مطلق نیستند و گاهی می‌توان آنها را تغییر داد. انجام اینکار به صورت درست به معنای هوشمندی مدیر است.

????برنامه ریزی

اعضای خانواده باید برای مسائل و شرایط مختلف، برنامه ریزی داشته باشند. با اینکه همه چیز را نمی‌توان پیش بینی کرد؛ اما به طور کلی آماده بودن برای وضعیت های متفاوت، ضروری است. مدیریت خانواده با برنامه ریزی بسیار آسان تر خواهد بود. به همین دلیل افراد باید قبل از هر تصمیمی به خوبی در مورد جنبه های مختلف آن فکر کرده، سپس با استفاده از نظرات دیگر اعضا، آن را عمل کند.

????کمک کردن به یکدیگر

برای مدیریت خانواده، هیچ چیز بهتر از کمک کردن به یکدیگر در شرایط مختلف نیست. همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ مدیریت به صورت فردی باعث بروز پیامدهای زیادی می‌شود. به همین دلیل هر فردی باید مسئولیتی را به عهده گرفته و به یکدیگر کمک کنند. انجام تمام وظایف به عهده یک نفر نیست و همه اعضا باید در زمینه های مختلف مشارکت داشته باشند.

سخن پایانی

به طور کلی برای مدیریت خانواده باید قبل از هر چیز برای اعضای خانواده شفاف سازی کرده و به طور واضح در مورد مسائل مختلف در این زمینه صحبت کنید. همچنین اعضا نیز باید به شناخت کافی نسبت به خود و دیگران برسند؛ تا بتوانند به شکل موثرتری عمل کنند. اینکار یک وظیف جمعی بوده و یک نفر نباید تمام مسئولیت ها را به عهده بگیرد.

هیچ چیز بهتر از برخورداری از یک سیستم حمایت عاطفی نیست؛ که در اکثر موارد خانواده است. به همین دلیل باید به قدر کافی به آن اهمیت داد و برای آن وقت گذاشت. افراد در این زمینه می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک گرفته و در این مورد آگاهی بیشتری کسب کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: مدیریت خانواده بر عهده کیست؟



:: برچسب‌ها: مدیریت خانواده بر عهده کیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برای برخی از افراد درمان وسواس فکری عملی غیر ممکن به نظر می‌رسد در صورتی که امروزه درمان‌های بسیاری برای این بیماری روحی روانی شناخته شده‌است. علاوه بر روش‌های تخصصی و روان درمانی، روش‌های خودیاری بسیاری نیز در این زمینه به افراد مبتلا پیشنهاد می‌شود. در صورتی که وسواس به موقع درمان نشود، پیامدها و مشکلات زیادی را از جمله انزواطلبی و گوشه‌گیری برای فرد مبتلا به همراه دارد و اطرافیان او را نیز آزار می‌دهد. به همین خاطر لازم است افراد با علائم خود آشنایی کامل داشته‌باشند و هر چه سریع‌تر روش‌های درمانی مناسب با شدت و نوع وسواس را به کار ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس فکری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: درمان وسواس فکری بدون دارو

درمان روان پویشی و درمان شناختی رفتاری وسواس

بهترین روش‌هایی که جهت درمان‌‌ وسواس در کلینیک‌های روانشناسی به کار می‌رود روش شناختی رفتاری و روان پویشی است. درمان روان پویشی به درمان کامل بیماری می‌پردازد و با استفاده از درمان‌شناختی-رفتاری می‌توان علائم بیماری را کنترل کرد. اینکه کدام روش مؤثرتر است به علل، طول مدت و ریشه‌های‌وسواس بستگی دارد.

افرادی که علت وسواس آن‌ها عوامل فیزیولوژیک و ژنتیک تشخیص داده شده، بهتر است از درمان شناختی رفتاری در کنار دارو درمانی بهره ببرند؛ اما در صورتی که علت‌های فیزیولوژیک دخالت چندانی ندارند، درمان روان پویشی می‌تواند ریشه‌های مشکل را شناسایی و حل کند. در این نوع درمان عوامل ایجاد کننده افکار وسواسی شناسایی و درمان می‌شوند. همچنین این روش بر عوامل ناهوشیار ایجاد کننده اختلال و درمان آن‌ها تأکید و تمرکز دارد. جهت بهره‌مندی از این نوع درمان‌ها می‌توانید از مشاوره کنترل استرس و روانشناس متخصص کمک بگیرید.

????مواجهه و جلوگیری از پاسخ در درمان شناختی رفتاری وسواس

در این روش درمان وسواس فکری، فرد مبتلا  به تدریج با افکار و موقعیت‌هایی که برایش ترس‌آور است مواجه شده و مقاومت در برابر وسواس عملی را یاد می‌گیرد. هدف درمان وسواس، این است تا فرد بتواند در برابر هر چیز اضطراب آوری سطح تحمل و مقاومتش را بالا ببرد.

درمان وسواس با آزاد گذاشتن افکار وسواسی

افکار وسواسی و تکرار شونده را بخش ناهوشیار مغز تولید می‌کند، به همین دلیل فرد آن‌ها را کاملا واقعی می‌‌پندارد. بنابراین افراد مبتلا نمی‌توانند هوشیارانه جلوی تولید آن‌ها را بگیرند. سرکوب افکار وسواسی نتیجه عکس می‌دهند و فرد مبتلا هر چه بیشتر برای فکر نکردن به چیزی تلاش کند، بیشتر به آن فکر خواهد کرد. در این شرایط دو راهکار برای کنترل افکار وسواسی پیشنهاد می‌شود؛ ‌اول این که راه برعکس را در پیش بگیرید. به این معنا که اگر می‌خواهید به چیزی فکر نکنید، بیشتر به آن فکر کنید.

شما نه می‌توانید جلوی تولید این افکار را در ذهن خود بگیرید و نه می‌توانید اضطراب و ترس ناشی از آن‌ها را سرکوب کنید. بنابراین لازم است برای غلبه بر ترس‌ها با آن‌ها مواجه شوید و فرار نکنید.

دومین راهکار این است که دلایل بروز افکار وسواسی را در خود شناسایی کنید. وسواس فکری ریشه در اضطراب درونی فرد دارد که به دنبال تعارضات و فشارهای روانی درون فرد ایجاد می‌شوند. بنابراین تا وقتی به درمان‌و رفع تعارضات درونی خود نپردازید و آن‌ها را شناسایی نکنید، نمی‌توانید از وسواس خود خلاصی یابید. برای کسب اطلاعات در زمینه بیماری وسواس کلیک کنید.

دارو درمانی برای درمان وسواس

از آنجا که افراد برای درمان وسواس فکری به دنبال روشی ساده و سریع می‌گردند، استفاده از دارو را انتخاب می‌کنند. داروها مفید و کمک کننده هستند و علائم را کاهش می‌دهند اما کافی نیستند. مطالعات نشان می‌دهد دارو درمانی 30 تا 70 درصد به درمان‌فرد مبتلا به وسواس کمک می‌کنند اما به بهبودی کامل نمی‌انجامند.

تأثیر داروها برای افراد مختلف متفاوت است و دارویی که برای شما تأثیر مثبت دارد، ممکن است برای دیگری تأثیر خیلی کمی داشته‌باشد. یکی از ایرادات مصرف دارو و دارو درمانی این است که اغلب بعد از قطع مصرف، علائم وسواس باز می‌گردند و این بار کنترل آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

>برای اطلاع از روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

تقویت خود برای غلبه بر افکار وسواسی

افراد مبتلا به وسواس معمولا برای اطمینان پیدا کردن، جواب دادن به سؤال‌های خود، دست زدن به اشیائی که به نظرشان کثیف می‌آید و یا انجام کارهای وسواسی خود به دیگران نیاز دارند؛ حال اگر تنها باشند چه می‌شود؟ به احتمال زیاد درمانده و ناتوان می‌شوند.

پس وقتی تنها با گوشزد دیگران تکالیف درمانی‌تان را انجام می‌دهید، همچنان خود را در حالت درمانده نگه داشته و اجازه نمی‌دهید روش‌های درمان وسواس فکری تاثیر خود را بگذارد. شما متکی به دیگران هستید و نمی‌توانید موفق شوید مگر اینکه به خودتان تکیه کنید. هیچ کس بیشتر از خودتان نمی‌تواند به شما کمک کند. به کمک درمانگرتان انگیزه‌های خود را پیدا کنید و تمام تلاشتان را به کار ببرید تا به تنهایی بر وسواس غلبه کنید. از آن جا که شیوع وسواس تمیزی شیوع بیشتری دارد، توصیه می کنیم مقاله وسواس شستشو را نیز مطالعه کنید.

استفاده از روش های نوروفیدبک برای درمان وسواس

در درمان وسواس بدون دارو و با استفاده از روش نوروفیدبک امواج الکتریکی مغر را با استفاده از سنسورهایی ثبت کرده و با استفاده از روش های شرطی سازی تغییر در الگوهای مغزی، سعی می‌کنند وسواس را از بین ببرند. این روش تا حدی اثربخش بوده است. اما افراد باید تمرین های لازم را به صورت مداوم انجام داده تا نشانه های بیماری دوباره برنگردند.

اصلاح سبک زندگی برای درمان وسواس

همچنین بهتر است شرایط زندگی و محیطی خود را به گونه ای تغییر دهید که وسواس شما تشدید نشود. از محرک ها و تمام چیزهایی که در شما هیجان و استرس ایجاد می‌کند؛ دوری کرده و همواره خود را با چیزی مشغول نگه دارید. در واقع حواس خود را از انجام کاری به صورت وسواس گونه پرت کرده و درگیر آن نشوید.

گروه درمانی | درمان وسواس

به طور کلی گروه درمانی یکی از روش های موثر در فرایند درمان اختلالات روانشناختی و حتی اعتیاد است. چرا که افراد می‌توانند با کسانی که شرایط مشابه آنها را دارند ملاقات کرده و تجربیات خود را با آنان به اشتراک بگذارند. اختلال وسواس فکری عملی در بیشتر موارد منجر به تنهایی و گوشه گیری فرد می‌شود. اما با گروه درمانی افراد می‌توانند بر این مورد غلبه کنند و در اجتماع حضور یابند.

جلوگیری از برگشت بعد از درمان وسواس فکری

با درمان‌ وسواس تنها نیمی از مسیر را طی کرده‌اید؛ نکته مهم ماندن در طیف سلامت و جلوگیری از بازگشت علائم است. وسواس‌یک بیماری مزمن است و برای حفظ تغییرات مثبت ایجاد شده پس از درمان‌نیاز به رعایت برخی نکات می‌باشد. یک نکته مهم این است که بعد از درمان‌و بهبودی هیچ گاه به ترس‌ها و افکار وسواسی خود اجازه رشد ندهید و همواره مقاومت کنید. یکی از علل بازگشت و عود علائم وسواس این است که بیمار در نیمه‌ی راه احساس می‌کند بهبود یافته‌ و بدون مطلع ساختن مشاور و پزشک داروهای خود را قطع می‌کند و یا فرآیند بهبود را نصفه رها می‌کنند.

مغز هنگام مصرف داروها به طور کامل ترمیم نمی‌شود به همین خاطر وقتی آن‌ها را به طور ناگهانی قطع می‌کنید، به همان وضعیت نابسامان سابق باز می‌گردد. بنابراین تا قبل از پایان روان درمانی داروهای خود را خودسرانه قطع نکنید. به علاوه سبک زندگی متعادل و سالم به بهبودی و سرعت درمان‌کمک می‌کند. برای اشنایی با طیف مختلف نشانه های وسواس فکری کلیک کنید.

برای زندگی خود برنامه‌ای تنظیم کنید و مواردی همچون رژیم غذایی مناسب، خواب کافی، ورزش، روابط اجتماعی و کارهای مفید دیگر را در آن بگنجانید تا افکار وسواسی دیگر به سراغتان نیایند و دچار بازگشت علائم نشوید. در درمان‌های روان پویشی احتمال بازگشت علائم بسیار اندک است.

پیامدهای عدم درمان وسواس

در صورت عدم درمان وسواس، مشکلات بیشتری در انتظار فرد است. در واقع وسواس فکری عملی یک اختلال پیشرونده محسوب می‌شود که اگر به درستی کنترل و مدیریت نشود؛ باعث بروز پیامدهایی مانند افسردگی و حتی مشکلاتی مربوط به سلامت جسمانی، می‌گردد. معمولا این افراد اعتماد به نفس خود را از دست داده و بعد از مدتی افکار خودکشی نیز به فکر آنها می‌رسد. از طرفی آنها نمی‌توانند به درستی بر موضوعی تمرکز کرده و بیش از حد با کارهای روزانه خود درگیر می‌شوند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که وسواس، طیف وسیعی از اختلالات را در بر گرفته و نشانه های مختلفی نیز دارد. تشخیص و درمان وسواس به صورت اصولی تنها از عهده متخصصین برآمده و همچنین اثربخش خواهد بود. بهتر است در صورت شناسایی نشانه های آن به یک روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرند. همچنین در این دوران خود نیز تلاش کرده و با دیگران نیز در این مورد صحبت کرده و شرایط خود را توضیح دهند. اینکار باعث همکاری و همدلی اطرافیان نیز در فرایند درمان می‌گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

طول مدت درمان وسواس چقدر است؟

درما‌ن این اختلال مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد و صبر و حوصله‌ی زیادی می‌طلبد. همراه بودن خانواده بیمار به کم شدن مدت زمان درمان کمک زیادی می‌کند. به طور کلی فرد مبتلا به وسواسی که از نوع متوسط آن باشد به شش الی دوازده ماه زمان برای درمان نیاز دارد.

روند بهبود و درمان جلسات وسواس فکری در نوجوانان چگونه است؟

برای درمان علائم و افکار وسواسی در نوجوانان لازم است پیش از هر چیز علت‌های بیماری در آن‌ها شناسایی شود و والدین همراه و حمایت‌گر او باشند. در این زمینه از روانشناس کودک و نوجوان و یا مشاوره استرس کمک بگیرید؛ نوجوان خود را به خاطر افکار وسواس‌گونه‌اش سرزنش نکنید و به او کمک کنید تا ارتباطات اجتماعی خود را مثبت و شفاف نگه دارد.

منبع: درمان وسواس فکری بدون دارو



:: برچسب‌ها: درمان وسواس فکری بدون دارو ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص فلوکستین یکی از داروهای موثر در درمان افسردگی است که در حال حاضر در اشکال مختلفی شامل کپسول، کپسول تأخیر در انتشار، قرص و محلول وجود دارد. در داروخانه‌های داخل کشور این دارو به شکل قرص فلوکستین ۱۰ میلی گرم و قرص فلوکستین ۲۰ میلی گرم در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. یکی از نکاتی که پیرامون داروی فلوکستین وجود دارد این است که عملکرد آن با اطلاع از موارد و نحوه مصرف، تداخلات دارویی و … افزایش می‌یابد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: قرص فلوکستین 10 و 20 برای چیست

قرص فلوکستین

فلوکستین یک داروی مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است که به عنوان قرص ضد افسردگی شناخته می‌شود. این دارو جذب سروتونین توسط سلول های عصبی را مهار می‌کند و به کاهش علائم افسردگی، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی، پرخوری عصبی، هراس، وسواس فکری-اجباری و اضطراب کمک می‌کند. در برخی موارد نیز از این دارو همراه با داروی الانزاپین برای درمان اختلال دو قطبی کمک می‌گیرند. در این مقاله تمامی جوانب قرص فلوکستین را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

موارد مصرف قرص فلوکستین

قرص یا داروی فلوکستین با نام‌های تجاری پروزاک، سارافم و نام رایچ قرص فلوکستین (Fluoxetine) در بازار وجود دارد. موارد مصرف فلوکستین برای رفع‌علائم افسردگی است. به علاوه از این دارو در درمان وحشت‌زدگی، حمله هراس یا پنیک اتک، اختلال وسواس اجباری، اختلالات خوردن و پرخوری عصبی، سندروم پیش از قاعدگی (زودرنجی، افزایش اشتها و افسردگی) استفاده می‌شود.

داروی فلوکستین با عملکردی که بر روی مغز دارد، باعث بهبود خلق و خوی، اشتها و سطح انرژی بیمار می‌شود. باید اشاره کنیم که از این دارو برای درمان وسواس نیز استفاده می‌گردد و چنانچه بیمار رفتارهای وسواس گونه مانند شستن مداوم دست‌ها و … داشته باشد، می‌تواند با تجویز پزشک این قرص را مصرف نماید.

بایستی توجه داشته باشید که قرص فلوکستین برای درمان اختلالاتی نظیر اختلالات افسردگی اساسی، اختلالات افسردگی پس از زایمان، اختلال افسردگی فصلی، اختلال وسواس فکری و عملی، اختلال اضطراب جدایی کودکان، اختلال افسردگی در کودکان، اختلال استرس و اضطراب، اختلال پرخوری عصبی و اختلال فوبیا نیز تجویز می‌گردد.

آیا از داروی فلوکستین جهت لاغری نیز استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از مصارف قرص فلوکستین، درمان اختلالات خوردن و پرخوری است، بنابراین مصرف این دارو باعث می‌شود که میزان غذا خوردن و یا میل به غذا کاهش پیدا کند، بنابراین در لاغری نیز موثر است. اما به هیچ وجه نباید خودسرانه به قصد کاهش وزن اقدام به مصرف این دارو کنید و حتما با پزشک مشورت لازم را داشته باشید.

نحوه مصرف داروی فلوکستین

در ابتدا بهتر است پیش از مصرف قرص فلوکستین، راهنمای داخل جعبه را مطالعه نمایید. معمولا این دارو بایستی به صورت خوراکی و در صبح و فقط یک بار در روز، توسط بیمار مصرف شود. مصرف بیش از یکبار در روز وابسته به تشخیص پزشک معالج شما خواهد بود.

چنانچه داروی فلوکستین را به صورت شربت در اختیار دارید، بهتر است به جای قاشق غذاخوری که میزان آن دقیق نیست، از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.

برای اینکه تاثیر و عملکرد داروی فلوکستین را در زمان کمتری ببینید، بهتر است که قرص فلوکستین را در بازه‌های زمانی منظمی مصرف کنید.

مصرف فلوکستین در بارداری موردی ندارد اما این دارو بر رشد قلب کودک اثر می‌گذارد. بنابراین برای مصرف با پزشک مشورت کنید. در دوران بارداری نیز باید تحت نظر پزشک باشید.

افزایش دوز مصرفی و قطع یکباره دارو بدون تجویز پزشک می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. چنانچه با قرص فلوکستین حال شما بهتر نشد و یا دچار علائم حادتر بیماری شدید، با پزشک خود صحبت کنید. 

آیا قرص‌فلوکستین باید صبح مصرف شود؟

بهتر است قرص یا داروی فلوکستین را صبح‌ها مصرف کنید، چراکه اگر دچار اختلال خواب هستید و یا به اندازه کافی نمی‌خوابید، بهتر است این دارو در صبح مصرف شود. توجه داشته باشید که می‌توانید در هر زمانی این دارو را مصرف کنید، اما باید زمان مصرف منظم باشد.

دوز مصرفی فلوکستین ۱۰ و فلوکستین ۲۰ برای هر بیماری

دوز مصرفی قرص فلوکستین با توجه به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن بیمار توسط پزشک تعیین می شود.

قرص فلوکستین برای درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی) : هر روز یا فقط برای دو هفته پیش از شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی با توجه به نظر پزشک

فلوکستین برای درمان افسردگی : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم، حداکثر دوز: 80 میلی گرم، دوز اولیه: 20 میلی گرم در روز) دوز کودکان یعنی سن 8 تا 17 سال (دوز معمولی: 10-20 میلی گرم، دوز اولیه: پس یک هفته مصرف 10 میلی گرم، ممکن است میزان دوز به 20 میلی گرم افزایش یابد)

فلوکستین برای درمان وسواس : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم، حداکثر دوز: 80 میلی گرم، دوز اولیه: 20 میلی گرم در روز ) دوز کودک یعنی سنین 13 تا 17 سال و نوجوانان با وزن بالاتر (دوز معمولی: 20-60 میلی گرم، دوز اولیه: 10 میلی گرم در روز) دوز کودک یعنی سنین 7 تا 12 سال و نوجوانان با وزن کمتر (دوز معمولی: 20-30 میلی گرم، دوز اولیه: 10 میلی گرم در روز )

فلوکستین برای درمان پرخوری عصبی : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 60 میلی گرم )

مسمومیت دارویی با فلوکستین

معمولا مسمومیت و اوردوز با داروی‌فلوکستین مشکلات حادی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند. علائمی همچون تهوع، استفراغ، گیجی و لرزش و افزایش ضربان قلب از علائم مسمومیت با این دارو می‌باشد.

چنانچه قرص فلوکستین بیش از میزان ۱۵۰۰ میلی‌گرم مصرف شود، معمولاً با توکسیسیته خفیفی همراه می‌باشد که در صورتی که، فرد دارای بیماری زمینه‌ای مغزی باشد، ممکن است موجب ایجاد تشنج، اختلالات شدید قلبی و حتی مرگ شود.

افراد آسیب پذیر به قرص فلوکستین

افرادی که در این بخش مقاله اشاره کرده ایم، برای مصرف فلوکستین حتما شرایط خود را با پزشک در میان بگذارند.

???? مشکلات جنسی

???? اختلال دوقطبی

???? سوء مصرف مواد مخدر

???? افکار خودکشی

???? تحت درمان الکتروشوک

???? صرع یا تشنج

???? دیابت

???? سیروز کبدی

???? مشکلات دفع ادرار

???? گلوکوم یا آب سیاه با زاویه باریک

عوارض قرص فلوکستین

برخی از عوارص جانبی و شایع داروی فلوکستین شامل حالت تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در خواب، از دست دادن اشتها، خستگی، عرق کردن بیش از حد، خمیازه کشیدن مکرر می‌باشد.

مصرف قرص فلوکستین در اغلب موارد دارای عوارض حاد و خطرناک نیست، اما عوارض نادر و خطرناک این دارو شامل تغییرات روحی و روانی غیر عادی یا شدید همچون پریشانی، احساس هیجان یا انرژی شدید، افکار خودکشی، کبود شدگی و خون‌ریزی آسان، ضعف ماهیچه‌ها و عضلات، لرزش، تغییر در توانایی جنسی و کاهش میل جنسی و کاهش وزن غیر معمول می‌باشد.

در برخی موارد نادر مصرف قرص فلوکستین باعث عوارضی شامل مشاهده خون در مدفوع، مدفوع تیره، استفراغ، ضربان قلب سریع و نامنظم، کمردرد، تشنج، مشکلات کلیه مثل تغییر در میزان ادرار، درد و تورم و قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین‌کمان در اطراف نور در شب و تاری دید می‌شود. در ادامه عوارض را نام برده ایم.

???? خشک شدن دهان

???? احساس اضطراب

???? گر گرفتگی

???? مشکل در خواب

???? اسهال

???? بی اشتهایی

???? حالت تهوع

???? عرق بیش از حد

???? تورم گلو و حفره بینی

???? احساس ضعف

???? خونریزی شدید و غیر طبیعی

???? سطح پایین سدیم

???? سندرم سروتونین

???? سندرم QT طولانی

???? افکار خودکشی

???? واکنش آلرژیک

???? کاهش شدید وزن

تداخلات دارویی با فلوکستین

تداخلات دارویی باعث کاهش و تضعیف عملکرد قرص فلوکستین می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود لیست تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

???? داروهایی که باعث از بین بردن آنزیم‌های کبدی می‌شود، مانند وینبلاستین

???? داروهای ضد آریتمی مثل پروپافنون و فلکاینید

???? داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای مانند دزپیرامین، وایمی پرامین

???? داروهایی که منجر به کبودی و خون‌ریزی می‌گردد، مانند داروهای ضد پلاکت از جمله کلوپیدوگرل

???? داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن

???? داروهای ضدلخته شدن خون مانند وارفاربن

???? بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز با فلوکستین کشنده است. داروهایی شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساجیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل‌سیپرومین

???? آسپرین

???? داروهای افزایش سروتونین شامل سیتالوپرام، پاروکستین، نوراپی‌نفرین

???? محصولات خواب آور شامل الکل، ماری‌جوانا، آنتی‌هیستامین‌ها، آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم، کدئین

موارد احتیاط قرص فلوکستین

هنگام مصرف قرص فلوکستین باید برخی از موارد را احتیاط کنید. که در این بخش مقاله به این موارد احتیاط اشاره کرده ایم.

❌ اگر داروی پیموزاید، تیوریدازین یا متیلن بلو مصرف می‌کنید؛ از مصرف قرص فلوکستین پرهیز کنید.

❌ اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده MAQ استفاده کرده اید؛ از مصرف فلوکستین پرهیز کنید.

❌ اغلب افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند؛ افکار خودکشی را تجربه کرده اند. به همین جهت نسبت به تغییرات خلقی هوشیار باشید.

❌ قرص فلوکستین توانایی مختل کردن قضاوت، تفکر و مهارت های حرکتی را دارد. به همین جهت در هنگام کار با ماشین آلات محتاط باشید.

❌ با مشاهده علائم جدید و یا بدتر شدن شرایط به پزشک مراجعه کنید.

❌ بدون مصرف پزشک این دارو را قطع نکنید.

❌ در صورت ایجاد علائمی مانند اضطراب، خلق و خو،  حملات پنیک، مشکلات خواب، بی قراری، تحریک پذیری، افکار خودکشی و بیش فعالی؛ دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

هشدارهای مصرف قرص‌فلوکسیتین

???? مصرف داروی فلوکستین باعث ایجاد خواب آلودگی می شود، سعی کنید در زمانی که این دارو را مصرف می‌کنید، از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند (همچون رانندگی) بپرهیزید.

???? مصرف الکل و ماری‌جوانا عوارض قرص فلوکستین را تشدید می‌کنند، بنابراین سعی کنید در زمان مصرف فلوکستین از خوردن الکل پرهیز کنید.

???? چنانچه قصد انجام برخی آزمایش‌ها شامل اسکن مغزی جهت بیماری پارکینسون را دارید، بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مصرف داروی فلوکستین ممکن است بر روی نتایج تاثیر بگذارد.

???? چنانچه مبتلا به دیابت هستید، مصرف داروی فلوکستین باعث تحت تاثیر قرار گرفتن میزان قند خون شما خواهد شد، بنابراین باید قند خون خود را به طور منظم بررسی نمایید و با پزشک در میان بگذارید.

???? مصرف داروی فلوکستین گاها و در موارد نادر باعث نعوظ طولانی یا دردناک در مردان می‌شود که در صورت مشاهده این مورد لازم است به سرعت به پزشک مراجعه کنید و مصرف این دارو را نیز قطع نمایید.

???? زنان باردار بایستی تنها در صورت ضرورت داروی فلوکستین را مصرف کنند، چراکه ممکن است به جنین آسیب برساند. با توجه به آمار نوزادانی که مادر در سه ماه آخر بارداری این دارو را مصرف کرده است دارای علائمی شامل مشکل در غذا خوردن و تنفس، تشنج، سفت شدن عضلات و گریه‌ی مداوم بوده اند.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که قرص فلوکستین چیست، چه عوارضی دارد و موارد احتیاط آن چیست. مصرف داروی مرتبط با اختلال روانی نگران کننده است و اگر با تجویز دارو نباشد؛ عوارض جدی به همراه خواهد داشت. در کنار دارو درمانی نیز، روان درمانی را ادامه دهید تا با شدت بالاتری به سوی بهبودی قدم بردارید. روانشناس و مشاورین متخصص می‌توانند به شما در این زمینه راهنمایی کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چنانچه بیمار فراموش کند، در زمان هایی که در نظر گرفته است، داروی فلوکستین را مصرف کند، چه باید کند؟

در صورتی که بیمار در زمان مشخص فراموش کند داروی فلوکسیتین را مصرف کند، بایستی در اولین زمان ممکن آن را مصرف نماید. اما در صورت که در زمان نزدیک به دوز بعدی هستید، نیازی به مصرف دوزی که فراموش کرده‌اید نیست.

منبع: قرص فلوکستین 10 و 20 برای چیست



:: برچسب‌ها: قرص فلوکستین 10 و 20 برای چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی امروزه در میان جوانان بسیار شایع شده است و در مواردی با نتایج خوبی نیز همراه است. اما به هر حال فضای مجازی دارای ملاحضاتی است که افراد باید در این مورد در نظر داشته باشند. مخصوصا ازدواج و برقراری ارتباط با دیگران که بسیار مهم است. با اینکه فضای مجازی بستری را برای ارتباط سریع تر و بهتر افراد فراهم می‌کند اما به هر حال باید با احتیاط رفتار کرده و به هر کسی نمی‌توان اعتماد کرد. افراد زمان زیادی را در این فضا سپری می‌کنند؛ به همین دلیل طبیعی است که با افراد دیگر آشنا شوند. اما باید در این مورد مواردی را رعایت کرده، برای شناخت طرف مقابل تنها نباید به این فضا اکتفا کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی

آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی

امروزه فضای مجازی تغییرات زیادی را در زندگی افراد ایجاد کرده است. آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی نیز یکی از فواید و شاید هم یکی از معایب این فضای محسوب می‌شود. اما به هر حال این موضوع اجتناب ناپذیر بوده و افراد معمولا چیزی را از خود به نمایش می‌گذارند که بهتر از شخصیت واقعی آنان است.

این فضا با زندگی عادی بسیار متفاوت بوده و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. آشنایی با فردی و حتی ازدواج با او نیاز به شناخت زیادی داشته که قطعا از طریق فضای مجازی حاصل نمی‌شود. البته حتی امروزه فضاهایی دقیقا با این هدف ایجاد شده که افراد دقیقا به قصد آشنایی و ازدواج وارد آنها می‌شوند.

علل آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی

اینکه چرا افراد فضای مجازی را برای آشنایی با یکدیگر و شروع رابطه انتخاب می‌کنند؛ به عوامل زیادی بستگی دارد. این فضا گزینه های زیادی را برای افراد فراهم می‌کند. اما به هر حال آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی پیامدها و معایبی نیز دارد.  این قسمت به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

????ارتباط راحت تر

طبیعی است که فضای مجازی امکان ارتباط را نسبت به گذشته برای ما راحت تر کرده است. افراد در مقایسه با گذشته می‌توانند مدت زمان بیشتری را با یکدیگر در ارتباط بوده و با یکدیگر صحبت کنند. در واقع گزینه های انتخابی زیاد بوده و افراد می‌توانند کسی را اشتراکات بیشتری با آنها دارند را انتخاب کنند. افراد در این شرایط تنها به یک تلفن همراه یا وسیله ارتباطی و یا اینترنت نیاز دارند.

????اعتماد به نفس بیشتر افراد

در فضای مجازی افراد می‌توانند مشکلات بیشتری را دور بزنند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. برای مثال افرادی که مشکلات جسمانی دارند می‌توانند آن را پنهان کرده و یا خود را زیباتر و بی نقص نشان دهند. همچنین در این فضا افراد می‌توانند بر محدودیت های خود غلبه کرده و تصویر بهتری را به دیگران نشان دهند.

????یافتن مشترکات راحت تر

یکی دیگر از مزایای آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی، یافتن راحت تر افرادی است که با ما اشتراکات بیشتری دارند. در واقع طبیعی است که افراد محتواهایی را به اشتراک بگذارند که با عقاید آنها یکسان است؛ به همین دلیل می‌توان این افراد را پیدا کرد و با آنها ارتباط گرفت. این موضوع می‌تواند تا حدی مفید بوده و منجر به پیدا کردن دوستان بیشتری شود. اما بازهم نباید سریعا به همه اعتماد کرد.

پیامدهای آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی

از طرفی باید معایب آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی را نیز در نظر گرفت. امروزه بسیاری از افراد در همین فضا مورد سواستفاده قرار می‌گیرند. براساس تحقیقات انجام شده، تقریبا 81 افراد در این فضا در مورد ویژگی های جسمانی و فیزیکی خود دروغ می‌گویند. از طرفی گاهی افراد کاملا با چیزی که به اشترک می‌گذارند و متفاوت بوده و با اینکار دیگران را فریب می‌دهند و یا سودجویی می‌کنند.

امکان سوبرداشت و سوتفاهم نیز در فضای مجازی بسیار زیاد است. در واقع در چنین فضاهایی افراد به طور دقیق نمی‌توانند متوجه منظور طرف مقابل خود شوند. به همین دلیل امکان ناراحتی و اذیت شدن افراد نیز هست. 

ازدواج از طریق فضای مجازی خوب یا بد؟

با این حال نمی‌توان در مورد آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی، به طور قطعی نظر داد. چرا که این به میزان شناخت و علاقه دو طرف بستگی دارد. افراد باید مزایا و معایب آن را در نظر گرفته و با توجه به این منظور تصمیم گیری کنند. اگر افراد قصد جدی در این مورد دارند باید با یکدیگر به صورت حضوری ملاقات کرده و زمان زیادی را با یکدیگر سپری کند.

از طرفی ملاک ها و شرایط خانوادگی خود را نیز در نظر گرفته و بر این اساس تصمیم گیری کنند. ماهیت این فضا برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است.حتی اگر به روش درستی استفاده شود می‌تواند عامل یادگیری شود. اما حتی اگر منجر به آشنایی و ازدواج دو نفر نیز گردد؛ بازهم سودمند است.

نکاتی که باید در مورد آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی در نظر بگیرید

نکاتی که باید در مورد آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی در نظر بگیرید؛ شامل موارد زیر می‌شود.

????کنترل احساسات

در مورد آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی، افراد باید در قدم اول احساسات خود را کنترل کرده و واقع بینانه به مسئله نگاه کنند. در واقع گول حرف ها یا عکس های طرف مقابل را نخورده و سریعا همه چیز را باور نکنند. بسیاری از افراد به همین دلیل صدمات زیادی از این فضا خورده اند.

????پرهیز از به اشتراک گذاشتن محتواهای کذب

همچنین بهتر است برای آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی، افراد از به اشتراک گذاشتن مطالب کذب و غیرواقعی در مورد خودشان پرهیز کنند. وقتی افراد از دیگران انتظار دارند که در این مورد صادقانه عمل کنند؛ خودشان نیز باید به این اصل پایبند باشند.

????کمک گرفتن از مشاور

همچنین افراد می‌توانند در مورد آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی، از یک مشاور نیز کمک بگیرند. در واقع روانشناس می‌تواند در این مورد دید واقع بینانه تری به افراد داده و نگاه افراد را نسبت به این موضوع تغییر دهد. روانشناس برای ازدواج، تصمیم قطعی نمی‌گیرد؛ اما به هر حال فرد را راهنمایی کرده در تصمیم فرد تاثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

هر روشی برای ازدواج، حتی آشنایی یا ازدواج از طریق فضای مجازی می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود. اما به هر حال بهتر است در این مورد افراد بسیار دقیق عمل کرده و عجله نکنند. همچنین بسیار امکان دارد که احساسات دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد که بازهم نتایج خوبی در پی نخواهد داشت. افراد باید قبل از هرگونه تصمیمی در این زمینه به خوبی فکر کرده و در قدم بعدی از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. صرف زمان و انرژی کافی در این مورد می‌تواند ریسک چنین ازدواجی را تا حدی کاهش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی



:: برچسب‌ها: آشنایی و ازدواج از طریق فضای مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رابطه مجازی یا رابطه حقیقی؟ ترجیح شما برای داشتن یک رابطه عاشقانه کدام است؟ برای انتخاب عشق و همسر از کدام روش اقدام می‌کنید؟ بسیاری از افراد در رابطه مجازی عاشق شده اند. و زندگی پایدار و خوش رنگی دارند. اما برخی افراد در رابطه مجازی فریب خورده و آسیب دیده اند. نظرات و عقاید متفاوتی در این زمینه وجود دارد. تعریف هر شخص از عشق طبق تجربیات به دست آمده‌اش است. در ادامه تعریفی از عشق، مزایا و معایب رابطه مجازی را توضیح داده‌ایم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

  برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی 

عشق چیست؟

عشق یک پدیده مقدس و با ارزش است. تعریف عشق از جنس تجربه است. و هر فرد عاشقی تعریف خاص خود را دارد. برخی عشق را حصار می‌دانند. برخی دیگر وابستگی می‌دانند. و حتی برخی افراد اعتقادی به عشق ندارند. عشق یعنی پذیرش بی قید و شرط. طبق نظر بسیاری از افراد عشق یک نعمت خاص است. که قسمت هر فردی نمی‌شود. معیارهای زیادی برای انتخاب عشق در افراد وجود دارد. گاهی افراد عاشق چهره، مادیات یا جایگاه اجتماعی یک نفر می‌شوند. اما عشق از نظر استرنبرگ ابعاد مختلفی دارد. 

ابعاد عشق از نظر استرنبرگ | رابطه مجازی

از نظر استرنبرگ عشق به 3 مولفه تقسیم می‌شود. او اعتقاد دارد کسی می‎تواند عاشق باشد که 3 مولفه زیر را داشته باشد.

صمیمیت: بُعد عاطفی عشق صمیمیت‌ است.صمیمیت یعنی احساسات نزدیک، خاص و مشترک. صمیمیت بین زوجین یک احساس دو طرفه است.

تعهد: تعهد و وفاداری یکی از بُعدهایی است که به روابط زوجین ثبات می‌بخشد.

شهوت: ابعاد هوس یا شهوت تنها مسائل جنسی را در بر نمی‌گیرد. بیان احساسات و ابراز علاقه نیز جزو این بُعد از نظریه استرنرگ می‌باشد.

عشق مجازی چیست؟

این روزها بیشتر افراد در جامعه در فضای مجازی به سر می‌برند. روابط خانوادگی، دوستانه و عاطفی در دایره ارتباطات مجازی قرار گرفته است. برنامه های مجازی دوست یابی نیز وجود دارد. برخی افراد برای داشتن عشق پایدار به دنبال راه اندازی این برنامه ها هستند. گاهی با استفاده از فضای مجازی افراد فرد مورد علاقه شان را پیدا می‌کنند . و از این طریق طعم عشق را می‌چشند. عشق در دنیای حقیقی به صورت پاک و روشن است اما در دنیای مجازی به رنگ خاکستری در می‌آید. رنگ خاکستری عشق مجازی به این منظور است که برخی مسائل برای شما روشن و سفید است، اما از دیگر مسائل زندگی فرد مورد علاقه تان اطلاع ندارید و برای شما تیره و تار است. به همین دلیل روابط مجازی را نمی‌توان خوب یا بد مطلق تلقی کرد.

در روابط مجازی درک و حس درستی از مکالم و رفتار طرف مقابل نداریم. عکس، متن و آواتار ارسال شده از طرف مقابل، ما را به درک درستی از رفتار و احساس واقعی نمی‌رساند. در فضای مجازی نمی‌توانیم با مشاهده ظاهر، چشم و حرکات بدن متوجه نوع رفتار بشویم.

ارتباطات مجازی مانند دوستی و روابط عاشقانه گاهی به جایگاه خوبی می‌رسد. بنابراین رابطه مجازی دلیل بر بد بودن به طور قطعی نیست.

مزایا عشق مجازی

اینترنت و فضای مجازی دایره ارتباط انسان ها را گسترش داده است. بسیاری از افراد به طور روزانه از فضای مجازی با درصد بیشتری از فضای حقیقی استفاده می‌کنند. در ادامه مزایا رابطه مجازی را توضیح داده‌ایم.

  • افزایش اعتماد به نفس: افرادی که لکنت، مشکل جسمی و … دارند با ارتباط مجازی مورد تمسخر قرار نمی‌گیرند.
  • بهتر و زیباتر در رابطه با ایده ها و افکارمان می‌نویسیم.
  • امکان تصحیح گفتارمان را داریم.
  • خود را بهتر و جذاب تر توضیح می‌دهیم.
  • فراهم شدن ارتباط با افرادی که امکان رابطه حضوری با آنها نداشته‌اید.

معایب عشق مجازی و رابطه مجازی

همانطور که مزایا عشق مجازی را گفتیم. شما را در جریان معایب عشق مجازی هم قرار می‌دهیم.

  • واقعیت برایمان پنهان است.
  • احساس واقعی صحبت ها را نمی‌دانیم.
  • به شناخت کاملی از فرد نمی‌رسیم.
  • احتمال برداشت نادرست از مکالمه بسیار بالا است.
  • احتمال فریب خوردن به شدت بالا است.
  • به راحتی افراد حقیقی جایگزین شما می‌شوند.
  • تعریف نادرست از خود و دروغگویی.
  • متعد نبودن
  • نبود صمیمیت
  • اعتماد کم
  • احتمال بروز مشکل بیشتر است.
  • برخی افراد در فضای مجازی چیزی که واقعا هستند شرح نمی‌دهند.
  • خود را به دروغ بزرگ می‌کنند.
  • در فضای مجازی افراد عشق را جدی نمی‌گیرند.
  • در روابط مجازی افراد از مکانیسم های دفاعی بیشتری استفاده می‌کنند.
  • کلیات رابطه مجازی و حقیقی

تمامی روابط حقیقی و مجازی خوبی ها و بدی هایی دارد. چند نمونه از تفاوت های رابطه حقیقی و رابطه مجازی را در ادامه توضیح داده ایم.

  1. در روابط حقیقی برای حل مشکلات با ملاقات و حضور پیدا کردن در کنارهم قابلیت از بین بردن سوءتفاهم ها را دارید. اما در روابط مجازی بیشتر دچار مشکل و سوءتفاهم می‌شوید.
  2. در روابط حقیقی با ارتباط درست شما به شناخت نسبتا کاملی از فرد مورد علاقه تان می‌رسید. اما در رابطه مجازی شما به شناخت کامل دست نمی‌یابید.
  3. در رابطه حقیقی شما با مشاهده نوع رفتار و احساسات فرد مورد علاقه تان رو به رو می‌شوید. اما در رابطه مجازی شما از نوع رفتار و احساسات فرد مورد علاقه‌تان بی‌خبر هستید.
  4. در رابطه حقیقی اعتماد و تعهد وجود دارد. اما در رابطه مجازی از گفتار و رفتار طرف مقابل اطمینان ندارید.

کلام آخر در مورد رابطه مجازی

شاید با مطالعه این مقاله به این نتیجه برسید که عشق مجازی مزایای زیادی ندارد. اما شما با اکتفا بر این موضوع که هدف شما از رابطه چیست و به دنبال چه چیزی هستید می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. برای داشتن یک انتخاب درست و منطقی که به شما آسیبی وارد نکند با مشاوره و روانشناس در ارتباط باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و غیر حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

  برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول رابطه مجازی

آیا عشق حقیقی بهتر است یا عشق مجازی؟

پاسخ کامل و دقیقی برای این سوال وجود ندارد. شما با توجه به هدف،انتخاب، آزمون و خطا وارد رابطه مور علاقه تان شوید.

برای داشتن یک رابطه مجازی موفق چه کارهایی باید انجام داد؟

به طور کل برای داشتن یک رابطه موفق تعهد، صمیمیت و صداقت ابزار مهمی است.

منبع: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی



:: برچسب‌ها: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رابطه مجازی یا رابطه حقیقی؟ ترجیح شما برای داشتن یک رابطه عاشقانه کدام است؟ برای انتخاب عشق و همسر از کدام روش اقدام می‌کنید؟ بسیاری از افراد در رابطه مجازی عاشق شده اند. و زندگی پایدار و خوش رنگی دارند. اما برخی افراد در رابطه مجازی فریب خورده و آسیب دیده اند. نظرات و عقاید متفاوتی در این زمینه وجود دارد. تعریف هر شخص از عشق طبق تجربیات به دست آمده‌اش است. در ادامه تعریفی از عشق، مزایا و معایب رابطه مجازی را توضیح داده‌ایم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

  برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی 

عشق چیست؟

عشق یک پدیده مقدس و با ارزش است. تعریف عشق از جنس تجربه است. و هر فرد عاشقی تعریف خاص خود را دارد. برخی عشق را حصار می‌دانند. برخی دیگر وابستگی می‌دانند. و حتی برخی افراد اعتقادی به عشق ندارند. عشق یعنی پذیرش بی قید و شرط. طبق نظر بسیاری از افراد عشق یک نعمت خاص است. که قسمت هر فردی نمی‌شود. معیارهای زیادی برای انتخاب عشق در افراد وجود دارد. گاهی افراد عاشق چهره، مادیات یا جایگاه اجتماعی یک نفر می‌شوند. اما عشق از نظر استرنبرگ ابعاد مختلفی دارد. 

ابعاد عشق از نظر استرنبرگ | رابطه مجازی

از نظر استرنبرگ عشق به 3 مولفه تقسیم می‌شود. او اعتقاد دارد کسی می‎تواند عاشق باشد که 3 مولفه زیر را داشته باشد.

صمیمیت: بُعد عاطفی عشق صمیمیت‌ است.صمیمیت یعنی احساسات نزدیک، خاص و مشترک. صمیمیت بین زوجین یک احساس دو طرفه است.

تعهد: تعهد و وفاداری یکی از بُعدهایی است که به روابط زوجین ثبات می‌بخشد.

شهوت: ابعاد هوس یا شهوت تنها مسائل جنسی را در بر نمی‌گیرد. بیان احساسات و ابراز علاقه نیز جزو این بُعد از نظریه استرنرگ می‌باشد.

عشق مجازی چیست؟

این روزها بیشتر افراد در جامعه در فضای مجازی به سر می‌برند. روابط خانوادگی، دوستانه و عاطفی در دایره ارتباطات مجازی قرار گرفته است. برنامه های مجازی دوست یابی نیز وجود دارد. برخی افراد برای داشتن عشق پایدار به دنبال راه اندازی این برنامه ها هستند. گاهی با استفاده از فضای مجازی افراد فرد مورد علاقه شان را پیدا می‌کنند . و از این طریق طعم عشق را می‌چشند. عشق در دنیای حقیقی به صورت پاک و روشن است اما در دنیای مجازی به رنگ خاکستری در می‌آید. رنگ خاکستری عشق مجازی به این منظور است که برخی مسائل برای شما روشن و سفید است، اما از دیگر مسائل زندگی فرد مورد علاقه تان اطلاع ندارید و برای شما تیره و تار است. به همین دلیل روابط مجازی را نمی‌توان خوب یا بد مطلق تلقی کرد.

در روابط مجازی درک و حس درستی از مکالم و رفتار طرف مقابل نداریم. عکس، متن و آواتار ارسال شده از طرف مقابل، ما را به درک درستی از رفتار و احساس واقعی نمی‌رساند. در فضای مجازی نمی‌توانیم با مشاهده ظاهر، چشم و حرکات بدن متوجه نوع رفتار بشویم.

ارتباطات مجازی مانند دوستی و روابط عاشقانه گاهی به جایگاه خوبی می‌رسد. بنابراین رابطه مجازی دلیل بر بد بودن به طور قطعی نیست.

مزایا عشق مجازی

اینترنت و فضای مجازی دایره ارتباط انسان ها را گسترش داده است. بسیاری از افراد به طور روزانه از فضای مجازی با درصد بیشتری از فضای حقیقی استفاده می‌کنند. در ادامه مزایا رابطه مجازی را توضیح داده‌ایم.

  • افزایش اعتماد به نفس: افرادی که لکنت، مشکل جسمی و … دارند با ارتباط مجازی مورد تمسخر قرار نمی‌گیرند.
  • بهتر و زیباتر در رابطه با ایده ها و افکارمان می‌نویسیم.
  • امکان تصحیح گفتارمان را داریم.
  • خود را بهتر و جذاب تر توضیح می‌دهیم.
  • فراهم شدن ارتباط با افرادی که امکان رابطه حضوری با آنها نداشته‌اید.

معایب عشق مجازی و رابطه مجازی

همانطور که مزایا عشق مجازی را گفتیم. شما را در جریان معایب عشق مجازی هم قرار می‌دهیم.

  • واقعیت برایمان پنهان است.
  • احساس واقعی صحبت ها را نمی‌دانیم.
  • به شناخت کاملی از فرد نمی‌رسیم.
  • احتمال برداشت نادرست از مکالمه بسیار بالا است.
  • احتمال فریب خوردن به شدت بالا است.
  • به راحتی افراد حقیقی جایگزین شما می‌شوند.
  • تعریف نادرست از خود و دروغگویی.
  • متعد نبودن
  • نبود صمیمیت
  • اعتماد کم
  • احتمال بروز مشکل بیشتر است.
  • برخی افراد در فضای مجازی چیزی که واقعا هستند شرح نمی‌دهند.
  • خود را به دروغ بزرگ می‌کنند.
  • در فضای مجازی افراد عشق را جدی نمی‌گیرند.
  • در روابط مجازی افراد از مکانیسم های دفاعی بیشتری استفاده می‌کنند.
  • کلیات رابطه مجازی و حقیقی

تمامی روابط حقیقی و مجازی خوبی ها و بدی هایی دارد. چند نمونه از تفاوت های رابطه حقیقی و رابطه مجازی را در ادامه توضیح داده ایم.

  1. در روابط حقیقی برای حل مشکلات با ملاقات و حضور پیدا کردن در کنارهم قابلیت از بین بردن سوءتفاهم ها را دارید. اما در روابط مجازی بیشتر دچار مشکل و سوءتفاهم می‌شوید.
  2. در روابط حقیقی با ارتباط درست شما به شناخت نسبتا کاملی از فرد مورد علاقه تان می‌رسید. اما در رابطه مجازی شما به شناخت کامل دست نمی‌یابید.
  3. در رابطه حقیقی شما با مشاهده نوع رفتار و احساسات فرد مورد علاقه تان رو به رو می‌شوید. اما در رابطه مجازی شما از نوع رفتار و احساسات فرد مورد علاقه‌تان بی‌خبر هستید.
  4. در رابطه حقیقی اعتماد و تعهد وجود دارد. اما در رابطه مجازی از گفتار و رفتار طرف مقابل اطمینان ندارید.

کلام آخر در مورد رابطه مجازی

شاید با مطالعه این مقاله به این نتیجه برسید که عشق مجازی مزایای زیادی ندارد. اما شما با اکتفا بر این موضوع که هدف شما از رابطه چیست و به دنبال چه چیزی هستید می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. برای داشتن یک انتخاب درست و منطقی که به شما آسیبی وارد نکند با مشاوره و روانشناس در ارتباط باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و غیر حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

  برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مجازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول رابطه مجازی

آیا عشق حقیقی بهتر است یا عشق مجازی؟

پاسخ کامل و دقیقی برای این سوال وجود ندارد. شما با توجه به هدف،انتخاب، آزمون و خطا وارد رابطه مور علاقه تان شوید.

برای داشتن یک رابطه مجازی موفق چه کارهایی باید انجام داد؟

به طور کل برای داشتن یک رابطه موفق تعهد، صمیمیت و صداقت ابزار مهمی است.

منبع: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی



:: برچسب‌ها: رابطه مجازی | مزایا و معایب عاشق شدن مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سکس چت یا چت جنسی یکی از انواع رابطه هاست که از طریق تلفن یا ابزارهای ارتباطی انجام می‌شود. امروزه به دلیل دسترسی راحت تر به اینترنت و فضای مجازی یا تکنولوژی این نوع از رابطه جنسی شیوع زیادی یافته است. سکس چت در ایران جرم می‌باشد و علاوه بر آن تاثیرات منفی زیادی روی سلامت جنسی افراد دارد. 

سکس چت به مرور زمان و با تکرار، تبدیل به عادت می‌شود. و زمانی که شدت این اعمال افزایش یابد؛ فرد دچار اعتیاد می‌شود. اما با کمک روانشناس می‌توان این رفتار را کنترل کرد. توصیه می‌کنیم اگر شما هم به چنین رفتاری اعتیاد پیدا کرده اید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکس چت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: سکس چت | 2 راهکار رهایی از چت جنسی

سکس چت چیست؟

در سکس چت افراد با تلفن همراه یا لپ تاپ خود به تماس تلفنی یا ویدئویی با شریک خود یا یک غریبه می‌پردازند و نیاز جنسی خود را بر طرف می‌کنند. چت جنسی به دلیل فاصله جغرافیایی یا صرفا رفع یک فانتزی جنسی انجام می‌گیرد. اگر رابطه جنسی تلفنی با توافق دو طرف انجام شود؛ یک اختلال محسوب نمی‌شود. اما گاهی پیش می‌آید که یک نفر ما رو مجبور به انجام چنین کاری می‌کند. سواستفاده از تصاویر یا ویدئو ها در چنین شرایطی اتفاق می‌افتد. در این مقاله تمامی جوانب سکس چت را بررسی کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علل تمایل به سکس چت

برای همه پیش می‌آید که مدتی از شریک خود دور باشند. در چنین شرایطی افراد راه های مختلفی را برای ارضای نیاز جنسی خود امتحان می‌کنند. البته هنوز علت دقیقی برای ایجاد این تمایل در افراد وجود ندارد اما دلایل زیادی در آن موثر هستند. که در این بخش مقاله راجع به این دلایل توضیح داده ایم.

???? فاصله جغرافیایی

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ دوری از شریک جنسی یکی از اصلی ترین دلایل علاقه به سکس تلفنی است. به عنوان مثال در زمان کرونا که همه در قرنطینه بودند یا به دلیل عدم اطلاعات از چگونگی انتقال این ویروس رابطه جنسی نداشتند؛ بسیاری از افراد به رابطه جنسی تلفنی روی آوردند. و سکس چت را راهی برای رفع نیاز جنسی انتخاب می‌کردند.

???? عدم اعتماد به نفس | سکس چت

شاید بتوان گفت مهم ترین دلیل انجام سکس چت، عدم اعتماد به نفس است. در چنین شرایطی افراد به دلیل عدم تمایل به سکس حضوری یا احساس شرم از بدن یا عملکرد جنسی خود از دیگران درخواست انواع دیگری از رابطه جنسی را دارند. بسیاری از پسران یا دختران به دلیل باورهای اشتباهی که در مورد رابطه جنسی و بکارت وجود دارد برای ارضای نیاز خود دست به انجام این کار می‌زنند.

???? اختلالات جنسی یا روانی

معمولا در این مورد یک طرف، راضی به انجام سکس چت نیست. به دلیل تهدید یا فشار، تن به این نوع ارتباط و سکس تلفنی می‌دهد. به عنوان مثال در اختلال تماشاگری جنسی افراد فقط از طریق تماشای تصاویر یا ویدئو های جنسی ارگاسم را تجربه می‌کنند. این رفتار بعد از مدتی چرخه جنسی افراد را تغییر می‌دهد که با روش های دیگر نمی‌توانند برانگیختگی جنسی را تجربه کنند.

???? ایجاد تنوع در رابطه | سکس چت

گاهی ایجاد تنوع در رابطه دلیل بر سکس چت است. برای بعضی از افراد رابطه جنسی از طریق تماس یا در چت، فقط در حد یک فانتزی جنسی است. به دلیل یکنواخت شدن فرایند رابطه، آنها مایل اند روش های جدیدی را امتحان کنند. البته بهتر است این فانتزی را با شریک خود انجام دهند تا این رفتار دلیلی بر خیانت نشود.

معایب و مزایای سکس تلفنی

اگر مدتی است که فقط از طریق وسایل ارتباطی رابطه جنسی داشته اید یا ارگاسم را تجربه کرده اید؛ احتمالا شما به سکس تلفنی اعتیاد پیدا کرده اید. چرخه ی جنسی شما دچار تغییراتی شده است و یا در روابط با مشکلاتی روبرو شده اید. در این بخش مقاله راجع به معایب و مزایای سکس چت صحبت کرده ایم.

???? سو استفاده در چت جنسی | معایب

اگر شما با شخصی غیر از شریک خود در مسیر سکس چت هستید؛ باید بدانید که ممکن است از اطلاعات شما سو استفاده شود. اگر شخصی شما را مجبور به انجام این کار کرد به صورت واضح و صریح پاسخ نه بدهید. و خود را از بند این مشکل آزاد سازید. 

???? اعتیاد به پورن | معایب

تکرار عمل سکس چت، موجب اعتیاد می‌شود. این دسته از افراد به دلیل اینکه به ارگاسم فقط از طریق مشاهده و روش دیداری، عادت کرده اند؛ احتمالا به تماشای پورن نیز اعتیاد پیدا خواهند کرد. اعتیاد به پورن نیز یکی از اختلالات جنسی محسوب می‌شود که فرد باید به دنبال درمان آن باشد. 

???? مزایا | حفظ رابطه

از مزایای سکس چت می‌توان به حفظ رابطه حتی در شرایط غیر عادی، اشاره کرد. برای مثال شخصی که برای مدت زیادی مجبور به دوری از همسر خود است؛ از این طریق می‌تواند لذت جنسی را با همسر خود تجربه کند. رابطه جنسی تلفنی نیز شرایطی دارد که دو طرف ملزم به رعایت آن هستند. نشان دادن لذت به همسر، دو طرفه بودن لذت، عدم حضور شخص سوم در حین تماس و … از قوانین رابطه جنسی تلفنی است.

در سکس تلفنی چگونه باید رفتار کرد؟

اگر به هر دلیلی به انجام سکس چت تمایل پیدا کردید؛ فراموش نکنید که قوانین آن را رعایت کنید. و به حقوق شریک خود نیز احترام بگذارید. در شرایطی امن و ساکت به انجام این کار بپردازید. لذت خود را به شریک خود نشان دهید و بعد از ارگاسم بلافاصله تماس را قطع نکنید. قبل از انجام این کار به خوبی به آن فکر کنید. با شریک خود در مورد چت جنسی صحبت کنید و نظر او را نیز بخواهید. قبل یا بعد از رابطه صحبت با یک سکس تراپیست، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

راهکار های دوری از چت جنسی

اگر حس کردید که این رفتار در شما، تبدیل به عادت شده است یا در زندگی شخصی و اجتماعی شما خلل ایجاد کرده است؛ با کمک یک مشاور و انجام تمریناتی، این عادت را از بین ببرید. در این بخش مقاله روش ها و راهکارهای دوری از سکس چت را توضیح داده ایم.

✨ جانشینی | سکس چت

این روش در روانشناسی بسیار پرکاربرد است. روش جانشینی عادت مفیدی را جایگزین عادتی مضر می‌کند. هر زمان تمایل به سکس چت در شما ایجاد شد، خود را سرگرم کار دیگری کنید. ورزش، آشپزی، خوراکی خوردن و … فعالیت هایی هستند که شما را از انجام این رفتار؛ باز می‌دارند.

✨ روان درمانی | سکس چت

در جریان مشاوره با یک روانشناس در ابتدا علل شکل گیری این رفتار در شما مشخص می‌شود و در قدم بعد باتوجه به مشکل، راه های درمانی آغاز می‌شوند. فرایند روان درمانی نیاز به زمان و صبر دارد. و برای کاهش سکس چت، باید صبر و حوصله به خرج دهید و روند  درمانی را قطع نکنید.

سخن پایانی

اگر فانتزی انجام سکس چت را دارید یا این کار را قبلا انجام داده اید؛ از قضاوت شدن نترسید. با شریک خود صادق باشید و قبل از اقدام به هر کاری در مورد آن اطلاعات کسب کنید. در صورت دریافت چنین درخواستی قبل از بروز خشم یا ناراحتی؛ در مورد آن صحبت کنید. برچسب زدن یا پیش داوری احساسات منفی فرد را بیشتر می‌کند اما مراجعه به یک روانشناس در این موقعیت بهترین گزینه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکس چت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا چت جنسی یک اختلال جنسی محسوب می‌شود؟

اگر فقط یک فانتزی باشد و دو طرف از چنین رابطه ای کاملا راضی باشند؛ اختلال محسوب نمی‌شود. اما اگر با سوء استفاده یا اعتیاد به این موضوع همراه شود؛ نیاز به درمان است.

آیا تمایل به چت جنسی را می‌توان از بین برد؟

بله با روش هایی مانند روان درمانی و تمرین های مختلف، قابل کنترل است.

منبع: سکس چت | 2 راهکار رهایی از چت جنسی



:: برچسب‌ها: سکس چت | 2 راهکار رهایی از چت جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خشم و افسردگی به دو صورت خود را نشان می‌دهد. در نوع اول بی قراری و خشم به صورت آشکار خود را نشان می‌دهد، به طوری که بیمار افسرده با هر تلنگری پرخاشگری کرده و با الفاظ و رفتار زشت به دیگران ناراحتی‌اش را ابراز می‌کند، در نوع دوم افسردگی ناشی از خشم، فرد ترجیح می‌دهد که خشم خود را سرکوب کرده و آن را درونی کند. هر دو حالت منجر به شکل گیری سیکل معیوبی می‌شود که دیگران را در ارتباط با بیمار مستاصل می‌کند. برای درمان این وضعیت رویکردهای مختلف روش‌های موثری ارائه کرده‌اند که هر کدام را در ادامه شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم و افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند

خشم و افسردگی | آشنایی با رویکردهای مختلف در سبب شناسی افسردگی

در تبیین اختلال خشم و افسردگی و توضیح علل آن متخصصان از رویکردهای مختلفی بهره می گیرند. هرکدام از این رویکردها از زاویه دید خاصی به مسئله افسردگی می پردازند. برای مثال در رویکرد شناختی رفتاری روانشناسان همواره بر این موضوع تاکید می کنند که افکار ما زیربنای تمامی احساسات و رفتارهایمان  هستند. در نتیجه برای بهبود خلق افسرده پیش از هرچیز باید افکار افسرده ساز را پیدا کرد. از جمله افکاری که تاثیر بسزایی در پیدایش و تداوم افسردگی دارند می‌توان به فاجعه سازی از رویدادهای منفی، نسبت دادن شکست‌ها به درون و موفقیت‌ها به بیرون و اعتقاد به عدم توانایی کافی برای انجام دادن تکالیف اشاره کرد.

در این میان روانکاوان تبیین متفاوتی از اختلال افسردگی دارند. آن‌ها بیش از هرچیز تلاش می‌کنند این مشکل را به واسطه مکانیسم‌های دفاعی شرح دهند. از دید آن‌ها سرکوب یا همان فروخوردن خشم، درونی سازی و برگرداندن آن به خود از جمله فرایندهای اصلی بروز اختلال افسردگی در میان مبتلایان است. 

تاثیر سرکوب خشم در بروز اختلال‌افسردگی

در نظریه روان کاوی به مقوله خشم و افسردگی بیش از هر رویکرد دیگری پرداخته شده است. بر اساس این نظریه روانکاوان معتقدند که مبتلایان به افسردگی بیش از سایرین دست خوش هیجان خشم می‌شوند. با این حال از آن جایی که روش‌های ابراز سالم این هیجان را نمی‌دانند آن را سرکوب کرده و یا به عبارت دیگر آن را فرو می‌خورند.

از آنجایی که خشم هیجان بسیار نیرومندی است و انرژی آن با سرکوب کردن از بین نمی‌رود، این انرژی به درون فرد باز می‌گردد. به این ترتیب کسی که نمی‌تواند به طور سالم از دیگران انتقاد کند دچار خودسرزنش گری مفرط می‌شود و دائما عملکرد خود را زیر سوال می‌برد. همین امر پیامدهایی نظیر کاهش اعتماد به نفس، عدم اطمینان به توانمندی‌ها، احساس گناه و سایر علائم افسردگی را در پی خواهد داشت.

علل ناتوانی در ابراز خشم

علل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند به شیوه ای سالم خشم خود را ابراز کنند. برای مثال بزرگ شدن در خانواده‌ای که هرگونه ابراز هیجانی را به شدت سرکوب می‌کرده، تجربه تنبیه شدید به خاطر بروز ناراحتی یا عصبانیت، ترس از ناتوانی در کنترل اوضاع پس از ابراز خشم، عدم آشنایی با رفتار جرات مندانه و ناتوانی در تشخیص پرخاشگری از ابراز خشم به روش صحیح از جمله رایج‌ترین دلایلی است که به خشم و افسردگی بروز مشکلات روانشناختی نظیر اضطراب می‌انجامد.

خشم و افسردگی | چگونگی پیشگیری از بروز افسردگی

افسردگی‌ اساسی یکی از انواع اختلال‌های روانپزشکی است که منشا زیستی، ژنتیکی، محیطی و روانشناختی مختلفی دارد. در حقیقت بروز و شدت افسردگی به نحوه تعامل این فاکتورها با یکدیگر بستگی دارد. در همین راستا با کنترل برخی عوامل محیطی و روانی می‌توان از ابتلا یا شدت یافتن اختلال افسردگی پیشگیری کرد. براساس توصیه روانشناسان مبتنی بر رویکرد روانکاوی، می‌توان گفت اگر بتوانید هیجان خشم و افسردگی را در وجود خود بپذیرید و از مجرای سالمی آن را ابراز نمایید سرکوب و برگرداندن آن به درون اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه تا حد زیادی از بروز اختلال افسردگی پیشگیری خواهد شد. 

در نتیجه اولین قدم برای پیشگیری از افسردگی این است که بپذیرید خشم یکی از هیجانات اصلی در انسان است و همه آدم ها به طور طبیعی آن را تجربه می‌کنند. به خودتان یادآور شوید که احساس خشم در درون‌تان به نوبه خود امری منفی نیست، بلکه تبدیل شدن آن به پرخاشگری و بدرفتاری است که به کنترل و مدیریت نیاز دارد. در نتیجه باید اصول جرات مندی را یاد بگیرید و تمرین کنید که وقتی عصبانی می‌شوید، چه واکنش‌های سالمی را از خود نشان دهید. اگر در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو هستید، مراجعه به روانشناس ضروری است.

انواع مختلف خشم و افسردگی

در برخی موارد یکی از چهره های افسردگی خشم است و در واقع افراد اندوه و ناراحتی خود را به شکل خشم ابراز می‌کنند. بسیاری خشم و افسردگی خود را سرکوب و پنهان کرده و در مواردی دیگر آن را بروز می‌دهند. در این قسمت به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

????خشم و افسردگی درونی

طبیعی است که برخی از افراد هیجانات خود را به دلایل مختلفی بروز نداده و یا پنهان می‌کنند. حتی گاهی اصلا روش درست ابراز آن را نمی‌دانند. به همین دلیل مشکلات زیادی را در این شرایط تجربه می‌کنند. در واقع چنین افرادی نمی‌توانند واکنش های درستی داشته باشند و همواره خود را اذیت می‌کنند. برای آنها صحبت کردن و بیان کردن احساسات شان بسیار دشوار است. 

????خشم و افسردگی ابراز شده

اما در مقابل گروهی دیگر، خشم و افسردگی خود را به شکل بسیار شدید و افراطی بروز می‌دهند. در واقع آنها بسیار تحریک پذیر بوده و حتی با کوچک ترین مسائلی هم برون ریزی دارند. این افراد کنترل زیادی بر احساسات خود نداشته و یا نمی‌توانند به روش درستی آنها را ابراز کنند. هوش هیجانی در چنین افرادی بسیار پایین بوده و احتمال اینکه به دیگران آسیب بزنند نیز زیاد است.

برخی از نشانه های خشم و افسردگی همزمان شده

وقتی خشم و افسردگی با یکدیگر همزمان می‌شوند؛ فرد نشانه های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. در واقع اطرافیان با وجود این علائم می‌توانند متوجه وجود خشم و افسردگی در وجود چنین فردی شوند. برخی از این نشانه ها شاما موارد زیر می‌شوند.

ناپایداری خلق و خو در مدت زمان کوتاه

خودسرزنشی و انتقاد کردن از خود به صورت مداوم

حساسیت و تحریک پذیری

رفتارهای افراطی و پرخاشگرانه

فاجعه سازی و واکنش های انفجاری

آزار دادن دیگران به صورت کلامی

درمان خشم و افسردگی

روش های مختلفی برای درمان خشم و افسردگی همزمان شده وجود دارد. با اینکه بهتر است به هریک از آنها به صورت جداگانه پرداخته شود و درمان شوند؛ اما برخی از روش های مشترکی نیز وجود دارند که بر هر دوی این دو مورد موثر هستند. در این مورد افراد حتما باید از یک متخصص کمک بگیرند.

✅روان درمانی

در شرایطی که افراد در حال تجربه کردن خشم و افسردگی هستند؛ باید از یک روانشناس کمک گرفته و از روش های روانشناختی استفاده کنند. برای تشخصی و سنجش میزان افسردگی و خشم، روش های متفاوتی وجود دارد که در بیشتر موارد درمانگر بعد از بررسی تاریخچه زندگی شخصی فرد، با استفاده از آزمون های روانشناختی، درمان را آغاز می‌کند.

✅دارو درمانی

در برخی شرایط خشم و افسردگی که فرد تجربه می‌کند بسیار شدید بوده و زندگی فرد را مختل کرده است. در چنین شرایطی افراد باید در کنار روش های روانشناختی از دارو درمانی نیز استفاده کنند. اما استفاده از داروها، نیاز به تجویز متخصص داشته و نمی‌توان در این مورد به صورت خودسرانه عمل کرد.

✅اصلاح سبک زندگی

در کنار روش هایی که در بالا ذکر شد؛ افراد برای درمان خشم و افسردگی، باید سبک زندگی شخصی خود را نیز تغییر داده و خودشان هم در این زمینه تلاش کنند. تغذیه مناسب، ورزش، معاشرت کردن با دیگران و… همگی در کنترل این موضوع، تاثیر زیادی دارند.

پیامدهای ناشی از خشم و افسردگی

فراموش نکنید که اگر خشم و افسردگی برای مدت زمان طولانی ادامه یابند؛ افراد را دچار مشکلات زیادی از لحاظ روانی و جسمانی می‌کنند. در چنین شرایطی زندگی شخصی و اجتماعی افراد مختل شده و آنها نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. آنها احتمالا به دیگران و حتی به خودشان آسیب های زیادی زده و همچنین شرایط نامساعدی را برای خود ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی کمکی از دیگران نیز ساخته نیست. به همین دلیل شناسایی این موضوع و همچنین پیگیری به موقع آن بسیار موثر است.

سخن پایانی

خشم و افسردگی همپوشانی زیادی با یکدیگر داشته و به طور کلی نشانه های مشابه زیادی دارند. در بیشتر موارد افراد قادر به تشخیص ناراحتی و یا عصبانیت در خود نیستند. این موضوع از مسائل مختلفی نشات می‌گیرد. اما به هر حال هر دوی آنها آسیب زا بوده و باعث بروز پیامدهای زیادی برای افراد می‌گردند. مخصوصا اگر برای مدت زمان طولانی ادامه یابند. بهتر است افراد در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم و افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

من هنگام عصبانیت نمی توانم به درستی با فرد مقابل حرف بزنم و همه چیز را در خودم می ریزم همین مسئله باعث انزوا و افسردگی من شده چگونه می توانم این عادت را تغییر بدهم؟

مراجعه به روانشناس یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید. روانشناس با ارائه آموزش‌هایی نظیر کنترل خشم و یاد دادن مهارت جرات ورزی می‌تواند به شما کمک کند تا بر این مشکل خود غلبه کرده و افسردگی‌تان را نیز بهبود ببخشید.

منبع: خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند



:: برچسب‌ها: خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()