نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص کاربامازپین در گروهی از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد که با کاهش فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز کار می‌کند. این ماده با کاهش تکانه‌های عصبی که باعث تشنج و درد عصبی می‌شوند (مانند نورالژی عصب سه قلو) کار می‌کند. کاربامازپین همچنین برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می‌شود. مصرف این دارو مانند سایر داروها دارای عوارضی است که متخصص به دلیل ارجحیت فواید آن توصیه به مصرف کرده است.

بنابراین در صورت بروز عوارض جانبی حتما به متخصص اطلاع داده تا در صورت لزوم داروی جایگزین تجویز کند. هنگام مصرف قرص کاربامازپین به تداخلات دارویی نیز توجه نمایید و هرگز خودسرانه شروع به مصرف و یا قطع مصرف ننمایید. در ادامه دوزهای مصرفی، عوارض و روش های جایگزین این قرص را آورده‌ایم. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاربامازپین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: قرص کاربامازپین چیست

معرفی قرص کاربامازپین و مکانیسم اثر

قرص کاربامازپین در دسته داروهای ضدتشنج قرار دارد که برای درمان صرع، دردهای نوروپاتی و اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. از این دارو به همراه سایر داروها برای کاهش نشانه‌های اختلال اسکیزوفرنی نیز استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر کاربامازپین در دوره‌های شیدایی و یا همزمانی افسردگی با مانیا، متوقف کردن تشنج جزئی، تشنج تونیک و مختلط به کار می‌رود.

کاربامازپین با مهار کانال سدیمی باعث افزایش سطح سدیم و آزاد شدن سروتونین می‌شود، همچنین هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد. 

داروهای ضدتشنج مانند قرص کاربامازپین می توانند باعث افزایش وزن و هم چنین افزایش اشتها شوند. تقریباً یک پنجم بیماران در حین درمان افزایش وزن به دست می آورند. این می تواند به دلیل احتباس مایعات یا کاهش میزان متابولیسم ناشی از کم کاری تیروئید باشد.

زیرا کاربامازپین به طور قابل توجهی سطح هورمون تیروئید محیطی را کاهش می دهد. هورمون تیروئید آستانه تشنج را در انسان کاهش می دهد و می تواند باعث تشنج در بیماران مبتلا به بیماری صرع شود. درمان تیروکسین برای کم کاری تیروئید نیز نشان داده است که در موارد خاص باعث تشنج می شود.

عوارض جانبی کاربامازپین

هر دارویی دارای عوارض جانبی است که قبل از مصرف نسبت به آن‌ها هشدار داده می‌شود، اما با شدید شدن این عوارض گاه نیاز به قطع و یا جایگزینی دارو وجود دارد، بنابراین حتما باید نسبت به عوارض قرص کاربامازپین آگاهی داشته باشید. شایع‌ترین عوارض جانبی قرص کاربامازپین عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات در راه رفتن و هماهنگی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سایر عوارض جانبی؛ خارش، اختلال گفتاری، آمبلیوپی و خشکی دهان

به طور خاص، استفاده از روش های درمانی که باعث اختلال در عملکرد شناختی می شوند با 20٪ خطر آلزایمر بیشتر و 60٪ خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد. یکی از بیشترین داروهای مورد استفاده با اثرات شناخته شده کاربامازپین است.

عوارض جانبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند. پس از سازگاری بدن با دارو، این عوارض جانبی احتمالا از بین می‌روند. همچنین، متخصص مراقبت‌های بهداشتی و مشاور شما می‌تواند در مورد راه‌های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما کمک کند.

نحوه و طریقه مصرف قرص کاربامازپین

قبل از شروع استفاده از کاربامازپین و هر بار استفاده مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی داشتید، می توانید با متخصصان ذهن نو در ارتباط باشید و طریقه مصرف متناسب با اختلال فعلی خود را دریافت نمایید.

????مصرف نمونه های مختلف

طبق دستور پزشک قرص کاربامازپین را از طریق دهان و همراه غذا مصرف کنید تا اثرات ناخواسته (به عنوان مثال ، ناراحتی معده ، حالت تهوع ، استفراغ) کاهش یابد. اگر از قرص‌های جویدنی استفاده می کنید، قرص را قبل از بلعیدن کاملاً بجوید. اگر از فرم تعلیق کاربامازپین استفاده می کنید، بطری را قبل از هر دوز به خوبی تکان دهید. دوز را با استفاده از دستگاه مخصوص یا قاشق اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب دریافت نکنید.

????دوز مصرفی

دوز مصرفی بر اساس شرایط بالین و پاسخ به درمان است. در کودکان دوز بر اساس وزن آنها است. برای کاهش خطر عوارض جانبی قرص کاربامازپین، پزشک ممکن است بخواهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک‌تان را به دقت دنبال کنید.

پیشنهاد می‌شود برای تاثیر مطلوب دارو در دوره مصرف حتما با متخصص روان درمانگر در ارتباط باشید و از مشاوره‌های او استفاده نمایید؛ زیرا متخصص با توجه به کاهش یا افزایش علائم بالینی ممکن است نسبت به تغییر دوز دارو و یا قطع و جایگزین کردن دارو اقدام نماید.

????احتیاط های لازم

در هنگام استفاده از قرص کاربامازپین از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز گفته باشد که این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت با این دارو احتمال عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. از درمانگر خود برای جزئیات بیشتر سوال کنید.

تکمیل دوره درمان

دوره درمان این دارو را کامل کنید تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرید. برای کمک به نتیجه بهتر، هر روز آن را در ساعتی مشخص مصرف کنید. مصرف این دارو را تا زمانی که متخصص مشخص کرده ادامه دهید حتی اگر احساس بهبودی دارید.

بدون مشورت با پزشک مصرف قرص کاربامازپین را قطع نکنید. بعضی از شرایط (مانند تشنج) ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شود. شاید لازم باشد دوز مصرف‌تان به تدریج کاهش یابد، پس هرگز به یکباره قطع نکنید.

توجه: در صورت بهتر نشدن وضعیت یا بدتر شدن آن هنگام مصرف کاربامازپین، حتما با یک متخصص روانشناس مشاوره داشته باشید.

خطرات مصرف قرص کاربامازپین

واکنش‌های پوستی جدی و بعضا کشنده (از جمله سندرم استیونز-جانسون و نکرولیز اپیدرمی سمی) به خصوص در بیمارانی که نوع آللی ارثی آن ها HLA-B * 1502 دارد، گزارش شده است. قبل از دریافت کاربامازپین، از نظر ژنتیکی بیماران را در معرض آزمایش قرار می‌دهند.

بیمارانی که آلل مثبت دارند، کاربامازپین را تجویز نمی‌کنند مگر اینکه سود آن به وضوح بیشتر از خطر آن باشد. اگر مشکوک به این هستید که واکنش پوستی جدی دارید، مصرف را قطع کنید و سریع به متخصص اطلاع دهید. کم خونی آپلاستیک و آگرانولوسیتوز نیز در بین عوارض این دارو گزارش شده است. آزمایش هماتولوژیک قبل از آزمایش را انجام دهید و به طور دوره ای CBC را کنترل کنید.

روش قطع قرص کاربامازپین

همانطور که گفته شد، بدون نظر متخصص هرگز دوز دارو را تغییر ندهید. برای قطع مصرف گاه به صورت ناگهانی و گاه به صورت تدریجی باید اقدام شود. تشخیص طریقه قطع کاربامازپین بر عهده متخصص است. قطع ناگهانی می‌تواند منجر به تشنج و تشدید نشانه‌های مانیا شود، افت ناگهانی اثر دارو گاه خطر مرگ را هم در پی دارد، بنابران حتما از نظر متخصص در مورد قطع دارو استفاده نمایید.

تداخلات دارویی قرص کاربامازپین

مصرف همزمان قرص کاربامازپین با داروهای دیگر احتمال بروز برخی از عوارض و پیامدها را چند برابر می‌کند. در واقع در صورت مصرف داروهای مختلف، بهتر است در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروهایی که با این قرص تداخل دارویی دارند؛ شامل آنتی هیستامین ها، ضدقارچ های آزول، ریفامایسین ها، برخی از مسدودکننده های کانال کلسیم، مهارکننده های MAO، داروهای خواب آور و ضداضطراب ها، آنتی بیوتیک های ماکرولید و… می‌شوند.

شرایط نگهداری قرص کاربامازپین

همچنین بهتر است قرص کاربامازپین را به دلیل اینکه داروی خطرناکی محسوب می‌شود را دور از دسترس کودکان نگه داشته و هم نوع قرص، شربت و شیاف آن را در جای خشک و خنک نگه داری کنید. بهتر است این دارو را از گرما و تابش مستقیم نور، دور نگه داشته شود.

نشانه های اوردوز با قرص کاربامازپین

از آنجایی که قرص کاربامازپین، عوارض جانبی مختلفی ایجاد می‌کند؛ احتمال اوردوز با آن نیز وجود دارد. وقتی افراد مقدار زیادی از این دارو را در مدت زمان کوتاه مصرف می‌کنند و یا دوز مصرفی خود را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهند؛ علائم زیر را بروز می‌دهند.

مشکلات تنفسی

دردهای عضلانی

کاهش هوشیاری

از دست دادن کنترل بر روی حرکات

بالارفتن ضربان قلب

درد در ناحیه معده

خواب آلودگی

احساس سرگیجه

کند شدن تنفس

سخن پایانی

به طور کلی در مورد مصرف قرص های اعصاب و روان باید بسیار با دقت عمل کرد. مصرف این دارو ها به صورت خودسرانه و همچنین قطع مصرف آنها عوارض زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع با اینکار نه تنها مشکل فرد برطرف نمی‌شود؛ بلکه دچار پیامدهای بدتری نیز می‌گردد. به همین دلیل بهتر است افراد قبل از هر چیز در مورد مصرف قرص کاربامازپین با متخصص مشورت کرده و همچنین از روش های درمانی دیگر نیز استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاربامازپین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا کاربامازپین مسکن است؟

کاربامازپین به طور کلی تسکین درد بهتری نسبت به داروهای دیگر در مقایسه ای که شامل چندین مورد مختلف درد مزمن نوروپاتیک ( نورالژی سه قلو، نوروپاتی دیابتی دردناک، نورالژی پس از حاملگی و درد پس از سکته مغزی مرکزی) بود، ارائه می دهد.

آیا می توانید با کاربامازپین رانندگی کنید؟

در رانندگی، کار با ماشین آلات یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. اگر هرکدام از این مشکلات را دارید یا دچار تشنج هستید، از این فعالیت ها خودداری کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

آیا می توانید ویتامین D را با کاربامازپین مصرف کنید؟

مکمل های ویتامین D باید برای بیماران در معرض خطر در نظر گرفته شود، این مورد شامل کسانی است که تحت درمان طولانی مدت با داروهایی مانند کاربامازپین هستند.

منبع: قرص کاربامازپین چیست



:: برچسب‌ها: قرص کاربامازپین چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی کودکان قم در مراکز و کلینیک های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چرا که هر کودکی با توانمندی‌ های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی این استعداد کشف و هدایت شود؛ احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در قم زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. \

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان قم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان قم

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌ های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا از معلولیت رنج می‌برند؛ در صورت قرار گیری در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. برای اینکه راحت‌ تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پارا المپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌ های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. ما در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان قم صحبت کرده ایم و مراکز استعدادیابی را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان نام برده ایم.

استعدادیابی کودکان قم | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌ های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بی‌انجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید؛ می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد. 

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائما تکالیف را پشت گوش بیاندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌ های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌ طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌ درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعداد های او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعداد های فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌ های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌ اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان قم | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌ های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعداد های کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌ های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. والدین برای استعدادیابی کودکان قم باید اقداماتی را انجام دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? اولین قدم مشاهده درست

اولین وظیفه والدین برای استعدادیابی کودکان قم، مشاهده درست است. گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعداد های او بسیار کمک کننده باشد.

???? کنار گذاشتن پیش‌ فرض‌ ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملا متفاوت داشته باشند.

سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلا علاقه‌ ای به قرارگیری در مسیر های دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌ های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌ های دو چندانی را از خود نشان دهد. بنابراین برای استعدادیابی کودکان قم والدین باید پیش فرض ها را کنار بگذارند.

???? خودداری از مقایسه

والدین برای استعدادیابی کودکان قم، باید از مقایسه خودداری کنند. همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعداد های مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند همسن و همسالان خود نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌ های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ ها و مهارت‌ های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند. 

???? قرار دادن کودک در یک محیط غنی

اگر قصد استعدادیابی کودکان قم را دارید، باید آن ها را در یک محیط غنی قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب درست بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعداد های او قابل رؤیت نمی‌شوند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌ های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ ها اکتشاف کند.

???? اهمیت قائل شدن برای رویاهای کودک

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رویاهای خود بگوید. مثلا برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها در رویاهای خود از خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویا ها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌ سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش دهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند. به همین جهت استعدادیابی کودکان قم نیاز به توجه به رویاها دارد.

استعدادیابی کودکان قم | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلفی برای کشف استعدادیابی کودکان قم ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌ های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌ های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند.

استفاده از این آزمون‌ های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌ دیده انجام گیرد چرا که نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تاثیر گذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

استعدادیابی کودکان قم به صورت تلفنی

برخی از والدین به مرکز معتبر دسترسی ندارند و حتی توانایی خروج از منزل ندارند. اما نگران استعدادیابی فرزندان خود هستند. اصلا نگران نباشید؛ به این دلیل که مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای استعدادیابی کودکان قم به صورت تلفنی نیز خدمات در نظر گرفته است. اگر به دلایل خاصی توانایی حضور در مراکز را ندارید از خدمات تلفنی بهره مند شوید. مرکز مشاوره ذهن نو بدون ذره ای کم کاری، همانند مراجعه حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای استعدادیابی فرزندان خود برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزار های نوین در جهت استعدادیابی کودکان قم استفاده کنید. هم‌ چنین در کنار اجرای آزمون‌ ها، مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌ های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در قم

موسسه استعدادیابی کودکان قم قم ،سالاریه، میدان پیچک به سمت میدان مفید، پلاک ۱۷۶
موسسه استعدادیابی کودکان الهام شوندی قم، دورشهر، کوچه ۱۶

کلام آخر

در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان قم صحبت کرده ایم و وظایف والدین در این زمینه نیز ذکر کردیم. به عنوان پدر و مادر اگر توان مراجعه حضوری ندارید حتما برای استعدادیابی از روانشناس به شیوه تلفنی کمک بگیرید. استعدادیابی آینده شغلی و تحصیلی فرزندان شما را رقم می‌زند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان قم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان قم



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان قم ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ماه گرفتگی نوزاد باعث بروز لکه های پوستی با رنگ ها و اندازه های مختلف در نقاط مختلف بدن است که دائمی است. هنوز علت دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و بسیاری از فرهنگ ها این موضوع را به مسائل خرافی مربوط می‌کنند. همچنین روش های درمانی مختلفی نیز وجود دارد که این بیماری را تا حد زیادی کنترل می‌کند و یا به طور کامل از بین می‌برد. با توجه به شیوع این موضوع در میان نوزادانی که تازه متولد می‌شوند؛ بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی کسب کرده و از آن جلوگیری نمایند. همچنین از آنجایی که این لکه ها در بیشتر موارد در پوست صورت افراد ظاهر می‌شوند احتمالا از نظر روانی و اعتماد به نفس نیز آنها را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل انجام اقداماتی در این زمینه ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماه گرفتگی نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی  ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ماه گرفتگی نوزاد | انواع و علت ماه گرفتگی بدن

ماه گرفتگی نوزاد

ماه گرفتگی نوزاد را نمی‌توان یک بیماری پوستی در نظر گرفت. چرا که در بیشتر موارد این تنها یک لکه روی پوست است که یا کوچک شده و از بین رفته است و یا در محلی قرار دارد که قابل دیدن نیست. در بیشتر موارد این لکه پوستی با علائم دیگری همراه نبوده و به طور کلی نگران کننده نیست. اما اگر این لکه ها با اندازه های بزرگ در صورت فرد قرار داشته باشند؛ بهتر است افراد اجازه دهند تا مدتی از این موضوع گذشته و در صورت از بین نرفتن آن به صورت خودجوش، در این مورد اقداماتی انجام دهند.

انواع ماه گرفتگی نوزاد

ماه گرفتگی نوزاد، انواع مختلفی دارد. معمولا وقتی صحبت از ماه گرفتگی می‌شود بیشتر افراد لکه ای صورتی رنگ را روی پوست بدن تصور می‌کنند. اما همیشه ماه گرفتگی به این شکل نیست. در این قسمت به بررسی انواع مختلف آن می‌پردازیم.

????ماه گرفتگی قرمز

در ماه گرفتگی نوزاد به شکل قرمز، مشکل در عروق خونی است و نوزاد در هنگام تولد لکه های صورتی یا قرمز بر روی پوستش دارد و یا اینکه این لکه ها بعد از مدتی ایجاد می‌شوند.

????رنگدانه ای

در برخی از مواقع ماه گرفتگی نوزاد تنها به رنگ قرمز نبوده و به رنگ های خاکستری، قهوه ای و آبی نیز ظاهر می‌شود. در چنین شرایطی ماه گرفتگی دارای رنگدانه است. این نوع خود به دو گروه ماه گرفتگی مغولی و شیرقهوه تقسیم می‌شود.

مغولی

در ماه گرفتگی نوزاد به صورت مغولی، لکه هایی صاف و بدون برجستگی در قسمت پایین کمر و در ناحیه باسن دیده می‌شود. رنگ این نوع از ماه گرفتگی آبی سیاه، آبی خاکستری و یا قهوه ای است. این نوع از ماه گرفتگی در بیشتر موارد با رشد نوزاد محو شده و نیازی به درمان ندارد.

شیرقهوه

در این نوع از ماه گرفتگی، همانطور که از اسم آن پیداست، لکه هایی قهوه ای رنگ روی باسن و پاها ظاهر می‌شود. این لکه ها بیضی شکل و بدون برجستگی بوده و بعد از مدتی بزرگ تر و تیره تر می‌شوند. این مورد حتما نیاز به پیگیری و درمان دارد. چرا که وجود چندین لکه در کنار هم گاهی نشانه وجود غده در دستگاه عصبی است.

????همانژیوم

در همانژیوم شاهد بروز تجمع رگ های خونی بعد از تولد هستیم که به سرعت در طول 6 تا 9 ماه رشد می‌کنند. این نوع، از رایج ترین انواع ماه گرفتگی نوزاد است و معمولا در نواحی اطراف سر و گردن و چشم، دیده می‌شود. چنین موردی در اندام داخلی مانند کلیه ها نیز دیده شده است. این مور هم در بیشتر موارد از بین رفته؛ اما گاهی سالها زمان می‌برد.

????لکه های ماهی قزل آلا

لکه های باریک، صورتی، مسطحی که پشت گردن یا روی پلک بالایی نوزادان دیده می‌شوند نیز ماه گرفتگی نوزاد به شکل لکه های ماهی قزل آلا یا سالمون هستند که تا سال اول زندگی نوزاد، از بین می‌روند. اما گاهی لکه های روی گردن از بین نمی‌روند.

دلایل ایجاد ماه گرفتگی نوزاد

برخی از تحقیقاتی که در زمینه ماه گرفتگی نوزاد انجام شده اند؛ حاکی از این هستند که این موضوع ناشی از یک جهش ژنتیکی است که باعث می‌شود عروق خونی به درستی تشکیل نشوند به همین دلیل در سطح پوست افراد، لکه هایی ظاهر می‌شوند. به طور کلی بسیاری از عوامل در این مورد موثر هستند. اما برخی این موضوع را به باورهای خرافی ربط می‌دهند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

نشانه های ماه گرفتگی نوزاد

شکل گیری ماه گرفتگی در نوزاد، اگر بعد از تولد او باشد؛ با نشانه هایی همراه است که در بیشتر موارد به تغییر رنگ پوست و همچنین تغییر شکل آن مربوط می‌شود. اما در موارد شدیدتر شاهد خارش و خون ریزی در نواحی مختلف پوست نیز هستیم. به طور کلی بهتر است افراد در صورت مشاهده چنین علائمی به متخصص مراجعه کرده و از این موضوع پیشگیری کنند.

حتما از کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان ماه گرفتگی نوزاد

اگر ماه گرفتگی به صورت خودجوش از بین نرفت؛ روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. البته گاهی هیچ یک از این روش ها کارساز نیستند. اما به هر حال افراد باید از متخصص کمک گرفته و از روش های اصولی استفاده کنند.

????دارودرمانی

در ابتدا مخصوصا برای نوزادان و کودکانی که سن کمی دارند؛ از روش های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی استفاده می‌شود. داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و اینترفرون آلفا-12 از رایج ترین داروهایی هستند که در این مورد تجویز می‌شوند.

????لیزردرمانی

اگر روش دارودرمانی موثرنبود؛ افراد می‌توانند لیزردرمانی را آغاز کنند. این روش نیز با اینکه گاهی موثر است؛ اما عوارض جانبی خود را نیز دارد. همچنین این روش بیشتر برای درمان لکه هایی کاربرد دارد که نزدیک سطح پوست هستند.

????جراحی

جراحی نیز روش دیگری برای درمان ماه گرفتگی نوزاد است که در صورت موفقیت آمیز نبود روش های دیگر از آن استفاده می‌شود. برای همانژیوم های بزرگ یا برروی اندام های داخلی از جراحی استفاده می‌شود.

????کرایوتراپی

کرایوتراپی نیز برای درمان ماه گرفتگی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن لکه های پوستی با دمای بسیار پایین سوزانده می‌شوند. به این روش فریز کردن نیز می‌گویند.

باورهای نادرست در مورد ماه گرفتگی نوزاد

در این مورد باورهای مختلفی وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارند. برای مثال برخی از افراد معتقدند که زنان باردار اگر شاهد ماه گرفتگی باشند؛ کودک آنها نیز دچار ماه گرفتگی می‌شود. همچنین استفاده از وسایل تیز مانند چاقو، سوزن و قیچی نیز در این زمان خطرناک است. زنان باید بعد از پایان ماه گرفتگی حمام رفته و در این دوران نیز چیزی نخورند. اما امروزه شاهد تولد بسیاری از نوزادانی با ماه گرفتگی هستیم که در طول دوران جنینی آنها هیچ گونه ماه گرفتگی رخ نداده است.

پیامدهای ناشی از ماه گرفتگی نوزاد

گاهی ماه گرفتگی نوزاد تبدیل به یک زخم باز شده و عفونی می‌شود. حتی احتمال بروز سرطان های پوستی نیز وجود دارد. از همین رو، بهتر است این مورد سریعا شناسایی شده و کنترل شود. از طرفی اگر لکه های ماه گرفتگی نزدیک چشم باشد احتمال ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه افزایش می‌یابد. پیشگیری از پیامدهای ناشی از ماه گرفتگی بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

با اینکه امروزه روش های مختلفی برای درمان و از بین بردن لکه های ماه گرفتگی نوزاد وجود دارد؛ اما همچنان برخی از آنها موثر نبوده و زندگی و آینده نوزاد تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. به همین دلیل والدین باید علاوه بر استفاده از روش های مختلف، از لحاظ روانی نیز به کودک خود برای پذیرش این موضوع کمک کنند. مخصوصا اگر این لکه ها بر روی پوست صورت باشند؛ احتمالا کودک مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماه گرفتگی نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی  ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ماه گرفتگی نوزاد | انواع و علت ماه گرفتگی بدن



:: برچسب‌ها: ماه گرفتگی نوزاد | انواع و علت ماه گرفتگی بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟ بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی احساس بسیار بد و دردناکی را تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند آمیخته‌ای از پوچی، افسردگی، خجالت، شرمندگی، اضطراب و احساس گناه باشد که با عنوان احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی شناخته می‌شود. این احساس اکثرا در افرادی شکل می‌گیرد که روابط خارج از ازدواج دارند، اما کم نیستند افرادی که این احساس را حتی بعد از ازدواج هم با داشتن یک رابطه شرعی تجربه می‌کنند.

این احساس تاثیرات منفی فراوانی بر کیفیت رابطه زناشویی و سلامت روانی فرد می‌گذارد به همین دلیل ضروری است که برای درمان آن چاره‌ای اندیشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را چطور از بین ببریم؟

انواع عذاب وجدان ناشی از رابطه جنسی

برای غلبه بر عذاب وجدان ناشی از رابطه جنسی ابتدا باید با نوع آن آشنا بشویم. این گونه راه حل بهتری برای از بین بردن آن پیدا خواهیم کرد. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دو دسته عمده تقسسیم می‌شود. اگر عذاب وجدان را فقط بعد از رابطه جنسی احساس نمی‌کنید و دائم در طول روز هم دارای این حس هستید، حتما مقاله احساس گناه را بخوانید.

????نوع اول

دسته اول احساس عذاب وجدان و احساس گناهی است که بعد از زیرپا گذاشتن یکی از ارزش‌ها و باورهای درونی به وجود می‌آید و خود فرد به صورت خودآگاه آن را تشخیص می‌دهد. این نوع احساس گناه صبح بعد از گناه نامیده می‌شود چراکه فرد بعد از رابطه جنسی به روشنی متوجه آن می‌شود. مثلا فردی که بسیار مذهبی است بعد از تجربه یک عمل جنسی این احساس گناه را تجربه می‌کند. یا مثلا کسی که شخصیت بسیار محترمی دارد بعد از خیانت به همسرش دچار این نوع احساس گناه می‌شود.

????عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | نوع دوم

دسته دوم احساس عذاب وجدان و احساس گناه در افرادی است که به طور کل رابطه جنسی را اشتباه و کثیف می‌دانند. این افراد ممکن است به رابطه جنسی صفت حیوانی بودن را بدهند و در صورت تجربه آن دچار حس خفت و خواری شوند. این نوع عذاب وجدان، گناه پنهان نامیده می‌شود چرا که ناخودآگاه به وجود می‌آید و برای فرد آنقدر مبهم و پنهان است که قدرت تشخیص از او گرفته می‌شود.

 

دلایل احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دلایل متعددی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

⭕تربیت خانواده

اکثر افرادی که در خانواده‌های سنتی و مذهبی تربیت می‌شوند، می‌آموزند که عمل جنسی بد و قبیح است و باید از آن فرار کنند. اگر خارج از چارچوب ازدواج انجام شود گناه کبیره محسوب می‌شود و عذاب جهنم را به همراه دارد. اگر هم در چارچوب ازدواج باشد باید پنهانی و بی سر و صدا صورت گیرد. به همین دلیل در ناخودآگاه افراد این موضوع نهادینه می‌شود که باید از عمل جنسی اجتناب کنند. وقتی این باور در فرد به وجود آمد، انجام مسائل زناشویی برایش سخت و همراه با عذاب وجدان خواهد بود.

راه حل: باور خود را عوض کنید تا زندگی شما عوض شود. باید این موضوع را به خودتان بقبولانید که رابطه جنسی اگر سالم باشد نه تنها به شما آسیبی نخوهد زد بلکه به سلامت جسمی و روانی‌تان نیز کمک می‍کند.

⭕عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | احساس عشق و مسئولیت

برخی افراد آنقدر عاشق کسی هستند که رابطه جنسی را قاتل عشق خود می‌دانند یعنی فکر می‌کنند بلافاصله بعد از انجام عمل جنسی با شریک خود عشق و علاقه میان آن‌ها کمرنگ خواهد شد. برخی از افراد نیز گمان می‌کنند که مسئولیت خود را به نحو کامل و درست در قبال شریک عاطفی خود انجام نداده‌اند و به همین دلیل بعد از رابطه جنسی احساس گناه می‌کنند.

راه حل: اگر رابطه جنسی در زمان درست و با رضایت طرفیت صورت بگیرد نه تنها عشق را کم رنگ نخواهد کرد بلکه رابطه عاطفی شما را نیز به مرحله جدیدی خواهد رساند. از طرف یگر ارضای به موقع و درست و در چارچوب نیازهای جنسی شریک عاطفی یکی از مسئولیت‌های شماست که باید آن را به نحو احسنت انجام دهید.

⭕احساس تحقیر شدن

برخی افراد احساس می‌کنند با انجام رابطه جنسی به نوعی تحقیر می‌شوند و احساس عزت نفس خود را در برابر طرف قابل از دست می‌دهند. این گونه افراد احساس گناه پنهان را تجربه می‌کنند و احساس آن‌ها بسیار شبیه به افرادی است که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

راه حل: درباره احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی خود با پارتنرتان صحبت کنید، از یک مشاور برای حل تعارضات روحی خود کمک بگیرید. حدالامکان رابطه جنسی را در نهایت احترام و به دور از خشونت‌های جنسی انجام دهید.

⭕مشکلات شخصیت

برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی که بیشتر ریشه در کودکی دارند، بعد از انجام بیشتر کارها و نه فقط بعد از رابطه جنسی دچار احساسات منفی مثل احساس گناه می‌شوند. این افراد معمولا در دوران کودکی توسط والدین سخت گیر تربیت شده‌اند و یا تجربه تجاوز را دارند.

راه حل: برای حل مشکلات روحی خود و همچنین عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی در اولین فرصت حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید چرا که این نوع مشکلات بر تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر می‌گذارند و شما را مدام درگیری افکار منفی می‌کنند.

⭕تغییر در میزان هورمون ها

از آنجایی که در حین رابطه جنسی، هورمون های مختلفی ترشح می‌شوند؛ و تعادل هورمون ها از بین می‌روند گاهی فرد تحت تاثیر هورمون ها احساسات مختلفی را تجربه را تجربه کرده و دچار احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌شوند. هورمون ها تاثیر مستقیم بر خلق افراد دارند؛ از همین رو طبیعی است که افراد چنین چیزی را تجربه کنند.

⭕عدم صمیمیت با طرف مقابل

گاهی احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به این دلیل است که فرد طرف مقابل خود را به درستی نمی‌شناسد و با او صمیمی نیست. برای برقراری رابطه جنسی افراد نیاز به صمیمیت و احساس نزدیکی دارند. گاهی به این دلیل است که افراد لذت کافی را از این موضوع نمی‌برند.

نتایج منفی عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نتایج و عواقب منفی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

????رابطه جنسی با شریک‌های متعدد

این گونه افراد شاید فکر کنند در مقابل شریک جنسی فعلی خود دچار احساسات منفی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. به همین دلیل ارتباط جنسی را با افراد مختلفی امتحان می‌کنند تا به آرامش روحی و روانی دست یابند.

????اعتیاد به رابطه جنسی

این گونه افراد برای پنهان کردن شرمساری خود از رابطه جنسی و همچنین عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی، بیشتر و بیشتر روابط جنسی مختلف را تجربه می‌کنند تا جایی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی شوند. دراعتیاد به رابطه جنسی مثل دیگر اعتیادها سیستم پاداش دهی مغزی دچار اختلال می‌شود و اعتیاد با درگیری‌های ذهنی کنترل فرد را به دست می‌گیرد.

????عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | روابط پر خطر

خیلی اوقات رفتارهای ما در ظاهر با احساساتمان به نظر می‌رسند. حال آن که ذهن پیچیده تر از آن است که بتوان به راحتی رفتارهای انسان را تحلیل کرد. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی از یک طرف فرد را نسبت به رابطه و شریک جنسی اش منزجر می کند و از طرف دیگر او را نسبت به خودش هم متنفر می کند. در صورتی که فرد خود را بی ارزش ببیند. احتمال این که وارد روابط متعدد و پرخطر شود زیاد است. او در چنین وضعیتی دیگر برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و بارداری های ناخواسته اقدامی نمی‌کند.

????مشکلات روحی روانی

افراد به دنبال احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی  دچار مشکلات روحی روانی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مشکلات جنسی، می‌توانید احساس گناه خود را از بین ببرید.

????رابطه جنسی دردناک

افرادی که عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند؛ بعد از مدتی به طور کلی علاقه خود را به رابطه جنسی از دست داده و اگر مجبور به انجام آن باشند؛ در حین رابطه جنسی دردهای جسمانی زیادی را تحمل می‌کنند. در واقع درد آنها روانی بوده و هیچ علت جسمانی ندارد.

راه های از بین بردن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

در مورد از بین بردن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نیز، راه های مختلفی وجود دارد. البته این احساس تنها یکبار ایجاد شده و بعد از مدتی فرد با آن کنار می‌آید. اما برخی از افراد از این موضوع برای خود فاجعه سازی کرده و از لحاظ روانی، پیامدهای زیادی را تجربه می‌کنند.

به همین دلیل بهتر است از تکنیک هایی استفاده کرده و این احساس را از بین ببرند. یکی از موثرترین راهکارها در این زمینه مراجعه به روانشناس است. افراد باید باورهای خود را نسبت به رابطه جنسی تغییر داده و همچنین با استفاده از تکنیک هایی خود را آرام کنند. همچنین می‌توانند با شریک جنسی خود در این مورد صحبت کرده و تبادل نظر کنند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تحت تاثیر دلایل مختلف، عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. این موضوع در میان دختران شایع تر است. بروز این احساس در اولین تجربه جنسی تا حدی طبیعی است. اما به هر حال افراد باید در این مورد مطلع بوده و آن را به طرف مقابل خود انتقال دهند. صحبت کردن در این مورد به معنای مقصر دانستن طرف مقابل نیست. از طرفی اگر افراد قادر به انجام چنین کاری نیستند می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را چطور از بین ببریم؟



:: برچسب‌ها: احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را چطور از بین ببریم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی کودکان مشهد در مراکز و کلینیک های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چرا که هر کودکی با توانمندی‌ های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی این استعداد کشف و هدایت شود؛ احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در مشهد زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان مشهد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان مشهد

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌ های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا از معلولیت رنج می‌برند؛ در صورت قرار گیری در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. 

برای اینکه راحت‌ تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پارا المپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌ های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. ما در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان مشهد صحبت کرده ایم و مراکز استعدادیابی را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان نام برده ایم.

استعدادیابی کودکان مشهد | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌ های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بی‌انجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید؛ می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد. 

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائما تکالیف را پشت گوش بیاندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌ های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌ طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌ درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعداد های او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعداد های فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌ های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌ اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان مشهد | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌ های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعداد های کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌ های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. والدین برای استعدادیابی کودکان مشهد باید اقداماتی را انجام دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? اولین قدم مشاهده درست

اولین وظیفه والدین برای استعدادیابی کودکان مشهد، مشاهده درست است. گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعداد های او بسیار کمک کننده باشد.

???? کنار گذاشتن پیش‌ فرض‌ ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملا متفاوت داشته باشند.

سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلا علاقه‌ ای به قرارگیری در مسیر های دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌ های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌ های دو چندانی را از خود نشان دهد. بنابراین برای استعدادیابی کودکان مشهد والدین باید پیش فرض ها را کنار بگذارند.

???? خودداری از مقایسه

والدین برای استعدادیابی کودکان مشهد، باید از مقایسه خودداری کنند. همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعداد های مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند همسن و همسالان خود نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌ های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ ها و مهارت‌ های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند. 

???? قرار دادن کودک در یک محیط غنی

اگر قصد استعدادیابی کودکان مشهد را دارید، باید آن ها را در یک محیط غنی قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب درست بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعداد های او قابل رؤیت نمی‌شوند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌ های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ ها اکتشاف کند.

???? اهمیت قائل شدن برای رویاهای کودک

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رویاهای خود بگوید. مثلا برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها در رویاهای خود از خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویا ها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌ سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش دهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند. به همین جهت استعدادیابی کودکان مشهد نیاز به توجه به رویاها دارد.

استعدادیابی کودکان مشهد | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلفی برای کشف استعدادیابی کودکان مشهد ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌ های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌ های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند.

استفاده از این آزمون‌ های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌ دیده انجام گیرد چرا که نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تاثیر گذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

استعدادیابی کودکان مشهد به صورت تلفنی

برخی از والدین به مرکز معتبر دسترسی ندارند و حتی توانایی خروج از منزل ندارند. اما نگران استعدادیابی فرزندان خود هستند. اصلا نگران نباشید؛ به این دلیل که مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای استعدادیابی کودکان مشهد به صورت تلفنی نیز خدمات در نظر گرفته است. اگر به دلایل خاصی توانایی حضور در مراکز را ندارید از خدمات تلفنی بهره مند شوید. مرکز مشاوره ذهن نو بدون ذره ای کم کاری، همانند مراجعه حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای استعدادیابی فرزندان خود برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزار های نوین در جهت استعدادیابی کودکان مشهد استفاده کنید. هم‌ چنین در کنار اجرای آزمون‌ ها، مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌ های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در مشهد

موسسه استعدادیابی کودکان فردای روشن مشهد، فرحبخش غربی، خیابان معرفت، معرفت ۲، پلاک ۱۴
موسسه استعدادیابی کودکان نوبنیاد مشهد، بلوار هفت تیر، هفت تیر ۲۳ (نرسیده به میدان ویلا سمت چپ)، پلاک ۵۶
موسسه استعدادیابی کودکان اندیشه کیان مشهد، بلوار پیروزی، بین پیروزی ۶۱ و ۶۳، پلاک ۱۱۹

کلام آخر

در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان مشهد صحبت کرده ایم و وظایف والدین در این زمینه نیز ذکر کردیم. به عنوان پدر و مادر اگر توان مراجعه حضوری ندارید حتما برای استعدادیابی از روانشناس به شیوه تلفنی کمک بگیرید. استعدادیابی آینده شغلی و تحصیلی فرزندان شما را رقم می‌زند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان مشهد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند.منبع: استعدادیابی کودکان مشهد



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد و چرا فرزندان باید ظرفیت نه شنیدن را در خود پرورش دهند؟ جالب است بدانید تجربه ناکامی و پذیرش محدودیت برای بیان خواسته‌ها توسط روانشناسان به عنوان یکی از نیازهای هیجانی اصلی انسان شناخته می‌شود، یعنی همه ما نیاز داریم که گاهی در زندگی ناکامی را تجربه کنیم تا در پی آن بتوانیم به توانمندی دست یابیم.

والدینی که اجازه تجربه هیچ رویداد ناکام کننده‌ای را به فرزندشان نمی‌دهند ناخواسته ظرفیت‌های روان شناختی او را کاهش داده و زمینه ساز بروز آسیب‌های مختلفی از جمله پرورش احساس استحقاق بیش از حد و ناتوانی در مسئولیت پذیری می‌شوند. برای دریافت مشاوره در زمینه نه گفتن به کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود

نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد؟

مهارت نه گفتن به کودک از مهم ترین کارهایی است که همه والدین باید در نظر داشته باشند. مسلما همه فرزندان برای والدینشان عزیز هستند. بسیاری از پدر و مادرها همواره تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند اجازه دهند هیچ وقت خاری به پای فرزندشان برود.

با این حال تجربه ناکامی و شکست در زندگی امری اجتناب ناپذیر است و والدین هرچقدر هم مراقب باشند نمی‌توانند فرزندان را برای همیشه از آسیب‌های پیرامونی در امان بدارند. در این شرایط برای اینکه افراد بتوانند توانایی کنار آمدن با مشکلات را یاد بگیرند لازم است که در دوران کودکی سطح اندکی از ناکامی را تجربه کنند.

برای فهم بهتر منطق موضوع “نه گفتن به کودک” می‌توان از تمثیل واکسینه کردن بدن در برابر ویروس‌ها استفاده کرد. در واقع وارد شدن سطح بسیار اندکی از ویروس‌ها باعث می‌شود که مقاومت سیستم ایمنی بالا رفته و در آینده و در حین مواجه شدن با آن‌ها بدن بتواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد. این مسئله در بعد روانی نیز صادق است. یعنی تجربه حداقل ناکامی‌ها در دوران کودکی میزان تاب آوری و مقاومت روانی ما را بالا برده، در نتیجه کمک می‌کند که بتوانیم به نحو سازگارانه‌تری به محیط واکنش نشان دهیم.

نه گفتن به کودک | کودکانی که نه نمی‌شنوند

والدینی که به فرزندانشان در هیچ شرایطی نه گفتن به کودک را استفاده نمی‌کنند؛ ناخواسته این پیغام اشتباه را به کودک منتقل می‌کنند که در زندگی همیشه حق با اوست و همه افراد باید تنها به رفع خواسته‌ها و نیازهای او فکر کنند. این مسئله می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات بزرگ تری را در بزرگسالی رقم بزند که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به شکل گیری شخصیت خودشیفته، مسئولیت پذیری ناکافی، اهمال کاری و لذت طلبی مفرط اشاره کرد.

در نتیجه لازم است به مرور و با رشد منطق کودک به او کمک کنید واقع گرایی بیشتری را شکل دهد و درک کند که نمی‌تواند هر زمانی هرچیزی را که می‌خواهد به دست بیاورد. البته نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد و اگر به درستی انجام نشود خود می‌تواند منجر به پیدایش مشکلات روانشناختی دیگری شود.

فواید نه گفتن به کودک

مهارت نه گفتن به کودک فواید بسیار زیادی به همراه دارد و نوعی آموزش کاربردی است. اگر با فواید این رفتار آشنا نیستید، این بخش مقاله را با دقت مطالعه کنید.

???? افزایش احساس ارزشمندی

???? مورد اهمیت و مشورت قرار دادن

???? داشتن ارتباط موثر

???? اهمیت به ارزش ها و باور های خود

???? افزایش عزت و اعتماد به نفس

???? مظلوم واقع نشدن

???? مصون ماندن از خطرات گوناگون

???? رد پیشنهادات نا به جای افراد برای کارهای غیر اخلاقی و مضر

چگونه به کودک نه بگوییم ؟

همان طور که گفته شد نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد. شما باید بدانید که در چه موقعیت‌هایی و چگونه با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید. لحن و نحوه بیان جملات از جانب شما اهمیت بسیاری دارند و بر شکل گیری شخصیت کودک اثر می‌گذارند. در نتیجه لازم است در این زمینه به نکات زیر توجه کنید. 

???? بیش از حد دستور ندهید و مخالفت نکنید

اولین راه کار برای نه گفتن به کودک، اجتناب از مخالفت و دستور بیش از اندازه است. برای اینکه تاثیر و گیرایی کلامتان را از دست ندهید لازم است که در طول روز بیش از حد به کودک دستور ندهید و او را با حجم زیادی از مخالفت‌ها روبرو نکنید. برای مثال کودکانی که تازه شروع به جست و خیز می‌کنند نیاز به کاوش محیط دارند. در این شرایط منع شدن و نه شنیدن دائمی از جانب شما می‌تواند توانمندی‌های آن‌ها را سرکوب کرده و در روند رشدشان نیز تاثیرات مخربی بگذارد.

به همین خاطر لازم است شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید که دفعات نه گفتن به کودک کاهش پیدا کند. به این منظور می‌توانید وسایل خطرناک را تا حد امکان از دسترس کودک دور کنید و محیط امن تری را در خانه ایجاد نمایید.

???? در کودک احساس کنترل و توانمندی ایجاد کنید

برای نه گفتن به کودک، باید احساس کنترل و توانمندی در کودک ایجاد کنید. یکی از عواملی که باعث می‌شود کودکان در برابر نه شنیدن مقاومت کنند این است که احساس می‌کنند کنترل و خودمختاریشان به خطر افتاده است. در این شرایط سعی کنید این احساسات را در فرزندتان تقویت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به بیرون بروید و فرزندتان لباس نامناسبی انتخاب کرده به جای مخالفت مستقیم با او می‌توانید دو یا چند لباس مناسب را پیش رویش قرار دهید و به او بگویید می‌خواهید خودش یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

???? نه گفتن مثبت به کودک را تمرین نمایید

نه گفتن به کودک را به شیوه مثبت تمرین کنید. شاید از خود بپرسید مگر می‌شود به طور مثبت با کودک مخالفت کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت بله. برای مثال اگر فرزندتان می‌خواهد به جای ناهار، شکلات بخورد به جای جمله “نه الان نباید شکلات بخوری” می‌توانید بگویید “شکلات برای بعد از ناهار است” یا “اگر خوب ناهار بخوری حتما شکلات خوشمزه‌ای نصیبت می‌شود”.

???? به زبان بدن خود دقت کنید

هنگام نه گفتن به کودک، به زبان بدن خود بیشتر دقت کنید. شما نباید با حرکاتتان احساس خشم و خصومت را به فرزندتان منتقل کنید. برای مثال بالا بردن تن صدا، اخم کردن و استفاده حرکات مکرر دست می‌تواند کودک را مضطرب کرده و حتی باعث لجبازی بیشتر او شود. سعی کنید خونسردی خود را حفظ نمایید و با جملاتی کاملا شمرده پیام خود را به فرزندتان برسانید.

???? متناسب با درک کودک به او توضیح دهید

برای نه گفتن به کودک باید متناسب با درک او صحبت کنید. برخی از والدین فکر می‌کنند که کودکان درکی از حرف‌های آن‌ها ندارند و از همین رو وارد گفت و گوی منطقی با آن‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که اگر بتوانید در حرف زدن با کودک جملاتی متناسب با سن او انتخاب کنید او تا حد زیادی متوجه منظور شما خواهد شد. در نتیجه اگر می‌خواهید با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید حتما دلیل این کار را برای او توضیح دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

???? به جای کلمه نه از صبر استفاده کنید

یکی از کارهایی که برای نه گفتن به کودک باید انجام دهید، جایگزینی است. مثلا به جای استفاده از کلمه “نه” به کودک بگویید که صبر کند. با این روش هم به کودک صبر را آموزش داده اید و هم از کاری که مناسب بود اجتناب کرده اید.

???? دلیل نه گفتن به کودک را بگویید

اغلب افراد پس از نه شنیدن به دنبال دلیل هستند. نه گفتن به کودک نیز به همین شکل است. کودک علاقه دارد تا در رابطه با موضوعی که رد شده است، دلیل بشنود. به همین جهت باید منطقی ترین دلیل خود را بیان کنید تا کودک قانع شود.

???? گاهی از کلمه “بله” استفاده کنید

گاهی اوقات به جای نه گفتن به کودک، از کلمه “بله” استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا خواسته های فرزند را نیز درک کنید. در واقع با این کار شما کودک متوجه می‌شود کارهایی که مناسب او نیست با نه مواجهه می‌شود اما همانطور اگر کاری مناسب شما باشد، والدین با آن موافقت خواهند کرد. و اعتماد والد و فرزند شکل خواهد گرفت.

چه زمانی باید به کودک “نه” بگوییم؟

برای نه گفتن به کودک باید به شرایط و موقعیت به خوبی دقت کنید. برخی موقعیت ها هستند که نه گفتن ضروری است و باید جدی گرفته شود. در این بخش مقاله به این زمان ها اشاره کرده ایم.

???? هنگامی که اعمال آنها ممکن است به کسی آسیب برساند یا چیزی را بشکند، نه بگویید.

???? وقتی می‌توانند به تنهایی کاری را انجام دهند، نه بگویید. مثلا کودک به تنهایی آشپزی می‌کند یا به بیرون از خانه می‌رود.

???? وقتی که حرف آنها یک خواسته است؛ نه نیاز. مثلا کودک عروسک می‌خواهد تا بازی کند؛ عروسک یک خواسته است و در صورتی که به اندازه کافی عروسک دارد؛ ضروری نیست.

???? وقتی برنامه ها تغییر می کنند، نه بگویید. مثلا کودک از درس و زمان آموزش خود می‌زند تا کار مورد علاقه را انجام دهد.

???? وقتی نیازهای شخص دیگری (به طور موقت) اهمیت بیشتری دارد، نه بگویید.

???? وقتی از انجام کاری ناراحت شدید، نه بگویید.

???? وقتی مخالف ارزش های شماست، نه بگویید.

کلام آخر

نه گفتن به کودک در بسیاری از موارد ضروری است. شما به عنوان پدر و مادر باید شرایط را بررسی کنید و اگر موضوعی به نفع و مناسب فرزند نبود، از کلمه نه استفاده کنید. در این مقاله راجع به فواید و راهکار های نه گفتن به کودک صحبت کرده ایم. اما برای اینکه در تربیت کودک افراطی عمل نکنید حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نه گفتن به کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

قانون گذاری در خانه باید از چه سنی انجام شود؟

کودکان از حدود 3 یا 4 سالگی آماده درک مفاهیم خودانضباطی می‌شوند در نتیجه می‌توانند با برخی قوانین ساده مواجه شده و آن‌ها را تمرین نمایند. با این حال لازم است در اجرای این قوانین انعطاف پذیر باشید و با سخت گیری‌های مکرر خود کودک را تحت فشار نگذارید. برای اتخاذ روشی مناسب حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

آیا ناکام کردن کودک باعث عقده ای شدن او نمی شود؟

بسیار اهمیت دارد که بدانید باید تا چه حد کودک را ناکام کنید و در واقع در نه گفتن به کودک افراط نکنید. سعی کنید این کار را به زمان‌هایی اختصاص دهید که فرزندتان خواسته‌ای غیر منطقی بیان می‌کند یا انجام عمل مورد نظر خطر خاصی برای او دارد.

منبع: نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود



:: برچسب‌ها: نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی کودکان کرمان در مراکز و کلینیک های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چرا که هر کودکی با توانمندی‌ های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی این استعداد کشف و هدایت شود؛ احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در کرمان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان کرمان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان کرمان

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌ های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا از معلولیت رنج می‌برند؛ در صورت قرار گیری در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. 

برای اینکه راحت‌ تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پارا المپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌ های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. ما در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان کرمان صحبت کرده ایم و مراکز استعدادیابی را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان نام برده ایم.

استعدادیابی کودکان کرمان | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌ های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بی‌انجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید؛ می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائما تکالیف را پشت گوش بیاندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌ های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌ طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌ درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعداد های او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعداد های فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌ های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌ اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان کرمان | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌ های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعداد های کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌ های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. والدین برای استعدادیابی کودکان کرمان باید اقداماتی را انجام دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? اولین قدم مشاهده درست

اولین وظیفه والدین برای استعدادیابی کودکان کرمان، مشاهده درست است. گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعداد های او بسیار کمک کننده باشد. 

????  استعدادیابی کودکان کرمان | کنار گذاشتن پیش‌ فرض‌ ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملا متفاوت داشته باشند.

سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلا علاقه‌ ای به قرارگیری در مسیر های دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌ های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌ های دو چندانی را از خود نشان دهد. بنابراین برای استعدادیابی کودکان کرمان والدین باید پیش فرض ها را کنار بگذارند. 

???? خودداری از مقایسه

والدین برای استعدادیابی کودکان کرمان، باید از مقایسه خودداری کنند. همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعداد های مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند همسن و همسالان خود نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌ های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ ها و مهارت‌ های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند. 

???? استعدادیابی کودکان کرمان | قرار دادن کودک در یک محیط غنی

اگر قصد استعدادیابی کودکان کرمان را دارید، باید آن ها را در یک محیط غنی قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب درست بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعداد های او قابل رؤیت نمی‌شوند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌ های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ ها اکتشاف کند.

???? اهمیت قائل شدن برای رویاهای کودک

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رویاهای خود بگوید. مثلا برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها در رویاهای خود از خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویا ها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌ سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش دهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند. به همین جهت استعدادیابی کودکان کرمان نیاز به توجه به رویاها دارد.

استعدادیابی کودکان کرمان | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلفی برای کشف استعدادیابی کودکان کرمان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌ های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌ های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند.

استفاده از این آزمون‌ های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌ دیده انجام گیرد چرا که نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تاثیر گذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

استعدادیابی کودکان کرمان به صورت تلفنی

برخی از والدین به مرکز معتبر دسترسی ندارند و حتی توانایی خروج از منزل ندارند. اما نگران استعدادیابی فرزندان خود هستند. اصلا نگران نباشید؛ به این دلیل که مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای استعدادیابی کودکان کرمان به صورت تلفنی نیز خدمات در نظر گرفته است. اگر به دلایل خاصی توانایی حضور در مراکز را ندارید از خدمات تلفنی بهره مند شوید. مرکز مشاوره ذهن نو بدون ذره ای کم کاری، همانند مراجعه حضوری به شما خدمات ارائه می‌دهد و با خیال راحت می‌توانید برای استعدادیابی فرزندان خود برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزار های نوین در جهت استعدادیابی کودکان کرمان استفاده کنید. هم‌ چنین در کنار اجرای آزمون‌ ها، مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌ های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در کرمان

موسسه استعداد یابی کودکان ماه گون کرمان، بلوار شیراز، خیابان بوستان، حدفاصل چهار و شش
موسسه استعداد یابی کودکان آتیه کرمان، بلوار جمهوری، نبش کوچه ۲۱
موسسه استعداد یابی کودکان اندیشه کیان کرمان، رفسنجان، شهرک آفتاب، کوچه ۱۰، انتهای کوچه سمت راست

کلام آخر

در این مقاله راجع به استعدادیابی کودکان کرمان صحبت کرده ایم و وظایف والدین در این زمینه نیز ذکر کردیم. به عنوان پدر و مادر اگر توان مراجعه حضوری ندارید حتما برای استعدادیابی از روانشناس به شیوه تلفنی کمک بگیرید. استعدادیابی آینده شغلی و تحصیلی فرزندان شما را رقم می‌زند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودکان کرمان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان کرمان



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان کرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه اعتیاد در نوجوانان یکی از بزرگترین معضلات جوامع شده است به طوری که مشاهده می‌شود نوجوانان درصد بیشتری از اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند که به سمت اعتیاد می‌روند و جذب آن می‌شوند. در ادامه خانواده‌ها در مورد نوجوانان خود دغدغه‌های بیشتری دارند که مبادا آن‌ها به خاطر مشکلات یا به خاطر دوستان ناباب و تحت تاثیر آن‌ها به سمت اعتیاد بروند. که نوجوانان خود را بیشتر کنترل کنند. رفت آمدها، دوستان، تفریحات و تمامی رفتارهای فرزند خود را تحت کنترل می‌گیرند، غافل از اینکه اگر این کنترل‌ها هم به روشی نادرست صورت بگیرد، می‌تواند نتیجه معکوس دهد. برای این منظور بهتر است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان

امروزه اعتیاد در نوجوانان، شیوع زیادی پیدا کرده است. در واقع دسترسی آسان تر به مواد مخدر و همچنین قیمت ارزان آنها منجر به تمایل بیشتر به سمت مصرف آنها می‌گردد. نوجوانان به دلیل روحیه هیجان خواهی شان تمایل به مصرف مواد مخدر گوناگون داشته و همین موضوع آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار می‌‎دهد. خانواده ها بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته و به فرزند خود کمک کنند.

دلایل گرایش نوجوانان به اعتیاد

مشکلات متعددی می‌تواند باعث سوق دادن نوجوانان به سوی اعتیاد شود و در نتیجه زندگی و آینده آنان را به ورطه نابودی بکشاند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و دلایل اعتیاد در نوجوانان اشاره می‌کنیم.

1️⃣اعتیاد در نوجوانان | ترس و اضطراب

یکی از عوامل مهمی که نوجوان را به سمت اعتیاد متمایل می‌کند، ترس و اضطراب است. او به خاطر مشکلات خانوادگی، ترس از امتحانات، ترس از قبول نشدن در رشته مناسب و… سعی می‌کند به سمت اعتیاد برود تا بلکه با مصرف کردن آرام شود. در مراحل اولیه مصرف مواد روح و جسم او را آرام می‌کند و به همین خاطر بیشتر به سمت اعتیاد جذب می‌شود. در این زمان بهترین چیزی که می‌تواند به نوجوان کمک کند و مانع از اعتیاد در نوجوانان شود، خانواده‌ها هستند.

پدر و مادر با درک بهتر فرزند خود، می‌توانند با صحبت کردن، همدردی با فرزند و شناختن ترس و اضطراب او در کنارش باشند و او را آرام کنند. همچنین مراجعه به یک روانشناس برای دریافت راهکارهای بهینه جهت برخورد مناسب با نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. دوره نوجوانی بسیار حساس است که والدین باید در کنار فرزندان خود بوده و او را همراهی‌کنند و همانند دوستی صمیمی با فرزند خود رفتار کنند تا خانه جای امنی برای او باشد.

2️⃣سابقه اعتیاد در خانواده

یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار در اعتیاد در نوجوانان، این است که در خانواده او سابقه اعتیاد وجود داشته باشد. الگوی فرزندان در زندگی والدین او هستند و سعی می‌کنند طبق الگو و تربیت والدین رشد نمایند. وقتی والدین خودشان معتاد باشند، نمی‌توانند کنترلی بر فرزندانشان داشته باشند. فرزندان آن‌ها را الگو می‌دانند و دوست دارند مانند آن‌ها عمل کنند و اینگونه به اعتیاد رو می‌آورند.

بنابراین بزرگترها باید مراقب رفتارخود باشند چراکه آنان الگوی فرزندان هستند و باید ابتدا خودشان را اصلاح کنند تا فرزندان هم طبق رفتار و تربیت آن‌ها بزرگ شوند. محیط خانه باید امن باشد و همه اعضا در آن احساس امنیت و آرامش کنند. والدین با داشتن یک زندگی سالم و موفق می‌توانند فرزندانی سالم پرورش دهند.

3️⃣گروه دوستان و همسالان

دوره نوجوانی دوره‌ای است که شخص به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این دوره همسالان می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. او را راغب کنند که حتی اگر شده یک بار اعتیاد را تجربه کند و اینگونه است که به تدریج فرد به سوی اعتیاد می‌رود و جذب آن می‌شود.

در این دوره وظیفه والدین است که با فرزند خود دوست شوند و در حد معقول بر دوستان، کارها و مکان‌هایی که می‌رود نظارت داشته باشند تا از اعتیاد در نوجوانان پیشگیری کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که این کنترل‌ها نباید به قدری باشد که نوجوان تحت فشار قرار بگیرد زیرا این کنترل و فشار بیش از حد خود عاملی است که نوجوان را از والدین و خانواده دور می‌کند و به سوی گروه همسالان جذب می‌نماید.

بنابراین والدین باید در کنترل و نظارت فرزند خود اعتدال را رعایت کنند. زمانی که نوجوان احساس می‌کند برای خانواده مهم است، دوست دارد کارهایی انجام دهد که موجب خوشحالی خانواده شود و با راهنمایی‌های والدین از گروه دوستانی که موجب ضرر به خودش می‌شود، دوری کند.

4️⃣اعتیاد در نوجوانان | اعتماد به نفس پایین

دوره نوجوانی دوره‌ایست که افراد از کودکی به بزرگسالی می‌روند. این دوره با تغییرات روحی و جسمی زیادی برای فرد همراه است. نوجوانان به خاطر تغییراتی که در جسم آن‌ها ایجاد می‌شود دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند. دوره نوجوانی بسیار حساس است و افراد در این دوره زودرنج می‌شوند.

اگر کاری مطابق میلشان نباشد زود ناراحت می‌شوند،  وقتی به او کم توجهی شود احساساتشان تحت تاثی قرار می‌گیرد وممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند و به سمت اعتیاد بروند. در واقع نوجوان می‌خواهد با این کار خودش را آرام کند تا اعتماد به نفسش را بیابد و از ضرر و زیان آن مطلع نیست. در این شرایط نقش خانواده پررنگ می‌شود و باید با روشی صحیح با نوجوان خود برخورد نمایند تا شرایط را بهبود بخشند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان

یکی از علامت‌های بارز اعتیاد در نوجوانان این است که رابطه‌شان با والدین کمرنگ می‌شود. حتی اکثر مواقع درب اتاق خود را می‌بندند و دوست ندارند اعضای خانواده وارد اتاقشان شود.

_نوجوانان زمانی که معتاد می‌شوند دوستان خود را تغییر می‌دهند. هرچند وقت یک بار دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

_در لباس‌هایشان علامت سوختگی وجود دارد.

_برای از بین بردن بوی مواد از ادکلن و عطر به صورت دایمی استفاده می‌کنند.

_در ساعت‌های رفت و آمد به خانه بی نظمی می‌کند. هر وقت که خودش صلاح بدانند از خانه خارج یا وارد خانه می‌شود.

_با افرادی که سابقه استفاده از مواد را دارند و مدت‌هاست که مصرف کردند و یا با افرادی که در حال مصرف کردن هستند ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

_بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند به طوری که از حالت عادی یک نوجوان کاملا فاصله می‌گیرند.

_ قرمزی چشم‌ها و گشادی مردمک‌ها از نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان

_دروغ گفتن و فرار کردن از مدرسه

_افت شدید تحصیلی

نکته: این موارد ممکن است ناشی از تغییرات معمول نوجوانی باشد و لزوما به معنی اعتیاد نیست. پس بهتر است در صورت شک کردن از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از معضلات جوامع امروزی است که بهترین روش، پیشگیری از وقوع آن است. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوان نقش والدین و روش برخورد با نوجوان بسیار اهمیت پیدا می‌کند، دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که تربیت درست و رفتار صحیح با فرزندان می‌تواند مانع از گرایش نوجوان به سمت اعتیاد شود.والدین باید با نوجوان خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کنند و اینگونه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان، آگاهی‌های لازم را نیز در اختیارشان قرار دهند.

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

به دلیل حساسیت این دوره و تغییرات چشمگیری که از لحاظ روانی و جسمانی ایجاد می‌شود؛ اعتیاد در نوجوانان منجر به عواقب بدتری می‌گردد. در واقع افرادی که در این سنین مصرف مواد را آغاز کرده اند؛ در آینده سخت تر می‌توانند آن را کنار گذاشته و وابستگی آنها بیشتر است.

همچنین در معرض ابتلا به مشکلات جسمانی و روانی گوناگونی قرار گرفته و افت تحصیلی نیز اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از عوارض اعتیاد در این سنین، اختلال در توانایی های شناختی و همچنین داشتن روابط جنسی پرخطر است. که در این صورت فرد به احتمال بیشتری دچار بیماری های مقاربتی شده و یا بارداری ناخواسته را تجربه می‌کند.

راه های ترک اعتیاد در نوجوانان

روش های ترک اعتیاد در نوجوانان، تقریبا مشابه با ترک اعتیاد در بزرگسالی است. اما با این تفاوت که احتمالا نوجوان آسیب پذیرتر بوده و احتمالا فشار بیشتری را تحمل می‌کند. از طرفی نسبت به بزرگسالان، کمتر به ترک کردن تمایل دارد؛ پس احتمالا در ابتدا مقاومت کرده و یا دوباره مصرف را شروع می‌کند. رفتاردرمانی، دارو درمانی و همچنین گروه درمانی، از موثرترین روش ها برای ترک اعتیاد در نوجوانان هستند. والدین باید آنها را از عواقب مصرف مواد مطلع کرده و در آنها انگیزه ایجاد کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که نوجوان در این دوران دست به کارهایی بزند؛ در او موجب به پشیمانی گردد. در واقع نوجوانان در این سنین، درک کمتری از خطرات و عوارض طولانی مدت داشته و بیشتر ترجیح می‌دهند که از حال حاضر لذت ببرند. به همین دلیل والدین و همچنین محیط های آموزشی باید به منظور پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، آنها را مطلع کرده و اطلاعات کافی را در این زمینه به آنها بدهند. همچنین کمک گرفتن از روانشناس کودک و نوجوان نیز می‌تواند هم به والدین و هم به نوجوانان، کمک بزرگی بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث اعتیاد در نوجوانان می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند نوجوانان را به سوی اعتیاد سوق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیاد والدین، محیط زندگی نامناسب، دوستان ناباب و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.'

منبع: اعتیاد در نوجوانان



:: برچسب‌ها: اعتیاد در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه اعتیاد در نوجوانان یکی از بزرگترین معضلات جوامع شده است به طوری که مشاهده می‌شود نوجوانان درصد بیشتری از اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند که به سمت اعتیاد می‌روند و جذب آن می‌شوند. در ادامه خانواده‌ها در مورد نوجوانان خود دغدغه‌های بیشتری دارند که مبادا آن‌ها به خاطر مشکلات یا به خاطر دوستان ناباب و تحت تاثیر آن‌ها به سمت اعتیاد بروند. که نوجوانان خود را بیشتر کنترل کنند. رفت آمدها، دوستان، تفریحات و تمامی رفتارهای فرزند خود را تحت کنترل می‌گیرند، غافل از اینکه اگر این کنترل‌ها هم به روشی نادرست صورت بگیرد، می‌تواند نتیجه معکوس دهد. برای این منظور بهتر است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان

امروزه اعتیاد در نوجوانان، شیوع زیادی پیدا کرده است. در واقع دسترسی آسان تر به مواد مخدر و همچنین قیمت ارزان آنها منجر به تمایل بیشتر به سمت مصرف آنها می‌گردد. نوجوانان به دلیل روحیه هیجان خواهی شان تمایل به مصرف مواد مخدر گوناگون داشته و همین موضوع آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار می‌‎دهد. خانواده ها بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته و به فرزند خود کمک کنند.

دلایل گرایش نوجوانان به اعتیاد

مشکلات متعددی می‌تواند باعث سوق دادن نوجوانان به سوی اعتیاد شود و در نتیجه زندگی و آینده آنان را به ورطه نابودی بکشاند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و دلایل اعتیاد در نوجوانان اشاره می‌کنیم.

1️⃣اعتیاد در نوجوانان | ترس و اضطراب

یکی از عوامل مهمی که نوجوان را به سمت اعتیاد متمایل می‌کند، ترس و اضطراب است. او به خاطر مشکلات خانوادگی، ترس از امتحانات، ترس از قبول نشدن در رشته مناسب و… سعی می‌کند به سمت اعتیاد برود تا بلکه با مصرف کردن آرام شود. در مراحل اولیه مصرف مواد روح و جسم او را آرام می‌کند و به همین خاطر بیشتر به سمت اعتیاد جذب می‌شود. در این زمان بهترین چیزی که می‌تواند به نوجوان کمک کند و مانع از اعتیاد در نوجوانان شود، خانواده‌ها هستند.

پدر و مادر با درک بهتر فرزند خود، می‌توانند با صحبت کردن، همدردی با فرزند و شناختن ترس و اضطراب او در کنارش باشند و او را آرام کنند. همچنین مراجعه به یک روانشناس برای دریافت راهکارهای بهینه جهت برخورد مناسب با نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. دوره نوجوانی بسیار حساس است که والدین باید در کنار فرزندان خود بوده و او را همراهی‌کنند و همانند دوستی صمیمی با فرزند خود رفتار کنند تا خانه جای امنی برای او باشد.

2️⃣سابقه اعتیاد در خانواده

یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار در اعتیاد در نوجوانان، این است که در خانواده او سابقه اعتیاد وجود داشته باشد. الگوی فرزندان در زندگی والدین او هستند و سعی می‌کنند طبق الگو و تربیت والدین رشد نمایند. وقتی والدین خودشان معتاد باشند، نمی‌توانند کنترلی بر فرزندانشان داشته باشند. فرزندان آن‌ها را الگو می‌دانند و دوست دارند مانند آن‌ها عمل کنند و اینگونه به اعتیاد رو می‌آورند.

بنابراین بزرگترها باید مراقب رفتارخود باشند چراکه آنان الگوی فرزندان هستند و باید ابتدا خودشان را اصلاح کنند تا فرزندان هم طبق رفتار و تربیت آن‌ها بزرگ شوند. محیط خانه باید امن باشد و همه اعضا در آن احساس امنیت و آرامش کنند. والدین با داشتن یک زندگی سالم و موفق می‌توانند فرزندانی سالم پرورش دهند.

3️⃣گروه دوستان و همسالان

دوره نوجوانی دوره‌ای است که شخص به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این دوره همسالان می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. او را راغب کنند که حتی اگر شده یک بار اعتیاد را تجربه کند و اینگونه است که به تدریج فرد به سوی اعتیاد می‌رود و جذب آن می‌شود.

در این دوره وظیفه والدین است که با فرزند خود دوست شوند و در حد معقول بر دوستان، کارها و مکان‌هایی که می‌رود نظارت داشته باشند تا از اعتیاد در نوجوانان پیشگیری کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که این کنترل‌ها نباید به قدری باشد که نوجوان تحت فشار قرار بگیرد زیرا این کنترل و فشار بیش از حد خود عاملی است که نوجوان را از والدین و خانواده دور می‌کند و به سوی گروه همسالان جذب می‌نماید.

بنابراین والدین باید در کنترل و نظارت فرزند خود اعتدال را رعایت کنند. زمانی که نوجوان احساس می‌کند برای خانواده مهم است، دوست دارد کارهایی انجام دهد که موجب خوشحالی خانواده شود و با راهنمایی‌های والدین از گروه دوستانی که موجب ضرر به خودش می‌شود، دوری کند.

4️⃣اعتیاد در نوجوانان | اعتماد به نفس پایین

دوره نوجوانی دوره‌ایست که افراد از کودکی به بزرگسالی می‌روند. این دوره با تغییرات روحی و جسمی زیادی برای فرد همراه است. نوجوانان به خاطر تغییراتی که در جسم آن‌ها ایجاد می‌شود دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند. دوره نوجوانی بسیار حساس است و افراد در این دوره زودرنج می‌شوند.

اگر کاری مطابق میلشان نباشد زود ناراحت می‌شوند،  وقتی به او کم توجهی شود احساساتشان تحت تاثی قرار می‌گیرد وممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند و به سمت اعتیاد بروند. در واقع نوجوان می‌خواهد با این کار خودش را آرام کند تا اعتماد به نفسش را بیابد و از ضرر و زیان آن مطلع نیست. در این شرایط نقش خانواده پررنگ می‌شود و باید با روشی صحیح با نوجوان خود برخورد نمایند تا شرایط را بهبود بخشند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان

یکی از علامت‌های بارز اعتیاد در نوجوانان این است که رابطه‌شان با والدین کمرنگ می‌شود. حتی اکثر مواقع درب اتاق خود را می‌بندند و دوست ندارند اعضای خانواده وارد اتاقشان شود.

_نوجوانان زمانی که معتاد می‌شوند دوستان خود را تغییر می‌دهند. هرچند وقت یک بار دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

_در لباس‌هایشان علامت سوختگی وجود دارد.

_برای از بین بردن بوی مواد از ادکلن و عطر به صورت دایمی استفاده می‌کنند.

_در ساعت‌های رفت و آمد به خانه بی نظمی می‌کند. هر وقت که خودش صلاح بدانند از خانه خارج یا وارد خانه می‌شود.

_با افرادی که سابقه استفاده از مواد را دارند و مدت‌هاست که مصرف کردند و یا با افرادی که در حال مصرف کردن هستند ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

_بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند به طوری که از حالت عادی یک نوجوان کاملا فاصله می‌گیرند.

_ قرمزی چشم‌ها و گشادی مردمک‌ها از نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان

_دروغ گفتن و فرار کردن از مدرسه

_افت شدید تحصیلی

نکته: این موارد ممکن است ناشی از تغییرات معمول نوجوانی باشد و لزوما به معنی اعتیاد نیست. پس بهتر است در صورت شک کردن از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از معضلات جوامع امروزی است که بهترین روش، پیشگیری از وقوع آن است. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوان نقش والدین و روش برخورد با نوجوان بسیار اهمیت پیدا می‌کند، دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که تربیت درست و رفتار صحیح با فرزندان می‌تواند مانع از گرایش نوجوان به سمت اعتیاد شود.والدین باید با نوجوان خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کنند و اینگونه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان، آگاهی‌های لازم را نیز در اختیارشان قرار دهند.

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

به دلیل حساسیت این دوره و تغییرات چشمگیری که از لحاظ روانی و جسمانی ایجاد می‌شود؛ اعتیاد در نوجوانان منجر به عواقب بدتری می‌گردد. در واقع افرادی که در این سنین مصرف مواد را آغاز کرده اند؛ در آینده سخت تر می‌توانند آن را کنار گذاشته و وابستگی آنها بیشتر است.

همچنین در معرض ابتلا به مشکلات جسمانی و روانی گوناگونی قرار گرفته و افت تحصیلی نیز اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از عوارض اعتیاد در این سنین، اختلال در توانایی های شناختی و همچنین داشتن روابط جنسی پرخطر است. که در این صورت فرد به احتمال بیشتری دچار بیماری های مقاربتی شده و یا بارداری ناخواسته را تجربه می‌کند.

راه های ترک اعتیاد در نوجوانان

روش های ترک اعتیاد در نوجوانان، تقریبا مشابه با ترک اعتیاد در بزرگسالی است. اما با این تفاوت که احتمالا نوجوان آسیب پذیرتر بوده و احتمالا فشار بیشتری را تحمل می‌کند. از طرفی نسبت به بزرگسالان، کمتر به ترک کردن تمایل دارد؛ پس احتمالا در ابتدا مقاومت کرده و یا دوباره مصرف را شروع می‌کند. رفتاردرمانی، دارو درمانی و همچنین گروه درمانی، از موثرترین روش ها برای ترک اعتیاد در نوجوانان هستند. والدین باید آنها را از عواقب مصرف مواد مطلع کرده و در آنها انگیزه ایجاد کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که نوجوان در این دوران دست به کارهایی بزند؛ در او موجب به پشیمانی گردد. در واقع نوجوانان در این سنین، درک کمتری از خطرات و عوارض طولانی مدت داشته و بیشتر ترجیح می‌دهند که از حال حاضر لذت ببرند. به همین دلیل والدین و همچنین محیط های آموزشی باید به منظور پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، آنها را مطلع کرده و اطلاعات کافی را در این زمینه به آنها بدهند. همچنین کمک گرفتن از روانشناس کودک و نوجوان نیز می‌تواند هم به والدین و هم به نوجوانان، کمک بزرگی بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث اعتیاد در نوجوانان می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند نوجوانان را به سوی اعتیاد سوق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیاد والدین، محیط زندگی نامناسب، دوستان ناباب و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.'

منبع: اعتیاد در نوجوانان



:: برچسب‌ها: اعتیاد در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه اعتیاد در نوجوانان یکی از بزرگترین معضلات جوامع شده است به طوری که مشاهده می‌شود نوجوانان درصد بیشتری از اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند که به سمت اعتیاد می‌روند و جذب آن می‌شوند. در ادامه خانواده‌ها در مورد نوجوانان خود دغدغه‌های بیشتری دارند که مبادا آن‌ها به خاطر مشکلات یا به خاطر دوستان ناباب و تحت تاثیر آن‌ها به سمت اعتیاد بروند. که نوجوانان خود را بیشتر کنترل کنند. رفت آمدها، دوستان، تفریحات و تمامی رفتارهای فرزند خود را تحت کنترل می‌گیرند، غافل از اینکه اگر این کنترل‌ها هم به روشی نادرست صورت بگیرد، می‌تواند نتیجه معکوس دهد. برای این منظور بهتر است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان

امروزه اعتیاد در نوجوانان، شیوع زیادی پیدا کرده است. در واقع دسترسی آسان تر به مواد مخدر و همچنین قیمت ارزان آنها منجر به تمایل بیشتر به سمت مصرف آنها می‌گردد. نوجوانان به دلیل روحیه هیجان خواهی شان تمایل به مصرف مواد مخدر گوناگون داشته و همین موضوع آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار می‌‎دهد. خانواده ها بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته و به فرزند خود کمک کنند.

دلایل گرایش نوجوانان به اعتیاد

مشکلات متعددی می‌تواند باعث سوق دادن نوجوانان به سوی اعتیاد شود و در نتیجه زندگی و آینده آنان را به ورطه نابودی بکشاند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و دلایل اعتیاد در نوجوانان اشاره می‌کنیم.

1️⃣اعتیاد در نوجوانان | ترس و اضطراب

یکی از عوامل مهمی که نوجوان را به سمت اعتیاد متمایل می‌کند، ترس و اضطراب است. او به خاطر مشکلات خانوادگی، ترس از امتحانات، ترس از قبول نشدن در رشته مناسب و… سعی می‌کند به سمت اعتیاد برود تا بلکه با مصرف کردن آرام شود. در مراحل اولیه مصرف مواد روح و جسم او را آرام می‌کند و به همین خاطر بیشتر به سمت اعتیاد جذب می‌شود. در این زمان بهترین چیزی که می‌تواند به نوجوان کمک کند و مانع از اعتیاد در نوجوانان شود، خانواده‌ها هستند.

پدر و مادر با درک بهتر فرزند خود، می‌توانند با صحبت کردن، همدردی با فرزند و شناختن ترس و اضطراب او در کنارش باشند و او را آرام کنند. همچنین مراجعه به یک روانشناس برای دریافت راهکارهای بهینه جهت برخورد مناسب با نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. دوره نوجوانی بسیار حساس است که والدین باید در کنار فرزندان خود بوده و او را همراهی‌کنند و همانند دوستی صمیمی با فرزند خود رفتار کنند تا خانه جای امنی برای او باشد.

2️⃣سابقه اعتیاد در خانواده

یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار در اعتیاد در نوجوانان، این است که در خانواده او سابقه اعتیاد وجود داشته باشد. الگوی فرزندان در زندگی والدین او هستند و سعی می‌کنند طبق الگو و تربیت والدین رشد نمایند. وقتی والدین خودشان معتاد باشند، نمی‌توانند کنترلی بر فرزندانشان داشته باشند. فرزندان آن‌ها را الگو می‌دانند و دوست دارند مانند آن‌ها عمل کنند و اینگونه به اعتیاد رو می‌آورند.

بنابراین بزرگترها باید مراقب رفتارخود باشند چراکه آنان الگوی فرزندان هستند و باید ابتدا خودشان را اصلاح کنند تا فرزندان هم طبق رفتار و تربیت آن‌ها بزرگ شوند. محیط خانه باید امن باشد و همه اعضا در آن احساس امنیت و آرامش کنند. والدین با داشتن یک زندگی سالم و موفق می‌توانند فرزندانی سالم پرورش دهند.

3️⃣گروه دوستان و همسالان

دوره نوجوانی دوره‌ای است که شخص به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این دوره همسالان می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. او را راغب کنند که حتی اگر شده یک بار اعتیاد را تجربه کند و اینگونه است که به تدریج فرد به سوی اعتیاد می‌رود و جذب آن می‌شود.

در این دوره وظیفه والدین است که با فرزند خود دوست شوند و در حد معقول بر دوستان، کارها و مکان‌هایی که می‌رود نظارت داشته باشند تا از اعتیاد در نوجوانان پیشگیری کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که این کنترل‌ها نباید به قدری باشد که نوجوان تحت فشار قرار بگیرد زیرا این کنترل و فشار بیش از حد خود عاملی است که نوجوان را از والدین و خانواده دور می‌کند و به سوی گروه همسالان جذب می‌نماید.

بنابراین والدین باید در کنترل و نظارت فرزند خود اعتدال را رعایت کنند. زمانی که نوجوان احساس می‌کند برای خانواده مهم است، دوست دارد کارهایی انجام دهد که موجب خوشحالی خانواده شود و با راهنمایی‌های والدین از گروه دوستانی که موجب ضرر به خودش می‌شود، دوری کند.

4️⃣اعتیاد در نوجوانان | اعتماد به نفس پایین

دوره نوجوانی دوره‌ایست که افراد از کودکی به بزرگسالی می‌روند. این دوره با تغییرات روحی و جسمی زیادی برای فرد همراه است. نوجوانان به خاطر تغییراتی که در جسم آن‌ها ایجاد می‌شود دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند. دوره نوجوانی بسیار حساس است و افراد در این دوره زودرنج می‌شوند.

اگر کاری مطابق میلشان نباشد زود ناراحت می‌شوند،  وقتی به او کم توجهی شود احساساتشان تحت تاثی قرار می‌گیرد وممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند و به سمت اعتیاد بروند. در واقع نوجوان می‌خواهد با این کار خودش را آرام کند تا اعتماد به نفسش را بیابد و از ضرر و زیان آن مطلع نیست. در این شرایط نقش خانواده پررنگ می‌شود و باید با روشی صحیح با نوجوان خود برخورد نمایند تا شرایط را بهبود بخشند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان

یکی از علامت‌های بارز اعتیاد در نوجوانان این است که رابطه‌شان با والدین کمرنگ می‌شود. حتی اکثر مواقع درب اتاق خود را می‌بندند و دوست ندارند اعضای خانواده وارد اتاقشان شود.

_نوجوانان زمانی که معتاد می‌شوند دوستان خود را تغییر می‌دهند. هرچند وقت یک بار دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

_در لباس‌هایشان علامت سوختگی وجود دارد.

_برای از بین بردن بوی مواد از ادکلن و عطر به صورت دایمی استفاده می‌کنند.

_در ساعت‌های رفت و آمد به خانه بی نظمی می‌کند. هر وقت که خودش صلاح بدانند از خانه خارج یا وارد خانه می‌شود.

_با افرادی که سابقه استفاده از مواد را دارند و مدت‌هاست که مصرف کردند و یا با افرادی که در حال مصرف کردن هستند ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

_بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند به طوری که از حالت عادی یک نوجوان کاملا فاصله می‌گیرند.

_ قرمزی چشم‌ها و گشادی مردمک‌ها از نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان

_دروغ گفتن و فرار کردن از مدرسه

_افت شدید تحصیلی

نکته: این موارد ممکن است ناشی از تغییرات معمول نوجوانی باشد و لزوما به معنی اعتیاد نیست. پس بهتر است در صورت شک کردن از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از معضلات جوامع امروزی است که بهترین روش، پیشگیری از وقوع آن است. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوان نقش والدین و روش برخورد با نوجوان بسیار اهمیت پیدا می‌کند، دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که تربیت درست و رفتار صحیح با فرزندان می‌تواند مانع از گرایش نوجوان به سمت اعتیاد شود.والدین باید با نوجوان خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کنند و اینگونه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان، آگاهی‌های لازم را نیز در اختیارشان قرار دهند.

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

به دلیل حساسیت این دوره و تغییرات چشمگیری که از لحاظ روانی و جسمانی ایجاد می‌شود؛ اعتیاد در نوجوانان منجر به عواقب بدتری می‌گردد. در واقع افرادی که در این سنین مصرف مواد را آغاز کرده اند؛ در آینده سخت تر می‌توانند آن را کنار گذاشته و وابستگی آنها بیشتر است.

همچنین در معرض ابتلا به مشکلات جسمانی و روانی گوناگونی قرار گرفته و افت تحصیلی نیز اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از عوارض اعتیاد در این سنین، اختلال در توانایی های شناختی و همچنین داشتن روابط جنسی پرخطر است. که در این صورت فرد به احتمال بیشتری دچار بیماری های مقاربتی شده و یا بارداری ناخواسته را تجربه می‌کند.

راه های ترک اعتیاد در نوجوانان

روش های ترک اعتیاد در نوجوانان، تقریبا مشابه با ترک اعتیاد در بزرگسالی است. اما با این تفاوت که احتمالا نوجوان آسیب پذیرتر بوده و احتمالا فشار بیشتری را تحمل می‌کند. از طرفی نسبت به بزرگسالان، کمتر به ترک کردن تمایل دارد؛ پس احتمالا در ابتدا مقاومت کرده و یا دوباره مصرف را شروع می‌کند. رفتاردرمانی، دارو درمانی و همچنین گروه درمانی، از موثرترین روش ها برای ترک اعتیاد در نوجوانان هستند. والدین باید آنها را از عواقب مصرف مواد مطلع کرده و در آنها انگیزه ایجاد کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که نوجوان در این دوران دست به کارهایی بزند؛ در او موجب به پشیمانی گردد. در واقع نوجوانان در این سنین، درک کمتری از خطرات و عوارض طولانی مدت داشته و بیشتر ترجیح می‌دهند که از حال حاضر لذت ببرند. به همین دلیل والدین و همچنین محیط های آموزشی باید به منظور پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، آنها را مطلع کرده و اطلاعات کافی را در این زمینه به آنها بدهند. همچنین کمک گرفتن از روانشناس کودک و نوجوان نیز می‌تواند هم به والدین و هم به نوجوانان، کمک بزرگی بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث اعتیاد در نوجوانان می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند نوجوانان را به سوی اعتیاد سوق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیاد والدین، محیط زندگی نامناسب، دوستان ناباب و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.'

منبع: اعتیاد در نوجوانان



:: برچسب‌ها: اعتیاد در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()